جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
فلسطین آغازی بر نبرد تمدنی بین اسلام و غرب است

سردار حسین اکبری با اشاره به اینکه فلسطین آغازی است بر نبرد تمدنی بین اسلام و غرب، گفت: حرکت مقاومت که نقطه عطف آن از فلسطین بود، حداقل در چهار دهه گذشته توانسته به قابلیت فوق‌العاده‌ای برسد. فضایی که فراهم شده، مقدمه‌ای است که در آینده شاهد تولیدات فاخری در حوزه‌های نرم به‌ویژه در قالب کتاب باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سردار حسین اکبری؛ رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی و مسئول ستاد هماهنگی فلسطین در ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» -که با آثاری از هنرمندان 66 کشور دنیا در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در حال برگزاری است- در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا بیان کرد: دو سال پیش نشستی با حضور اعضای اتحادیه ناشران و نویسندگان کشورهای اسلامی برگزار و پس از جلسات تخصصی، بنا شد کتاب‌هایی که ناشران عضو در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کنند در کشورهای مختلف ترجمه و منتشر شود. زیربنای تشکیل جایزه جهانی فلسطین نیز در همان مقطع نهاده شد و با تشکیل دبیرخانه دائمی، در کشورهای مختلف نیز کارهای خوبی برای حمایت از فعالان این حوزه صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: همزمان با روز جهانی قدس در سوریه از هفت عنوان کتابی که در سال 2020 به زبان عربی تولید و چاپ شده، رونمایی شد. موضوع این آثار که با همکاری چندین کشور تولید و چاپ شده، درباره ملت فلسطین و جنایات صهیونیسم است. شاید اولین بار است که در یک کشور عربی، هفت عنوان کتاب با این موضوع، همزمان چاپ و رونمایی می‌شود.
 
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی، گفت: به دلیل اِعمال فشار سیاسی و امنیتی صهیونیست‌ها در دنیا، در بسیاری از کشورها این فرصت به شدت محدود است که نویسندگان راحت بتوانند آنچه را می‌خواهند درباره فلسطین بنویسند و منتشر کنند. به همین دلیل پیش‌بینی شد که اگر اتحادیه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد تا اگر نویسنده توانمندی در کشور خودش این امکان را ندارد که اثری تولید و به چاپ برساند، در کشورهای دیگر مانند سوریه، لبنان و ... از این امکان استفاده کند.


سردار اکبری تصریح کرد: تصور من این است که یک اراده قوی در حوزه تولید کتاب در زمینه اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی وجود دارد، ولی به دلیل فشار سیاسی و نفوذی که نظام سلطه دارد، عملا اجازه استفاده از این ظرفیت‌ها داده نشده است. پیش‌بینی می‌شود با سازوکارهای صورت‌گرفته، فضای جدیدی در این عرصه ایجاد شود.
 
وی با اشاره به گسترده‌شدن جبهه مقاومت در سال‌های اخیر، این شرایط را فرصتی برای تولید آثار فاخر در این عرصه دانست و افزود: به‌نظر من فلسطین آغازی است بر نبرد تمدنی بین اسلام و غرب. آن‌ها سعی کردند با اشغال فلسطین، جهان اسلام را تحقیر و به‌‌نوعی سلطه تمدنی خود را اعمال کنند. حرکت مقاومت که نقطه عطف آن از فلسطین بود، حداقل در چهار دهه گذشته توانسته به یک توانمندی و قابلیت فوق‌العاده‌ای برسد. البته تاکنون ناگزیر از فضایی که صهیونیست‌ها در دنیا و سازمان ملل ایجاد کرده بودند، بیشتر پیشرفت‌ها در این مدت در حوزه سخت بوده و کمتر به حوزه نرم پرداخته شده است. با آرامش بیشتر و توازن قدرتی که امروز برقرار شده، کارهای زیادی در حوزه نرم انجام شده است. امروز جبهه مقاومت تا سوریه، یمن، افغانستان و عراق و ... گسترده شده و به‌نوعی حاضر نیستند، سلطه آمریکا و اسرائیل را بپذیرند. فضایی که فراهم شده، مقدمه‌ای است که ما در آینده شاهد تولیدات فاخری در حوزه‌های نرم به‌ویژه در قالب کتاب باشیم.

 
مسئول ستاد هماهنگی فلسطین در ایران، بیان کرد: به‌نظر من با توجه به تئوری‌ِ امروزِ محور مقاومت و نوعی اقناع‌گری که توانسته ایجاد کند، این جبهه دیگر فقط به فلسطین و حتی جهان اسلام محدود نمی‌شود. نمونه عینی آن، همین نمایشگاه است که انسان‌های آزادی‌خواه از کشورهای مختلف دنیا، آثاری ارسال کرده‌اند. این نشان می‌دهد که به لحاظ فطری، انسان‌ها از مقاومت بیشتر حمایت می‌کنند تا از اشغال‌گری و ظلم و جنایتی که این رژیم کودک‌کش دنبال می‌کند.
 
سردار اکبری در پایان تأکید کرد: تصور من این است که هر اندازه فضای سیاسی بازتر شود، فرصت بیشتری برای فعالیت در این حوزه وجود خواهد داشت و در آینده شاهد اقدامات گسترده‌تری در حوزه تولید کتاب و تولید نرم‌افزارهای قدرت نرم خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها