سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کتاب زندگی «سارا» با مرگ او بسته نشد و تا ابد باز است

«سارا اقبالی‌فر» فعال و مروج فقید حوزه کتابخوانی در مشهد سال گذشته به علت ابتلا به سرطان در 35 سالگی درگذشت. اما خانواده او با جمع‌آوری هزینه‌های مراسم ختم و چهلم وی، یک پویش مردمی به یاد او و به نام «مهر سارا» شکل بدهند و از این طریق 36 کتابخانه را در مناطق محروم سراسر کشور تجهیز کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، پاییزِ زندگی انسان‌ها همیشه به معنی پایان آن نیست، گاهی پژواک مهربانی و بخشندگی بعضی انسان‌ها آنقدر بلند است که حتی پس از مرگ هم شنیده می‌شود. «سارا اقبالی‌فر» سال گذشته در سن 35 سالگی به علت سرطان پاییز زندگی‌اش را تجربه کرد، اما این پایانِ دفتر زندگی این بانوی مشهدی نبود؛ علاقه زیاد او به کتاب و کتابخوانی باعث شد خانواده وی، هزینه مراسم ترحیم را صرف تجهیز کتابخانه‌ها در مناطق محروم کنند.

ماجرا از اولین مجلس ترحیم سارا شروع شد، وقتی دوستان و اقوام جهت تسکین درد خانواده داغدیده او، ابراز ارادت خود را با تاج‌ها و سبدهای گل‌های بزرگ و گران‌قیمت نشان دادند؛ خانواده مرحوم را به فکر فرو برد.

اختصاص هزینه مراسم ترحیم به خرید کتاب برای مناطق محروم
«سمانه اقبالی‌فر» خواهر آن مرحوم می‌گوید: حجم گل‌ها آنقدر زیاد بود که پس از پایان مجلس نمی‌دانستیم با این همه گل چه کنیم، همان‌جا تصمیم گرفتیم گل‌ها را به گلفروشی ببریم و هزینه آن را به امور خیریه اهدا کنیم؛ اما خیرات برای خواهرم به اینجا ختم نشد، با مشورتِ اعضای خانواده تصمیم گرفتیم این بار قدم بزرگ‌تری برداریم.

اقبالی‌فر با بیان اینکه خواهر مرحوم من به شدت به کتاب علاقه داشت و ما را به کتابخوانی تشویق می‌کرد و دائم به اطرافیان کتاب هدیه می‌داد، اضافه می‌کند: ما خانواده هم بر این نظر هم‌عقیده شدیم که خرج مراسم ترحیم سارا را کتاب بخریم و به مناطق محروم هدیه کنیم.
 

 
اقبالی‌فر با بیان اینکه در این راه مردم هم ما را تنها نگذاشتند و آن‌ها هم کتاب‌های بلااستفاده در کتابخانه‌های خود را برای ما می‌آوردند تا بین نیازمندان توزیع کنیم، تاکید می‌کند: هزینه‌های مراسم خواهر مرحوم صرف خرید کتاب تجهیز اهدا به کتابخانه‌های نیازمند شد.

وی با اشاره به اینکه خیلی ساده و سریع جمع کتاب‌دوستان بیشتر شد، می‌گوید: کتاب‌های اهدایی هر روز بالاتر می‌رفت و به همین شکل پویش مردمی «مهر سارا» برای نذر کتاب شکل گرفت.

خواهر مرحوم سارا اقبالی‌فر از چگونگی سیر مراحل طبقه‌بندی کتاب‌ها هم می‌گوید: برای این‌ کار لوگو و سربرگ طراحی کردیم و میان خود و متقاضیان مکاتباتی انجام می‌دهیم تا ضامنی برای نگهداری صحیح کتاب‌های اهدایی باشد.

تاکنون ۵ هزار جلد کتاب به مناطق محروم هدیه کرده‌ایم
محمود اقبالی‌فر پدر این خانواده نیز در خصوص انتخاب نذر کتاب به جای دیگر امور خیرات برای دختر مرحومش، می‌گوید: از آنجایی‌که معمولا مردم در تامین بسته معیشتی و پوشاک و... به نیازمندان کمک می‌کنند و خیّرین در این کار بسیار هستند و با توجه به علاقه زیاد سارا به کتاب و کتابخوانی، تصمیم گرفتیم خیرات را به سمت نذر کتاب ببریم.

وی اضافه می‌کند: خرج تمامی مراسم سوگواری سارا صرف تجهیز کتابخانه‌ها شد و به قول معروف به جای هزینه‌های مختلفی همچون غذا و کباب و ... ، به مردم مناطق محروم کتاب هدیه دادیم.
 

 
پدر مرحوم سارا اضافه می‌کند: تاکنون بیش از ۲۰ کتابخانه و ۵ هزار جلد کتاب به مناطق محروم از جمله تعداد ۳۵۰ جلد کتاب به کانون اصلاح و تربیت پسران، ۶۰۰ جلد کتاب به دبیرستان دخترانه تقوا در طرق، تعداد ۳۵۰ جلد کتاب به دبیرستان دخترانه شرف در خیابان فداییان اسلام، ۵۰۰ جلد کتاب به دبستان قلی‌زاده و... اهدا شده‌ است.

۳۶ کتابخانه در مناطق محروم کشور را تجهیز می‌کنیم
«ثریا راغب» مادر سارا هم درباره هدف خود از انجام این سنت حسنه اینطور می‌گوید: بسیار از این اقدام خوشحال هستم و احساس آرامش درونی دارم، چون دخترم همیشه به نیازمندان کمک می‌کرد و در حقیقت ما راه او را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دخترش حامی نیازمندان بود و مخصوصا به کودکان کار کمک می‌کرد بیان می‌کند: یک روز برای پسر بچه‌ای که کودک کار بود ترازو خرید تا با آن کار کند و بعد برای آن کودک کتاب درسی می‌خرید تا از مدرسه عقب نیفتد.

مادر سارا با بیان اینکه دخترم حتی به فرزند پاکبان محله، کتاب و لباس گرم هدیه می‌داد، می‌گوید: در حقیقت در این سنت حسنه، سارا راه بعد از خودش را برای ما باز کرد و حالا تصمیم داریم به نیت ۳۶ سالگی سارا ۳۶ کتابخانه در مناطق محروم کشور را تجهیز کنیم تا هیچ کودکی به خطر فقر و تنگدستی از علم و دانش عقب نماند.
 

 
راغب می‌گوید: حتی روز تولد سارا تمام دوستان و اقوام که به رسم هر ساله برای او هدیه می‌آوردند در یک اقدام دسته جمعی کتاب خریدند تا بین نیازمندان توزیع شود، امسال ما در جمع کتاب‌ها شمع تولد ۳۶ سالگی او را فوت کردیم.

حالا کتاب زندگی سارا باز است و بسته نخواهد شد تا هر موقعی که این کتاب‌ها در بین نیازمندان می‌چرخد و ورق‌های کتاب زیر دستان نیازمندی لمس می‌شود، این زندگی ادامه دارد. نذر کتاب اقدامی فرهنگی و مردمی است که به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم انجام می‌شود، امروزه مراسم ترحیم در بسیاری از نقاط، تشریفاتی شده و چندان سودی به حال مرحوم و بازماندگان وی ندارد و جنبه چشم و هم‌چشمی و رقابت‌های فامیلی به خود گرفته است. چه خوب است نذر کتاب را جایگزین اینگونه مراسم بیهوده کنیم تا علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی خیرات و ثواب را برای عزیزان سفر کرده رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها