سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
حزب‌الله یک مدل روشن از حرکت انقلابی است

مصطفی اللهیاری گفت: دشمنان حرکت اصیل اسلامی،‌ ترس حقیقی‌شان از این است، اسلامی که امام (ره) معرفی می‌کند، یک نظام کامل است که ادعا می‌کند برای همه امور زندگی برنامه دارد. حزب‌الله نیز یک مدل روشن از حرکت انقلابی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روز چهارم خرداد (25 ماه مه) مصادف با سالروز آزادی جنوب لبنان است. 21 سال پیش در چنین روزی، افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل به پایان رسید و آزادی جنوب لبنان محقق شد و دستاوردهای آن نیز در لبنان متوقف نماند. آزادی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی، سرآغاز دوران پیروزی‌های محور مقاومت بود. دولت لبنان، سالروز آزادسازی جنوب این کشور و عقب‌نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی را «روز مقاومت و آزادی» اعلام کرد.
 
کتاب «زبور مقاومت» سیری در زندگانی، مواضع و دیدگاه‌های سید حسن نصرالله؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان است که پرداختن به آن در سالروز آزادی جنوب لبنان، خالی از لطف نیست.
 
این اثر که با گردآوری محمدحسین بزّی و تحقیق و ترجمه مصطفی اللهیاری از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به چاپ رسیده، ترجمه کتابی با عنوان «هکذا تَکَلَّم نصرالله» است که سال‌ها قبل در لبنان منتشر شد. از آنجا که متن اصلی کتاب متناسب با شرایط خاص لبنان گردآوری شده بود، برای حفظ محوریت موضوع و رعایت اختصار، بخش‌های مختصری از کتاب حذف و برای به‌روزرسانی محتوا، متن مصاحبه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی با سید حسن نصرالله در سال 1398 و همچنین متن مصاحبه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با سردار سلیمانی که بخش قابل‌توجهی از آن به تبیین ابعاد جنگ 33 روزه لبنان با دشمن صهیونیستی می‌پردازد، در بخش پیوست‌ها آمده است.
 
«کودکی که یک رهبر شد»، «ابعاد شخصیتی»، «سخنرانی‌ها» و «شهادت سید هادی» عنوان‌های چهار فصل این کتاب است. سرگذشت سید حسن نصرالله به زبان خودش، سرگذشت یک جنبش عربی مبارز و پیروز، سید حسن نصرالله از دیدگاه دوستان و دشمنان، ما با مرگ زندگی می‌سازیم، شهیدان مقاومت شاهدانی حقیقی بر حیات و زندگی، آتش مقاومت برافروخته‌تر خواهد شد، لبنان رسواگر حقوق بشر آمریکایی و معادله نصر، ازجمله سرفصل‌های مهمی است که در این کتاب می‌خوانیم.


نصرالله، یکی از خروجی‌های مدرسه تربیتی امام خمینی (ره) است
مصطفی اللهیاری؛ محقق و مترجم کتاب «زبور مقاومت» در گفت‌وگو با ایبنا، درباره محور و محتوای این اثر بیان کرد: این کتاب در واقع مجموعه سخنرانی‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان است. سید حسن نصرالله، یکی از خروجی‌های مدرسه تربیتی امام خمینی (ره) است. بنیانگذار انقلاب اسلامی، به‌عنوان زنده‌کننده حرکت اصیل شیعی در جهان بعد از سال‌ها در غربت بودن است. امام شعائر دینی را زنده و به بطن زندگی برگرداند و حکومت را محور تربیت قرار داد و اهداف تربیت انسان را در بالاترین سطح خود معرفی می‌کرد.
 
وی ادامه داد: امام الگوی کامل از تربیت انسان را که هدف انبیاء از ابتدا بوده، در قالب حکومت اسلامی تحقق‌پذیر دانست. خروجی‌های عملی این حکومت اسلامی در داخل کشور ملموس است و دستاوردهای زیادی هم دارد، اما در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران به‌ویژه بعد از اینکه جبهه مقاومت گسترده شد نیز خروجی‌های زیادی از دستگاه تربیتی امام معرفی شدند که سید حسن نصرالله یکی از این چهره‌ها در عرصه بین‌المللی است. سید حسن نصرالله، خروجی مدرسه تربیتی اسلام با خوانش حضرت امام از اسلام است.
 
این محقق در معرفی برخی از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی سید حسن نصرالله، گفت:  صداقت و راستگویی سید حسن شهره عام و خاص است. او صداقت را تنها دلیل یا مهم‌ترین دلیل پیروزی حزب‌الله می‌داند و به آن اعتقاد دارد. عدم شهرت‌طلبی و دوری از نفاق و دورویی، از دیگر خصوصیات اخلاقی دبیرکل حزب‌الله لبنان است که باعث شده بسیاری از انسان‌های حق‌طلب در نقاط مختلف دنیا، به او علاقه‌مند شوند. ایثار و فداکاری سید حسن نصرالله، به‌عنوان یکی از بزرگان و رهبران جهان عرب، بی‌نظیر است، به‌طوری‌که شهادت فرزندش سید هادی در سال 1997 در حرکت رو به جلوی حزب‌الله، تأثیر به‌سزایی گذاشت.  
 
اللهیاری در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: دشمنان حرکت اصیل اسلامی،‌ ترس حقیقی‌شان از این است، اسلامی که امام (ره) معرفی می‌کند، یک نظام کامل است که ادعا می‌کند برای همه امور زندگی برنامه دارد. حزب‌الله نیز یک مدل روشن از حرکت انقلابی است. جدا از مباحث نظامی، حجم زیادی از کارها و برنامه‌های حزب‌الله مربوط به امور فرهنگی، اسلامی و تربیتی است. نصرالله با اعتقادی راسخ به ولایت فقیه، روش امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و اندیشه‌ها و مبانی فکری این دو رهبر بزرگ را شناخته و با الگوبرداری دقیق از این روش، حزب‌الله را اداره و رهبری کرده است. سید حسن نصرالله حتی در سلوک اخلاقی خود، تابع مکتب امام (ره) است. آگاهی سیاسی و به‌روز بودن، روشنگری، بیان راهکارها، اقدام و حفظ دستاوردهای پیروزی، گوشه‌هایی از ابعاد شخصیتی دبیرکل حزب‌الله لبنان است.
 
وی با هشدار به برخی زنگ خطرهایی که امروزه در جوامع اسلامی احساس می‌شود، اظهار کرد: امروز در موارد زیادی مردم تحت‌تأثیر تبلیغات دشمن قرار می‌گیرند. شعار «نه غزه نه لبنان» حتی اگر در ذهن مردم هم باشد، یک خطر و شکست بزرگ است، چون دشمن با برنامه‌ریزی و به‌صورت هدفمند، توانسته بین انقلاب و دستاوردهایش فاصله بیندازد. دشمن تلاش می‌کند بین مبانی تفکر انقلابی و دستاوردهای انقلاب امام (ره) فاصله بیندازد. فعالیت‌های حزب‌الله و حرکت‌های سوریه و عراق و ... می‌تواند به اهداف انقلاب کمک کند.
 
این محقق با اشاره به دو مشکل زبان و قومیت در ایجاد فاصله بین ملت‌ها، افزود: دشمن از دو موضوع زبان و قومیت، بسیار استفاده کرده است. عدم همخوانی زبان، باعث عدم مفاهمه می‌شود. در این اثر سعی کردیم در این جهت و برای خنثی کردن این فضا، بحث‌هایی را مطرح کنیم.
 
اللهیاری در پایان درباره اهمیت آزادی جنوب لبنان، گفت: اهمیت پیروزی که در لبنان به‌دست آمد در این نکته است، یک شکست تمام‌عیار برای دشمن، خروج ذلیلانه دشمن بدون اینکه لبنان زیر بار هیچ‌یک از پیش‌شرط‌های این دشمن برود و بدون حفظ آبروی دشمن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها