شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
گرانی امروز کاغذ در طول 100سال گذشته سابقه نداشته است/ رایزنی برای چاپ کتاب‌ نویسندگان افغان

احمد مسجدجامعی رایزنی با ناشرهای ایرانی برای چاپ کتاب‌های نویسندگان افغانستان ساکن ایران با اولویت ویژه و پرداخت حداکثر حق‌التالیف به این دوستان هم زبان و هم‌فرهنگ را از نتایج هشتمین دوره کتابگردی عنوان کرد.

احمد مسجدجامعی، عضو پیشین کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و قائم‌مقام دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مشاهدات و تجربه خود از بازار کتاب در پایان هشتمین دوره کتابگردی گفت: طبق آماری که در روز کتابگردی دوستان اتحادیه ناشران و کتابفروشان اعلام کردند، هزار و چند صد کتاب‌فروشی داریم که برخی ناشر-کتاب‌فروش و برخی کتاب‌فروش مستقل هستند. ما توفیق بازدید از همه این کتاب‌فروشی‌ها را نداریم، اما طبق روال هرساله در روز کتابگردی در برخی از این کتاب‌فروشی‌ها حاضر شدیم و اوضاع و احوال بازار کتاب را جویا شدیم.
 
مسجدجامعی درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در حال حاضر و با توجه به صدمات کرونا در دو سال اخیر گفت: کتاب‌فروشی به نسبت حوزه‌ هنر، تئاتر و سینما که مدت زیادی تعطیل شد، وضعیت بهتری دارد؛ حتی توانست فروش خود را از طریق شبکه‌های مجازی گسترش دهد که جای خوشحالی دارد، اما با مشکلات عدیده‌ای هم دست و پنجه نرم می‌کند.  
 
وی با اشاره به گرانی کاغذ به‌عنوان مشکل اصلی امروز بازار کتاب، عنوان کرد: در جریان بازدید روز کتابگردی، گرانی کاغذ به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه اهالی کتاب، به‌ویژه ناشرها مطرح شد. حتی یکی از این دوستان به صراحت اعلام کرد که گرانی امروز کاغذ در طول صد سال گذشته سابقه نداشته است و چاپ کتاب را در معرض خطر قرار داده است.
 
قائم‌مقام دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در ادامه گفت: یکی دیگر از مسائلی که در جریان بازدید از کتاب‌فروشی‌ها مطرح شد این بود که ناشرها انتظار دارند سیاست‌های حمایتی مانند خرید کتاب‌های ناشران به‌ قاعده‌تر و عادلانه‌تر اجرا و تقویت شود.
 
وی با اشاره به مسأله کتاب‌های قاچاق و پدیده دستفروشی کتاب به‌عنوان یکی از معضلات بازار کتاب، عنوان کرد: فروش کتاب کنار خیابان‌ها و مسأله دستفروشی کتاب با کمک خود ناشرها، کتاب‌فروش‌ها و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌تواند به نحوی ساماندهی شود که هم به نفع فروشنده و هم به نفع ناشر باشد. درواقع یک‌سری قواعد و ضوابطی برای کار تدوین و در عین حال جلوی قاچاق کتاب گرفته شود.

مسجدجامعی مسأله نویسندگان و ناشران افغانستانی حاضر در ایران را از موضوعات مهم مطرح شده در هشتمین دوره کتابگردی تهران عنوان کرد و گفت: در جریان کتابگردی امسال با توجه به اینکه افغانستان یکی از سه کشوری است که زبان فارسی در آن رایج است و با ایران ریشه‌های مشترک فراوانی دارد، با دوستان ناشر گفت‌وگو و پیشنهاد کردم که اولا چاپ کتاب‌های نویسندگان افغانستان در ایران را در اولویت قرار دهیم و در وهله بعد باتوجه به مشکلات حاضر، حداکثر حق‌التالیف به این دوستان هم زبان و هم‌فرهنگ ما پرداخت شود.
 
وی افزود: باتوجه به اینکه ایران و افغانستان با هم ریشه و پیوندهای مشترک ملی و فرهنگی دارند، بسیاری از ناشرها از این استقبال کردند و حتی برخی پذیرفتند حق‌التالیف 20 درصد -که در حال حاضر حداکثر حق‌التالیف در ایران است- را به نویسندگان افغانستانی پرداخت کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها