دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
شعر و شاعرانگی از هند تا اردبیل

وحید ضیائی، شاعر و مترجم اردبیلی از انتشار دو کتاب جدید در حوزه‌های شعر و ترجمه شعر با عناوین «قطعات ساحل» و «تا جایی نزدیک قلبت» خبر داد.

وحید ضیائی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، از انتشار دو کتاب جدید در حوزه‌های شعر و ترجمه شعر خبر داد و اظهار کرد: کتاب «قطعات ساحل» مجموعه دوم اشعار شاعر و فیلمساز هندی «آشوک ساهنی» است که این بار به شعرهای منظوم او از زبان اردو و انگلیسی می‌پردازد و باز آفرینی منظومی در قالب‌های رباعی و دوبیتی کلاسیک از آنها ارائه شده است.
 
این شاعر، نویسنده و مترجم اردبیلی تصریح کرد: کتاب اول آشوک ساهنی با عنوان «ساحل» بهار امسال طی مراسمی در اردبیل با حضور مجازی این شاعر هندی و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی هند و ایران از جمله وابسته فرهنگی ایران در هند (علیرضا قزوه) رونمایی شد و در مراسمی دیگر، از سوی آفرینندگان به کاردار فرهنگی سفارت هندوستان در ایران تقدیم شد که بازتاب خوبی بین شاعران و نویسندگان فارسی زبان هند و ایران داشت.
 
به گفته ضیائی، کتاب دوم آشوک ساهنی که بیشتر حاوی مفاهیم فلسفی درباره زندگی، مرگ، چیستی جهان و ... است، به صورت دوزبانه، به همت انتشارات نگین سبلان در ایران و همزمان توسط یکی از بنگاه‌های کتاب در دهلی نو روانه بازار نشر خواهد شد.
 
وی درباره کتاب دوم نیز گفت: «تا جایی نزدیک قلبت» مجموعه شعر نخست «فاطمه شاهنده» از شاعران خوب سپید سرای مجموعه «ادبیات خلاق» است که با نگاهی تازه به دنیای زنان و به‌خصوص زندگی اجتماعی و عاطفی ایشان، زبانی تازه و ساده دارد.
 
ضیائی اضافه کرد: بر این مجموعه شعر سپید که زیر چاپ رفته و به زودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود، مقدمه کوتاهی در معرفی شاعر و شعر او آورده‌ام و امیدوارم مخاطبین شعر امروز از خواندن آن لذت ببرند.
 
وی ادامه داد: این کتاب، بیستمین مجموعه از کتب هنرجویان و نویسندگان مجموعه ادبیات خلاق است که توسط نشر نگین سبلان منتشر می‌شود و طراحی روی جلد هر دو کتاب از مصطفی شکیبا هنرمند گرافیست اردبیلی‌ست .
 
ضیائی درباره مجموعه تحت مدیریت خود اذعان کرد: «ادبیات خلاق» شیوه نوی آموزشی اصول نویسندگی و شعرسرایی است که آثاری از نویسندگان، شاعران و مترجمان آن نیز در شاخه‌های مختلف ادبیات منتشر شده است.
 
وی افزود: طی 10 سال گذشته، بیش از 20 هزار نسخه کتاب از این مجموعه به بازار نشر آمده و برخی از این آثار با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شده است.
 
بنا به این گزارش، «وحید ضیائی» در ۶ خرداد ۱۳۵۹ در شهر اردبیل به دنیا آمد. پدرش «یحیی ضیائی» از گویندگان و هنرمندان قدیمی رادیو و مادرش «مهین جباری» آموزگار و هر دو نخستین معلمان او بودند. میراث ذوق ادبی او از نیاکان پدری به عبدالحسین میرزا ضیاءالدوله نوه‌ی عباس میرزا –رجل صوفی و شاعر مسلک قجری– رسیده و از نیای مادری مرهون چکامه‌های آیینی و پژوهش‌های علمی نیّرالاطبای افراسیابی –از نخستین پزشکان اردبیلی– است. ضیائی تا کنون 27 اثر در حوزه‌های شعر، پژوهش، نقد ادبی، طنز و ترجمه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها