شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
مختارپور درگذشت رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز بوشهر را تسلیت گفت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پی درگذشت رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان بوشهر در پیامی گفت: مساعی ارزشمند الله‌کرم لیراوی در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه مشارکت در امر توسعه کتابخانه‌های عمومی با احداث کتابخانه و کمک‌های مالی به کتابخانه‌هاي عمومي استان بوشهر در کارنامه اعمال ایشان ماجور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، علیرضا مختارپور در پیامی درگذشت الله‌کرم لیراوی، نویسنده و پژوهشگر استان بوشهر و از چهره‌های شاخص فرهنگی و تاریخی از شهرستان دیلم را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمده است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم»
 وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلًا
... و كارهاى ماندگار و شايسته، نزد پروردگارت پاداشى بهتر دارند و اميد داشتن به آنها نيكوتر است. (سوره مبارکه کهف - آیه شریفه ۴۶)

خبر درگذشت خیر نیکوکار و ارزشمند ‌«جناب آقای دکتر الله‌کرم لیراوی» رئیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز بوشهر و واقف کتابخانه عمومی حضرت رقیه روستای عامری دیلم، موجب تالم و تاثر بسیار گردید.

مساعی ارزشمند این خیر نیک‌اندیش در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه مشارکت در امر توسعه کتابخانه‌های عمومی با احداث کتابخانه و کمک‌های مالی به کتابخانه‌هاي عمومي استان بوشهر، جزئی از حسنات پربار آن زنده‌یاد است که ان‌شاءالله در کارنامه اعمال نیک ایشان محسوب و ماجور خواهد بود.

اینجانب به نمایندگی از خانواده بزرگ کتابداران، کارکنان و اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور، این ضایعه را به خانواده شریف لیراوی، سایر وابستگان آن مرحوم و مردم شریف استان بوشهر به‌‌ویژه جامعه خیرین کتابخانه ساز تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن فقید شریف، غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه احدیت مسئلت دارم.

و من الله التوفیق
علیرضا مختارپور»

یادآوری می‌شود، الله کرم لیراوی، نویسنده و پژوهشگر استان بوشهر و از چهره‌های شاخص فرهنگی و تاریخی از شهرستان دیلم پنجشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۳۴ در روستای عامری شهرستان دیلم و یکی از شخصیت‌های فرهنگی بزرگ و محقق استان بوشهر بود که سال‌ها در عرصه فرهنگ و ادبیات و تاریخ مردم جنوب با تالیف آثاری ارزنده به خدمت پرداخت.

وی از سال 1357 وارد نظام آموزش و پرورش و در سال ۱۳۸۶ هم به افتخار بازنشستگی نائل شد. لیراوی طی سال‌های 1361 تا 1367 سه بار به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد.

وی در سال‌های اخیر نیز به تدریس دروس معارف، تفسیر ادبیات، مدیریت امور فرهنگی و... در دانشگاه‌های بوشهر (دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی مراکز عالی و مرکز آموزش و پرورش استانداری) مشغول بود. از جمله موفقیت‌های لیراوی می‌توان به کسب عناوینی چون استان نمونه گروه معارف اسلامی در دانشگاه، معلم نمونه استان، معلم خبره استان بوشهر و... اشاره کرد.

این محقق پس از ۱۱ روز دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا به‌دلیل شرایط حاد تنفسی ریوی به کما رفت، در نهایت نهم اردیبهشت‌ماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار ابدی شتافت.  این شخصیت فقید علاوه بر تدریس در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، صاحب تالیف‌های بسیاری در حوزه تاریخ و فرهنگ‌ استان بوشهر است. کتاب‌های «راهنمای جامع متون اسلامی»، «گویش و ادبیات فرهنگ مردم دیلم و لیراوی» ، «فرهنگیاران و فرهنگ مردم» ، «شاهنامه سرایی و شاهنامه‌خوانی در جنوب»، «جایگاه مدارس و مراکز غیردولتی در نظام آموزش و پرورش» از جمله آثار این نویسنده و پژوهشگر دیار جنوب کشور است.

مراسم تشییع این چهره علمی عصر روز جمعه ۱۰ اردیبهشت بنا به تاکید خانواده ایشان به‌دلیل حفظ سلامتی مردم بدون حضور افراد در زادگاهش لیراوی شهرستان دیلم برگزار و در امامزاده شاچراغ به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط