سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
فضولی نخستین شاعری بود که به زبان ترکی شعر عاشورایی سرود

معاون فرهنگی، هنری شهرداری تبریز در مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا» (شرح غزلیات فضولی) گفت: او اولین شاعری است که به زبان ترکی شعر عاشورایی سروده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا» (شرح غزلیات فضولی) با حضور جمعی از چهره‌های شاخص ادبی استان عصر روز دوشنبه در فرهنگسرای الغدیر برگزار شد.
 
«ابوطالب الهیاری» نویسنده کتاب در این مراسم با بیان اینکه نگارش این کتاب هفت سال طول کشیده است، افزود: 301 غزل ترکی از فضولی در این کتاب مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه در نگارش کتاب به مقالات، کتاب‌ها، مطالب روزنامه‌ای و منابع زیادی ارجاع داده شده است، دو منبع اصلی تحقیق را نسخه اشعار فضولی مربوط به دوره واتیکان و هم‌چنین ترکیه عنوان کرد.
 

 
الهیاری ادامه داد: بعد از جمع‌آوری مطالب، اقدام به شرح و تفسیر معنای واژه‌ها، کنایه‌ها، تجمه تحت‌اللفظی و شرح آثار فضولی کرده‌ام. همچنین سعی کرده‌ام در حد وسع خود به تاویل غزلیات فضولی و دلیل  شرایط سرودن آن‌ها اشاره کنم.
 
وی از تمامی اهالی ادب و صاحبنظران خواست تا با ارائه نظراتشان او را در چاپ دوم و تصحیح شده کتاب یاری رسانند.
 

 
معاون فرهنگی، هنری شهرداری تبریز در مراسم رونمایی از این کتاب، گفت: ما در شهرداری تبریز طی سه سال گذشته در حال تدوین طرحی هستیم که بر اساس آن 15 محور هنری و ادبی در قالب آن از حمایت‌های مادی و معنوی شهرداری تبریز برخوردار می‌شوند.
 
حجت‌الاسلام احمد حمیدی با بیان این مطلب افزود: در قالب این طرح 15 محوری از قبیل موسیقی، نگارگری، کتاب و ادبیات و... دارای خانه تخصصی می‌شوند و با پشتیبانی کمیسیون فرهنگی شهرداری تبریز در هر محور حداقل یک رویداد ملی و حداکثر یک رویداد بین‌المللی در سال تدارک دیده می‌شود.
 

 
وی از کشف و پرورش استعداهای جدید و هم‌چنین حمایت از افراد شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری از طریق خریداری، معرفی و چاپ آثار خبر داد.

معاون فرهنگی، هنری شهرداری تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه ملا محمد فضولی انسان بزرگی بود، افزود: او اولین شاعری است که به زبان ترکی شعر عاشورایی سروده است.
 
وی گفت: فضولی علاوه بر سرودن شعر به سه زبان ترکی، فارسی و عربی، یک ادیب و فقیه مسلط به تفسیر و رمز و رموز قرآن کریم بود.
 
حمیدی در رابطه با اهمیت کتاب گفت: یکی از شاخص‌های جوامع توسعه‌یافته سرانه مطالعه بالا است و برعکس در جوامع جهان سومی شاهد این هستیم که سرانه مطالعه پایین است.
 
 
 
رضا همراز، شاعر تبریزی هم در این مراسم با اشاره به اینکه پرداختن به اشعار فضولی جسارت زیادی می‌طلبد، گفت: عشق و علاقه آذربایجانی‌ها به فضولی به زمان‌های طولانی برمی‌گردد، به‌طوری‌که اولین کتاب او تحت عنوان «لیلی و مجنون» در سال 1263 هجری قمری در تبریز نگارش شده است.
 
وی گفت: 25 سال قبل من آرزوی فضولی‌خوانی در تبریز را داشتم، اما اکنون به مدد اهالی ادبیات از این مرحله گذر کرده و به مرحله فضولی‌دانی رسیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها