شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
چیزی به اسم سرمایه‌گذاری برای کتاب ازسوی ناشران در شهرستان‌ها وجود ندارد

کاظم نظری‌بقا، شاعر، نویسنده و منتقد اردبیلی گفت: چیزی به معنای سرمایه‌گذاری برای کتاب از سوی ناشران در شهرستان‌ها وجود ندارد و تنها چند اداره خاص هستند که به‌صورت سفارشی در حوزه‌ای خاص به تولید کتاب مشغول‌اند.

«کاظم نظری‌بقا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در پاسخ به اینکه چرا شعرا و نویسندگان اردبیل به‌ندرت در سطح کشور مطرح می‌شوند، تصریح کرد: فاکتورهای متعددی برای شهرت کشوری وجود دارد که اولین آن در دنیای امروز، رسانه است.
 
وی ادامه داد: باورم این است که همیشه هم، آن‌هایی که مطرح می‌شوند در جایگاه واقعی خود نیستند، بلکه با قدرت رسانه بر مسندی دروغین تکیه زده‌اند و چندی بعد که آب از آسیاب می‌افتد، صدای آن‌ها نیز رفته‌رفته خاموش می‌شود.
 
نظری‌بقا اضافه کرد: دومین عامل برای مشهور شدن، همان اصالت آثار تولیدی است زیرا اثر، نویسنده را معرفی می‌کند؛ اگرچه در شهری دورافتاده هم باشد. برای مثال «حافظ خیاوی» داستان‌نویس اهل مشکین‌شهر است، اما آثاری که از او منتشر شده، باعث شهرتش گشته، بنابراین خود اثر بسیار دخیل است.
 
این نویسنده و شاعر اردبیلی با بیان اینکه نویسندگان اصیل و واقعی اگر رسانه‌ای هم نداشته باشند بالاخره روزی تاریخ، غبار از چهره آنان می‌شوید و سیمای واقعی‌شان در دنیای ادبیات نمایان می‌شود، تشریح کرد: ممکن است هنرمندانی داشته باشیم که در شهر خود ناشناخته مانده‌اند، اما در مرکز و جاهای دیگر از اعتبار و شهرت برخوردارند.
 
به گفته نظری‌بقا، عامل دیگر، قرار گرفتن در مرکز فرهنگی و سیاسی و اقتصادی کشور یعنی پایتخت است که به نظرم این هم عنصر بسیار مهمی در شناخت یک نویسنده و هنرمند می‌تواند باشد، چرا که شاهدیم بسیاری از نام‌آوران عرصه‌های هنر و ادب مرکزنشین‌اند، پس نباید این عامل را نادیده گرفت.
 
این نویسنده اردبیلی در تشریح وضعیت فروش آثار نویسنده و شعرا تصریح کرد: وضعیت فروش عمدتاً افتضاح است زیرا ‌غیر از چند مورد شاید فروشی وجود ندارد که البته در وضعیت ادبی موجود نباید انتظار رونق فروش کتاب را داشت.
 
وی با بیان اینکه عدم فروش کتاب‌ها چند دلیل عمده دارد، اظهار کرد: کتابی که هیچ ارزش ادبی ندارد، چرا باید فروش داشته باشد؟ جایی که بسیاری از دوستداران کتاب، هزینه لازم برای خرید کتاب‌های مورد علاقه و خوب را ندارند، چه لزومی دارد کتابی را که به درد نمی‌خورد، بخرند و در خانه انبار کنند؟
 
نظری بقا با بیان اینکه ظاهراً انتظار بعضی از نویسندگان کم‌مایه و میان‌مایه بالا است، ادامه داد: قیمت کتاب به‌صورت سرسام‌آوری مثل دیگر مایحتاج عمومی بالا رفته و قدرت خرید کتاب بسیار کاهش یافته است؛ خود من سالانه اگر 100 جلد کتاب می‌خریدم، الان قدرت خرید 5 کتاب در طول سال را ندارم.
 
این نویسنده اردبیلی با بیان اینکه بسیاری از مردم در خانه‌هایشان جایی به نام کتابخانه ندارند، افزود: فرضاً این‌ها آمدند کتاب هم خریدند، در کجا نگهداری کنند؟ از همین نویسندگان و هنرمندان شهر، آمار میدانی بگیرید و ببینید چقدر جا برای داشتن کتاب در خانه در نظر گرفته‌اند! آیا اصلاً کتابخانه دارند؟ ممکن است عده‌ای بگویند پس کتابخانه‌های عمومی برای چیست؟ آن‌وقت می‌توان گفت پس این‌همه توصیه برای خرید کتاب و حمایت از نویسندگان چه مفهومی دارد؟
 
وی گفت: چیزی به معنای سرمایه‌گذاری برای کتاب از سوی ناشران در شهرستان‌ها وجود ندارد و تنها چند اداره خاص هستند که به‌صورت سفارشی در حوزه‌ای خاص به تولید کتاب مشغول‌اند.
 
به گفته نظری بقا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال خرید کتاب دارد که با گران‌تر شدن کتاب، تیراژ خرید هم ظاهراً بسیار پایین آمده و گویا از سوی هیئت یا شورای خرید، سخت‌گیری چندانی برای خرید کتاب به لحاظ کیفیت دیده نمی‌شود.

گفت‌وگو از: توحید مهدوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها