سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
دیوان اشعار سیدرضا موید در حرم رضوی رونمایی شد

آیین رونمایی از دیوان اشعار سید‌رضا مؤید شاعر آیینی کشورمان با حضور شاعران و مداحان اهل‌ بیت (ع) و جمعی از مسئولان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی در این مراسم حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به تجلیل از جایگاه این استاد شعر آیینی پرداخت و گفت: بسیاری از ما با مصرع‌ها و فرازهایی از اشعار استاد موید خاطره داریم و هویت ما با این اشعار شکل گرفته است.
 
وی تصریح کرد: خاطرات ما با اشعار شورانگیر و انقلابی استاد موید عجین شده است و ما برای عرض ارادت و تقدیر از این شاعر خوب آئینی ادله فراوانی داریم.

موید یکی از جلوه‌های درخشان شعر فارسی است
مهدی امینی پژوهشگر عرصه ادبیات آیینی و شعر عرب نیز در این مراسم گفت: مدیحه‌سرایی برای اهل بیت (ع) به زبان فارسی از قرن چهارم هجری آغاز شد و «کسایی مروزی» را می‌‌توان از نخستین مدیحه‌سرایان به زبان فارسی دانست، پس از او شعرا یکی پس از دیگری همچون فردوسی، اسدی طوسی، سنایی و... تا دوران کنونی به مدح اهل بیت (ع) پرداخته‌اند.
 
وی با بیان اینکه در دوره ما نیز استاد موید یکی از جلوه‌های درخشان شعر فارسی است که در این عرصه نام آور است که آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشته و در توصیف آن باید گفت شعر استاد موید، یک دعای مستجاب است، تصریح کرد: در شعر استاد موید مجموعه‌ای از معارف اهل بیت (ع)، تعالیم قرآنی و تاریخ تشیع در قالب‌های مختلف قصیده، غزل و ترجیع‌بند مشاهده می‌کنیم که در طول عمر با برکت خود به نگارش در آورده و انعکاس دهنده تعالیم اهل بیت (ع) است.
 

 
عنایت خاص امام رضا (ع) شامل حال استاد موید بوده است
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه برجسته استاد «سیدرضا موید» در شعر آیینی، گفت: عنایت اهل بیت (ع) به ویژه لطف حضرت رضا (ع) شامل حال ایشان بوده و مدال خادمی حضرت بر سینه این شاعر بزرگ ما می‌درخشد.
 
مالک رحمتی تصریح کرد: تولیت معزز آستان قدس رضوی، اهتمام ویژه‌ای نسبت به شعر آیینی دارند و به همین دلیل است که از زمان حضور ایشان در این آستان، برنامه‌های بسیاری خوبی در این زمینه اجرا شده است.
 
رحمتی افزود: زبان شعر یکی از این ابزارهای هنری است که هم جهانیان پیام آن را درک می‌کنند و هم جوانان، نخبگان و فرهیختگان می‌توانند با آن ارتباط بگیرند، بنابراین برای جهان امروز که تشنه معارف و معنویت است، اگر بخواهیم پاسخ‌های مناسبی داشته باشیم که در دل و جان مخاطبان بنشیند، باید از زبان هنر و در رأس آن‌ها، از شعر استفاده کنیم.
 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: آستان قدس رضوی جایگاه ویژه‌ای برای شعر آیینی قائل بوده و در سال‌های اخیر برنامه‌های خود در این حوزه را توسعه داده است، این اهتمام و توجه نیز نشأت گرفته از نگاه و باور رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه است و به خاطر داریم که دیدار با شاعران همواره یکی از برنامه‌های ثابت سالانه ایشان بوده و این سنت حسنه در آستان قدس رضوی نیز ساری و جاری شده است.
 

 
با زبان شعر، شعور را هم ترویج کنیم
وی به برخی از ویژگی‌های شاخص استاد موید نیز اشاره کرد و گفت: صحبت کردن درباره استاد موید آن هم در جمع فرهیختگان عرصه شعر و شاعری، بسیار سخت است، اما من در معرفی ایشان می‌گویم که سه عنایت شامل حال استاد موید شده است. اولین آن، لطف و عنایت خداوند به ایشان است که روحی لطیفی به ایشان داده و این روح لطیف، توانسته چنین آثار ارزشمندی را خلق کند.
 
رحمتی ادامه داد: دومین عنایتی که شامل حال ایشان شده، عنایت اهل بیت (ع) و در راس آن‌ها حضرت رضا (ع) است که مدال خادمی حضرت نیز بر سینه این شاعر بزرگوار آیینی ما می‌درخشد. و سومین عنایت ویژه، عنایت خاص حضرت زهرا (س) به این استاد عزیز است به گونه‌ای که استاد موید، با غزلی درباره صدیقه طاهره (س) در افکار عمومی شناخته می‌شوند و این یک افتخار بزرگ برایشان است.
 
 
 
رحمتی همچنین گفت: وظیفه داریم قدردان بزرگانی مثل استاد مویدها و بسیاری دیگر از بزرگان این عرصه باشیم و با برپایی آیین‌های نکوداشت و انتشار آثارشان، یاد، نام و اشعار آن‌ها را همواره تبلیغ و ترویج کنیم.
 
وی تصریح کرد: این تبلیغ و ترویج، مطالبه و نیاز جامعه امروز از ما است چرا که با اتکا به شعر آیینی و شاعران آیینی، حتی می‌توانیم بسیاری از آسیب‌های امروز جامعه را خنثی کنیم و با زبان شعر، هم شعر و هم شعور را ترویج کنیم.
 
شعرخوانی استاد شفق و ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر آیینی کشورمان و همچنین پیام تصویری حاج منصور ارضی مداح اهل بیت (ع) و استاد محمد‌علی مجاهدی (پروانه) شاعر اهل‌بیت (ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
 
اضافه می‌شود «دیوان موید»  توسط  بنیاد دعبل خزاعی و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت (ع)  و جمعی از فعالان عرصه شعر آیینی، گردآوری و در قالب سه جلد نفیس به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها