شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
اسباب‌بازی فروشی نیستیم/ کتاب فروخته‌شده را هم پس می‌گیرم، هم تعویض می‌کنیم

مدیر کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان» در مشهد با بیان اینکه حدود 18 هزار عنوان محصول فرهنگی داریم که 90 درصد آنها را کتاب تشکیل می‌دهد، می‌گوید: ما نه اسباب‌بازی‌فروشی هستیم و نه به صورت حرفه‌ای در کار فروش لوازم‌التحریر فعالیت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، بلوار وکیل‌آباد یکی از شَریان‌های طولانی، اصلی و پرتردد مشهد است. وجود فروشگاه‌های بزرگ از برندهای مختلف در صنوف مختلف، مراکز تجاری و درمانی، مجتمع‌های مسکونی و برخی سازمان‌های اداری در حاشیه این بلوار، از آن معبری شلوغ و پرهیاهو ساخته است. در چنین شرایطی وجود کتابفروشی در این مسیر کار خاص و ویژه‌ای محسوب می‌شود؛ کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان» از حدود پنج سال پیش به عنوان اولین فروشگاه کتاب در این راسته آغاز به کار کرد. البته اکنون کتابفروشی‌های دیگری هم در این مسیر در حال فعالیت هستند.
 
کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان» که نمایندگی نشر چشمه در مشهد را دارد، با متراژ بیش از 400 مترمربع در سه طبقه مجزا که در دو طبقه آن به فضای کتابفروشی در حوزه کودک و بزرگسال و یک طبقه (سوم) با فضای باز و سرپوشیده در مکانی دنج و آرام به کافه کتاب اختصاص داده شده است، پذیرای علاقمندان به کتابخوانی و محلی  است برای دیدارهای اهالی کتاب و اهل قلم.
 
مهدی غفاریان مدیر «نشر چشمه دلشدگان»  در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه کتابفروشی دلشدگان از سال 95 فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده است، می‌گوید: تا حدود سه سال، با برند کتابفروشی دلشدگان فعالیت می‌کردیم و پس از اینکه نمایندگی نشر چشمه را در مشهد گرفتیم، به صورت تلفیقی اسم کتابفروشی را به نام «نشر چشمه دلشدگان» تغییر دادیم.
 
رویکرد فعالیت‌هایمان همچنان رویدادمحور است
وی با اشاره به اینکه انتشارات به صورت متمرکز در تهران توسط نشر چشمه انجام می‌شود، یادآور می‌شود: از ابتدای امر و از زمان کتابفروشی دلشدگان رویکرد رویدادمحور داشتیم و سعی کردیم بین خوانندگان کتاب و نویسندگان و مترجمان کتاب پیوندی برقرار کنیم و مقید هستیم به صورت مدون جشن امضا و رونمایی کتاب و جلسات کتابخوانی از کودک تا بزرگسال را برگزار کنیم.
 
غفاریان ادامه می‌دهد: این رویکرد در مشهد خیلی با اقبال مواجه شد زیرا مخاطبین می‌توانستند به صورت چهره به چهره با نویسنده کتاب ملاقات داشته باشند و به نوعی به صورت سیستماتیک و مدون، آغاز کننده‌ی این جریان در مشهد بودیم.
 
ارتباط مجازی با اهل قلم حفظ شده است
مدیر فروشگاه «نشر چشمه دلشدگان» با بیان اینکه شرایط محدودیت‌های کرونا برنامه‌های چهره به چهره نویسندگان و مردم را بر هم زد، می‌گوید: البته این رویکرد با جریان کرونا دچار اختلال شد و نتوانستیم این جریان را به صورت حضوری ادامه دهیم، گرچه همچنان به صورت جلسات غیرحضوری و ویدئوکنفرانس از طریق فضای مجازی با اهل قلم در ارتباط هستیم و جلسات به صورت ماهانه به صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در فضای مجازی فعالیت‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی را در شبکه‌های اجتماعی نظیر وبسایت، اینستاگرام، تلگرام و اخیرا در کلاب‌هاوس داریم، تاکید می‌کند: امید داریم هر چه زودتر جلسه‌ها به همان روال سابق و با حضور حداکثری مخاطبمان برگزار شود.
 
نه اسباب‌بازی‌فروشی هستیم نه لوازم‌التحریری
غفاریان با بیان اینکه حدود 18 هزار عنوان محصولات فرهنگی داریم که 90 درصد از این عناوین را کتاب تشکیل می‌دهد، می‌گوید: نه اسباب‌بازی‌فروشی هستیم و نه به صورت حرفه‌ای در کار لوازم التحریر فعالیت داریم بلکه در کنار کتاب محصولات فرهنگی جانبی مورد استفاده کتابخوانان و کتاب‌دوستان مانند بازی فکری و.. را به فروش می‌رسانیم.
 
مدیر فروشگاه «نشر چشمه دلشدگان» یکی از خلاءهای موجود در زمینه فرهنگی را نبود تبلیغات می‌داند و می‌گوید: یکی از خلاهایی که در زمینه کتاب وجود دارد، عدم تبلیغات در حوزه کتاب و فرهنگ است که متاسفانه  قشر کتاب فروش رسانه‌ی گسترده‌ای برای تبلیغات و اطلاع رسانی ندارند و فقط می‌توانند از طریق فضای مجازی محدود ،کتاب را به مخاطبان معرفی کنند.
 
وی با معرفی فعالیت‌های فرهنگی در این فروشگاه می‌گوید: طرح «کتاب ماه» با هدف معرفی کتاب خوب و نشست‌های «آشنایی با ادبیات داستانی جهان» از جمله‌ فعالیت‌های در این مجموعه است.
 
مشاوره آنلاین برای انتخاب کتاب
غفاریان از وجه تمایز وبسایت کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان» با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی اینگونه می‌گوید: در فروشگاه اینترنتی ما  قابلیت تعویض و یا حتی مرجوع کردن و ارسال فوری مهیا است و حتی مخاطبان می‌توانند به صورت آنلاین مشاوره برای انتخاب کتاب داشته باشند که این موارد در سایر فروشگاه‌های اینترنتی به ندرت وجود دارد.
 
مدیر فروشگاه «نشر چشمه دلشدگان» می‌افزاید: ما سعی کردیم گزیده‌ای از بهترین کتاب‌های همه ناشران کشور را داشته باشیم تا مشتری بتواند بهترین اتخاب را داشته باشد.
 
کتاب‌های اُفست و قاچاق، بلایی خانمان‌سوز صنعت نشر
غفاریان همچنین وضعیت کتاب و کتابخوانی در استان خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: هم کتابخوان، زیاد داریم و هم فروش کتاب مناسب است. علاقمندان به کتاب و خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندشان با کتاب رشد پیدا می‌کند، روز به روز افزایش می‌یابند، اما اخیرا افزایش قیمت کتاب باعث کاهش توان خرید مردم شده است.
 
وی همچنین وضعیت نشر در کشور را رضایت‌بخش می‌داند و تصریح می‌کند: در حوزه تالیف و ترجمه کتاب‌های سطح بالا بسیار داریم اما در عین حال تعداد کتب نامناسب هم کم نیستند، اما بلای خانمان‌سوز صنعت نشر تولید کتاب‌های افست و قاچاق هستند که باعث می‌شوند تا علاقمندان به کتاب از کتاب‌های خوب باز بمانند، کتاب‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها و اخیرا در وبسایت‌های غیرتخصصی و بی‌هویت با تخفیف‌های نجومی و نامتعارف (بیش از 30 درصد) عرضه می‌شوند، مخل صنعت نشر و ضربه بزرگ به حوزه کتاب وارد می‌کنند، کتاب خوب کم نداریم مهم این است که بتوانیم از کانال درست به دست مردم برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها