چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
یازدهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی آبان‌ماه در سبزوار برگزار می‌شود

یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی آبان‌ماه سال جاری با حضور بیهقی‌پژوهانی از ایران، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق در سبزوار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، همزمان با تصویب روز ملی ابوالفضل بیهقی (پدر نثر فارسی) در تقویم ملی کشور در سطحی گسترده و با برگزاری 10 نشست علمی - پژوهشی در ماه بیهقی (از اول آبان تا پایان آبان 1400) برگزار خواهد شد.
 
مهیار علوی‌مقدم دبیر همایش با بیان این خبر گفت: صبح روز اول آبان پس از به صدا درآمدن «زنگ بیهقی» به صورت نمادین در مدارس منتخب سبزوار، همایش در تالار بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری، به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت محدود و با حضور شماری از مسئولین کشوری افتتاح می‎شود.
 
وی ادامه داد: در این مراسم از «دیبای روشنایی» (مجموعه چکیده مقالات یازدهمین همایش ملی بزرگداشت بیهقی) و تارنمای علمی - پژوهشی تاریخ بیهقی، رونمایی خواهد شد.
 
علوی‌مقدم افزود: در فضای مجازی در ماه بیهقی، در شباهنگام شنبه‌ها و چهارشنبه‌های آبان 1400، 10 نشست علمی - پژوهشی با عنوان‌هایی مانند «تاریخ بیهقی در فراسوی مرزها»، «اندیشه‌های سیاسی در تاریخ بیهقی»، «جنبه‌های زیباشناسی و ظرفیت‌های هنری تاریخ بیهقی»، «کارکردهای تاریخ بیهقی و متون کهن در جهان معاصر»، «مطالعات حقوقی تاریخ بیهقی»، «تاریخ بیهقی در دیگر سرزمین‌ها»، «رویکردهای نوین در تحلیل تاریخ بیهقی»، «تاریخ و تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی»، «مطالعات نقد ادبی و میان‌رشته‌ای تاریخ بیهقی» و گزارش محافل و انجمن‌های بیهقی‌خوانی برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه در این نشست‌ها، بیهقی‌پژوهانی از ایران، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق سخنرانی خواهند کرد، افزود: «بیهقی‌خوانی» یکی از برنامه‌هایی است که در تمام این 10 نشست، ارائه خواهد شد و در نشست پایانی نیز شماری از دست‌اندرکاران انجمن‌ها و محفل‌های بیهقی‌خوانی از سراسر کشور به معرفی انجمن بیهقی خود خواهند پرداخت.
 

 
دبیر این همایش یادآور شد: دانشگاه حکیم سبزواری به‌مانند سال‌های گذشته برگزارکننده اصلی بخش علمی و پژوهشی همایش است و انجمن ترویج زبان و ادبیات ایران (شعبه خراسان)، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی، مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب، بنیاد فرهنگی زنده‌یاد دکتر علوی مقدم و نیز سازمان‌ها و نهادهایی مانند معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سبزوار، شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار، اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار و اداره آموزش و پرورش سبزوار در برگزاری این همایش نقش دارند.

اضافه می‌شود، ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی متولد سال 385 قمری در حارث‌آباد، مورخ و نویسنده ایرانی در دربار غزنوی بود. شهرت او بیشتر به‌خاطر نگارش کتاب معروف به «تاریخ بیهقی» است که مهمترین منبع تاریخی در مورد دوران غزنوی است. او اوایل عمر را در نیشابور به تحصیل دانش اشتغال داشت، سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد.
 
در روزگار غزنوی، بیهقی به بالاترین مقام در دیوان، صاحب دیوان رسالت رسید. در همین دوران گرفتار تهمت و کین بداندیشان شد. امیر بدگمان او را از کار برکنار کرد و به زندان انداخت. وی پس از آزادی از زندان شروع به نوشتن کتاب معروف خود، تاریخ بیهقی، کرد و در سال 470 قمری در غزنین درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها