دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کودکان در قرنطینه و تعطیلی مدارس بیشتر کتاب خوانده‌اند

گزارش‌های جدید از عادت‌های مطالعه بیش از یک میلیون کودک نشان داده که کودکان در دوران تعطیلی مدارس و به دنبال قرنطینه‌های پی‌درپی کتاب‌های چالش‌برانگیز و مفصل‌تر بیشتری را مطالعه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، نتیجه یک مطالعه در کشور انگلیس که درباره تاثیرات قرنطینه روی عادت‌های مطالعه دانش‌آموزان در سال 2020 منتشر شده، نشان می‌دهد که در ماه‌هایی که مدرسه‌ها بسته بوده و کودکان در خانه و در قرنطینه بوده‌اند، کتاب‌های طولانی‌تر و چالش‌برانگیزتر بیشتری را مطالعه کرده‌اند و مطالعه برای آن‌ها به دوستی پایدار در برابر تنهایی بدل شده است.

 پیش از این گزارش سالانه مرکز یادگیری رنسانس درباره شیوه‌های مطالعه کودکان، که عادت‌های مطالعه بیش از یک میلیون دانش‌آموز را در بریتانیا و ایرلند بررسی کرده بود نشان داد که سال 2020  سال چندان خوبی برای کتاب و مطالعه نبود و تعداد کتاب‌های خوانده‌شده در این سال در ماه جولای تا 17 درصد نسبت به سال گذشته آن کاهش یافت.

کیستیا کلای که داده‌های این گزارش را آماده کرده می‌گوید در سال 2020 ما پایین‌ترین درصد برای میزان لذت‌بردن از مطالعه کتاب را از سال 2005 ثبت کردیم؛ یعنی از همان زمانی که این پرسش را در نظرسنجی‌هایمان لحاظ کردیم.

با این وجود و علی‌رغم این کاهش مهم به نظر هم می‌رسد که کودکان در طی قرنطینه‌های بعدی پی‌در‌پی بیشتر مطالعه کرده‌‌اند. او می‌گوید «اندکی پس از به‌پایان‌رسیدن این تحقیق اولین موج تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا آغاز شد و تحقیقات ما شروع به روایت داستان متفاوتی کرد که از افزایش درگیرشدن با مطالعه در اولین قرنطینه‌های بهاری خبر می‌داد.»

نتیجه این مطالعه همزمان با داده‌ها و آمار جدید مرکز اعتماد سواد ملی منتشر شد که با بررسی و تحلیل پاسخ بیش از 58‌هزار دانش‌‌آموز بین 9 تا 18 سال نشان داد که بیش از 47 درصد کودکان از اوایل سال 2020 از مطالعه لذت می‌برند؛ اما نظرسنجی دوم که با بررسی بیش از 4 هزار دانش‌آموز در طول قرنطینه بهاری انجام شد، حاکی از این بود که رضایت از مطالعه به بیش از 55 درصد افزایش یافته است.

نویسنده این گزارش می‌گوید «در طول قرنطینه‌های سراسری دانش‌آموزان تمایل به خواندن کتاب‌های طولانی و دشوارتر و با درک بیشتری را داشته‌اند. داشتن وقت بیشتر برای مطالعه این شانس را به کودکان می‌دهد تا بیشتر غرق در دنیای ادبیات شوند. مدرسه‌ها باید حتی آن زمانی که دوباره باز می‌شوند، وقت آزاد بیشتری را به دانش‌آموزان برای مطالعه اختصاص دهند.»

طبق گزارش روزنامه گاردین رمان «خانه هادس» نوشته ریک ریوردن، محبوب‌ترین کتاب بین دانش‌آموزان دبیرستان بوده است و برای کودکان نیز کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» نوشته جی کی رولینگ از بیشترین میزان محبوبیت برخوردار بوده است.

در این میان کتاب «نفرتی که می‌کاری» نوشته انجی توماس که روایتی درباره خشونت‌های پلیس و نژادپرستی است، چهارمین کتاب محبوب در بین دانش‌آموزان دبیرستانی بوده است.

بر طبق مرکز آماری اعتماد سواد ملی این طور پیداست که مطالعه راه گریزی در برابر تنهایی و افکار تاریک بوده است. 3 دانش‌آموز از بین 5 دانش‌آموز گفته‌اند که مطالعه به آن‌ها کمک کرده تا احساس بهتری در طول قرنطینه داشته باشند و 32 درصد همچنین گفته‌اند که خواندن کتاب موجب شده تا بر غم و اندوه ندیدن دوستان و خانواده فائق آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها