یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
«معبد زیرزمینی» به واقعه‌ای در دلِ جنگ می‌پردازد

معصومه میرابوطالبی داستان‌نویس و منتقد ادبی، آخرین اثر خود را با عنوان رمان «معبد زیرزمینی»، از این جهت که به واقعه‌ای در دل جنگ تحمیلی می‌پردازد با کارهای قبلی خود متفاوت ارزیابی کرد.

معصومه میرابوطالبی به بهانه رونمایی از آخرین اثرش ازسوی انتشارات کتاب جمکران، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: کتاب «معبد زیرزمینی» رمانی برای رده سنی بزرگسال است که روایت آن با محوریت کانالی که برای عملیات فتح‌المبین حفر شده است، شکل می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: این کانال توسط گروهی از مقنّیان روستای رکن‌آباد و مهرآباد شهرستان میبدِ استان یزد، در اواخر سال ۶۰ حفر شده و در راس همه مقنّی‌ها، شهید غلامحسین رعیت رکن‌آبادی در حفر این کانال نقش داشته است. این کانال زیر نظر ارتش حفر شده و وجودش باعث شد که منطقه وسیعی از ایران در عملیات فتح‌المبین بدون دادن شهدای بسیاری به تصرف نیروهای ایرانی دربیاید.
 
میرابوطالبی تصریح کرد: شخصیت اصلی کتاب «معبد زیرزمینی» پسری است به نام الیاس که همراه شهید غلامحسین رعیت راهی حفر کانال می‌شود و در جریان حفر کانال، شخصیت این پسر شکل می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: این کار نیاز به پژوهشی تاریخی داشت و چون اصل کانال واقعی است، نیاز بود با کسانی که در حفر کانال شرکت داشتند و از کمّ و کیف ماجرا مطلع بودند، مصاحبه شود.
 
 
این نویسنده افزود: این مصاحبه‌ها در دو مرحله انجام ‌شد. مرحله اول با تعدادی از مقنّی‌هایی که در حفر کانال حضور داشتند و ساکن رکن‌آباد یزد هستند، مصاحبه شد. آن‌ها ماجرا را از دیدگاه خودشان تعریف کردند. در مرحله بعد با امیر آرام، سرتیپ دوم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که کانال مستقیما زیر نظر ایشان حفر شده است، مصاحبه شد.
 
میرابوطالبی یادآور شد: جمع‌آوری اطلاعات دیگر هم از منابع مکتوبی که در مورد عملیات فتح‌المبین نوشته شده بود، صورت گرفت.
 
وی در پایان بیان کرد: این رمان من با کارهای قبلی از این جهت متفاوت است که به واقعه‌ای در دل جنگ تحمیلی می‌پردازد؛ واقعه‌ای حقیقی که با شخصیتی تخیّلی همراه شده و رمان را شکل داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها