سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
«ایران در روند جهانی‌سازی» در قفسه کتاب‌فروشی‌ها

کتاب «ایران در روند جهانی‌سازی» تالیف «ولی‌اله نصری»، انسان‌شناس اصفهانی ازسوی انتشارات گفتمان اندیشه معاصر روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، در این کتاب علاوه بر توجه به کند و کاو در تاریخ ایران با تاکید بر موضوع جهانی‌سازی این مسئله نیز بررسی شده است که چگونگی رشد نیروهای مولد در غرب و بازماندگی از تولید در دیگر کشورها چه دلایل و مختصاتی دارد.

نویسنده با در نظر گرفتن دو تئوری بزرگ همسان‌ساز فرهنگی و اقتصادی جهانی، یعنی لیبرالیسم و سوسیالیسم جایگاه ایران در روند اقتصادی و سیاسی جهان را بررسی کرده است. مولف با نگاهی اجمالی به سیر دستیابی انسان به تفکر و سلطه و تابعیت در نظام اجتماعی اهمیت مناسبات پولی و مالی و ارزش اضافی و انباشت سرمایه را واکاویده است.

وی پس از بررسی وضعیت جهان در سایش تفکرات جهانی‌ساز، به تمدن ایران و تهاجم استعمار غرب از منظر تحولات تاریخی و اجتماعی توجه کرده است. نویسنده یکی از نقاط عطف تغییر را در دوران صفویه دیده که در آن ساختار زمین داری دچار تحول شد.

مولف، سپس به پیامدهای فروپاشی صفویه و تقابل سنت و مدرنیته در دوران قاجار پرداخته است.

در پیش درآمدی که سیدمحمدجواد هاشمی بر این کتاب نوشته، آمده است:
«با توجه به نظریه‌های جهانی شدن و دیدگاه‌های لیبرالیست‌ها و رئالیست‌ها، موقعیت دولت‌های ملی و واحدهای حاکمیتی نظیر ایران در تعاملات جهانی و جهانی‌شدن چگونه خواهد بود؟ کتاب «ایران در روند جهانی‌سازی» تلاشی است برای پاسخ به همین پرسش اساسی که جایگاه و موقعیت ایران در دنیای کوچک شده کجاست؟ ...این کتاب با کنکاش در ریشه‌های تاریخی مفهوم جهانی شدن و موج‌هایی که در دوره‌های مختلف ایجاد کرده است تاثیرپذیری ایران از این روند را واکاویده و سستی‌ها و کاستی‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را در حد مقدورات منابع نشان داده است.»

مولف نیز برای معرفی این کتاب در مقدمه آورده است: «این نوشته کوتاه چیزی نیست جز نگاهی تحلیلی به کنش و واکنش‌های تاریخ از زمان های دور و دورانی که طبیعت هنوز سر به مهر مانده بود و هیچ موجودی را یارای دیدنش نبود...در این کتاب به طور حلاصه به جایگاه انسان ایرانی و ایران در مناسبات جهانی شدن پرداخته شده است و درمی‌یابیم که چگونه و چرا ایران که زمانی پرچمدار تاریخ و تمدن جهان بوده، در کوران حوادث زمانه اینگونه در جایگاه یک کشور جهان سومی جای گرفته است و علل این عقب ماندگی تاریخی چیست؟»

یادآوری می‌شود، کتاب «ایران در روند جهانی شدن» در قطع رقعی و در 342 صفحه توسط انتشارات «گفتمان اندیشه معاصر» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها