چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
ناآشنایی شاعران با زندگی ائمه (ع) تراز اشعار آئینی را تنزل می‌دهد

یک شاعر زنجانی گفت: عدم آشنایی کافی سرایندگان اشعار آئینی نسبت به معارف دینی و زندگینامه بزرگان دینی و بسیاری از ادعیه‌ها و زیارت‌نامه‌ها و نیایش‌هاست که گاه سطح و تراز این آثار را تا سروده‌های عاشقانه بی‌مایه پایین می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «امیر رسولی» متولد سال 59 از شعرای زنجانی، فارغ‌التحصیل مدرک کارشناسی ارشد ژئوتکنیک از دانشگاه زنجان است. پدرش «حاج جواد رسولی» از مداحان و مرثیه‌سرایان بنام اهل بیت (ع) است و در میان ترک‌زبانان از شهرت و محبوبیتی کم‌نظیر برخوردار است و به همین خاطر، فرزندش امیر، از کودکی در کلاس‌های حافظ‌خوانی و گلستان سعدی شرکت کرده است.

امیر رسولی سرودن شعر را هم از دوران راهنمایی آغاز کرده و برای نخستین بار در جشنواره دانش‌آموزی بوشهر صاحب مقام برتر شده است. وی بعدها در اولین جشنواره‌های شعر و قصه استان، صدف زخمی و دیگر جشنواره‌های استانی و کشوری شرکت کرده و جزو برگزیدگان نهایی آن بوده است. برگزیده شدن در مهرواره وحدت که به همت حوزه هنری تهران برگزار شد و همچنین جشنواره شعر گمنامی که حوزه هنری استان فارس، برگزاری آن را به عهده داشت نیز از دیگر مقام‌های کسب شده توسط این شاعر زنجانی است. بیشتر سروده‌های این شاعر زنجانی در قالب غزل بوده و با توجه به آموزه‌های پایه‌گذاران سبک نوین در سرودن غزل و قالب‌های کلاسیک است.

امیر رسولی «شاعر زنجانی» که این روزها بیشتر در جلسات شعر آئینی ماه محرم و صفر حضور دارد، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا به بیان پیشینه کاری خود پرداخت و توضیحاتی درباره سبک کاری شاعران آئینی زنجان ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه شعر را از دوران دبستان آغاز کرده است، گفت: با توجه به اینکه پدرم ستایشگر اهل بیت (ع) بودند و در مراسمات حسینیه اعظم زنجان حضور داشتند بالطبع من نیز بیشتر از سایر کودکان با این فضا آشنا بودم.

رسولی ادامه داد: البته همه فعالیت من در این حوزه صرفا حضور در جلسات ستایشگری نبود و علاوه بر این در جلسات انجمن‌های شعری نیز شرکت می‌کردم و به مرور این فعالیت بیشتر شد.

این شاعر زنجانی که از دوران راهنمایی و از سن 13 یا 14 سالگی سرودن شعر را به به صورت حرفه‌ای آغاز کرده است، گفت: در این سن مطالعه آثار بزرگان، شرکت در جلسات انجمن‌های فعال شهر و خوشه چینی از محضر شاعران بزرگ همشهری نیز چراغ راهم در ادامه این مسیر بود.

وی ادامه داد: البته بیشتر سهم فعالیت ادبی‌ام را صرفِ سرودن شعر در حوزه‌های مختلف و به طور ویژه شعر آیئنی کردم ولی مشارکت در برگزاری جلسات هفتگی انجمن ادبی صراط، نقد و معرفی کتاب شعر، داوری جشنواره‌ها و کنگره‌ها و شرکت در شب شعرهای استانی نیز از دیگر فعالیت‌های بنده در این بخش بوده است.

رسولی با اشاره به چاپ مجموعه 100 اثری خود با حمایت حوزه هنری بیان کرد: البته غیر از این مجموعه بیشتر سروده‌هایم در قالب غزل به چاپ رسیده است.

این شاعر زنجانی با بیان اینکه در زنجان فعالیت شاعران در حوزه شعر آئینی نمود بیشتری دارد، گفت: در خصوص شعر آئینی مسائل بی‌شماری را می‌توان مطرح کرد و از زوایای مختلف به این موضوع نگریست.

وی تصریح کرد: علیرغم در نظر گرفتن این نکته که در سال‌های اخیر دست کم به لحاظ کمی و تا حدودی به لحاظ کیفی، آثار قابل اعتنایی در حوزه شعر آئینی سروده شده است، اما عدم آشنایی کافی سرایندگان این آثار نسبت به معارف دینی و زندگینامه بزرگان دینی و بسیاری از ادعیه‌ها و زیارت‌نامه‌ها و نیایش‌هاست که گاه سطح و تراز این آثار را تا سروده‌های عاشقانه بی‌مایه پایین می‌آورد.

رسولی درباره شعر سفارشی نیز گفت: به صِرف سفارشی بودن، نمی‌توان شعری را از حوزه شمول شعر خارج دانست و در صورت رعایت اصول و موازین شعرو به کار بردن کمی خلاقیت و دغدغه‌مندی شاعر نسبت به موضوع، شعر سفارشی نیز می‌تواند قابل اعتنا و عرضه باشد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر جشنواره‌های متعددی در حوزه شعر برگزار شده است، اضافه کرد: بنده به شخصه هیچگاه دغدغه برنده شدن در یک جشنواره یا رویداد ادبی را نداشتم، ولی از تاثیر معدود جشنواره‌های خوب و قابل قبولی که جریان‌سازی شعر امروز را بر عهده دارند و سمت و سوی ویژه به ادبیات می‌بخشند نیز نباید گذشت.

رسولی افزود: ما باید جشنواره را نقطه شروع حضور یک شاعر بدانیم تا انتهای آن، یعنی شخصی که در جشنواره شرکت می‌کند باید از آن به عنوان پله ترقی و بهتر شدن آثار خود استفاده کند.

این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه استان زنجان ظرفیت‌های خوبی در عرصه شعر و نویسندگی دارد، گفت: به ویژه در حوزه شعر آئینی زنجان جزو سرآمدان کشور است اما باید با برگزاری دوره‌های تخصصی این استعدادها تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها