پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
فیلمنامه قیصر را نخوانده رد کردند/ سوژه‌های زرد روز جذاب است؛ نه کارهای فاخر

نویسنده فیلمنامه زندگی قیصر امین‌پور از نبود حمایت لازم برای ساخت و انتشار فیلمنامه‌اش گلایه دارد و معتقد است که این آثار برای مسئولان فرهنگی جذابیتی ندارد و دغدغه آنها نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فیلمنامه «بی‌بال پریدن»، اثر سیف‌الله احمدی که به زندگی قیصر امین‌پور می‌پردازد، چند سال بعد از نگارش به تازگی از سوی انتشارات معتبر در اهواز منتشر شده؛ اما با این وجود هنوز نهاد یا سازمانی برای ساخت این فیلمنامه اعلام آمادگی نکرده است. از این رو در زادروز قیصر امین‌پور به سراغ این نویسنده و فیلمنامه‌نویس رفتیم تا با وی درباره قیصر امین‌پور و فیلمنامه‌اش گفت‌وگو کنیم.
 
احمدی در گفت‌وگو با ایبنا درباره فیلمنامه «بی‌بال پریدن» اظهار کرد: من بعد از ماه‌ها زمان و بررسی شخصیت قیصر امین‌پور تصمیم گرفتم که با توجه به فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که وی برای شعر و ادبیات انقلاب انجام داده است، یک کار جدی در خصوص معرفی بیشتر شخصیت وی و شکل‌گیری آن -البته نه فقط ابعاد شاعری و ادبیاتی، بلکه شخصیت خاصی که وی داشت- بنویسم؛ چراکه دیدم در این حوزه کاری انجام نشده است.
 
وی ادامه داد: برای نوشتن فیلمنامه درباره یک شخصیت نیاز به اطلاعات ریز و جزئی است؛ اما متاسفانه با اینکه وی از شاعران معاصر است، اطلاعات ریز و دقیقی از او وجود نداشت تا نگارش فیلمنامه را شروع کنم. نه نزدیکان وی این اطلاعات را منتشر می‌کردند و نه کسی دسترسی راحت به دوستان و خانواده وی داشت. از طرفی یک سری از دوستان نزدیک قیصر نیز به رحمت خدا رفته بودند.

این فیلمنامه‌نویس با اشاره به فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی انجام شده گفت: من یکی دو سال کار تحقیقی و پژوهشی انجام دادم و به واسطه و بی‌واسطه با همسر، دختر، دوستان، همکاران، استاد، معلم و خانواده زنده‌یاد امین‌پور گفت‌وگو کردم. مطالعات گسترده‌ای را نیز همزمان آغاز کردم تا به مطالعه آثار مکتوبی که درباره وی منتشر شده است، بپردازم.
 
وی افزود: بعد از تحقیق و پژوهش، فیلمنامه‌ای نوشتم به این امید که مورد حمایت صداوسیما قرار بگیرد تا فیلم قیصر امین‌پور ساخته شود و مردم و به‌خصوص قشر جوان با این چهره‌ مهم و تاثیرگذار آشنا شوند؛ اما با وجود اینکه مسلم رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای خوزستان نیز خیلی پیگیر بود،‌ تهران حمایت نکرد؛ چراکه این دوستان بیشتر به دنبال فیلمنامه‌های مناسبتی می‌گردند.
 
احمدی در توضیح روند حرکتی فیلمنامه و داستان آن اظهار کرد: این فیلمنامه بر اساس سیر حوادث زندگی قیصر نوشته شده و درباره تلاش‌هایش برای شعر انقلاب و دفاع مقدس، تاثیرات اجتماعی وی و تاثیراتی است که وی در انقلاب داشته است. با این حال نهادهای فرهنگی می‌گویند که این فیلمنامه در ژانری نیست که ما روی سرمایه‌گذاری کنیم؛ به همین دلیل فعلا خبری از تولید آن نیست.
وی ادامه داد: به تازگی متن این فیلمنامه را در اهواز چاپ کردم تا شاید با عرضه نسخه مکتوب عده‌ای بخوانند و از این طریق با قیصر آشنا شوند. من تحقیقات میدانی ویژه‌ای روی قیصر انجام داده‌ام که تا به امروز کسی به این مرحله نرسیده است؛ اما امکان حمایت برای تولید به وجود نیامد و من این‌ها را به عنوان یک نوشته تا به امروز دارم.


نویسنده کتاب «بی‌بال پریدن» با اشاره به میزان دخل‌وتصرف‌اش در فیلمنامه‌ گفت: این فیلمنامه قصه دارد؛ اما چون شاعر معاصر است؛ خیلی نمی‌توان در آن دخل و تصرف کرد؛ در مشورتی هم که با دوستان فیلمنامه‌نویس داشتم، آنها نیز روی همین نکته تاکید داشتند.

وی افزود: متاسفانه چون این فیلمنامه بر اساس واقعیت‌ها بود و دخل‌وتصرفی در آن نکردم، برایشان جذاب نبود؛ در صورتی که اگر یک فیلمنامه ضعیف درباره کرونا برای دوستان می‌بردم، قطعا قبول می‌کردند و تا الان فیلم نیز ساخته شده بود. یعنی کاری به این ندارند که اثر فاخر است یا نه و فقط سوژه‌های زرد روز برایشان جذاب است. نکته جالب توجه دیگر این است که دوستانی که این فیلمنامه را رد کردند، اصلا فیلمنامه را نخواندند و فقط خلاصه طرح سه‌صفحه‌ای آن را دیدند و این عجیب است؛ چراکه نمی‌توان ارزش‌های یک فیلمنامه را در سه صفحه فهمید.
 
احمدی در توضیح آثار ساخته‌شده درباره قیصر امین‌پور گفت: متاسفانه تاکنون در هیچ آرشیوی از شبکه‌های استانی و کشوری کاری نداریم که برای قیصر امین‌پور ساخته شده باشد؛ فقط چند سال پیش مستندی درباره اطلاعات اولیه زندگی قیصر و آثارش پخش شد. این در شرایطی است که قیصر شخصیت بسیار برجسته‌ای بود و مقام معظم رهبری نیز به وی علاقه و تاکید داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر یک فیلم‌ساز جوان بخواهد این فیلمنامه را بسازد، از او حمایت می‌کند؟» گفت: من استقبال می‌کنم که یک فیلم‌ساز جوان هم بیاید و این را بسازد؛ چراکه هدف ما این است که جوانان و نوجوانان با این چهره‌ مطرح ادبیات و انقلاب آشنا شوند.
 
این پژوهشگر با اشاره به دلایل برجستگی شخصیت قیصر امین‌پور گفت: به اعتقاد من دوران تربیتی وی شامل دوره کودکی و نوجوانی تاثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری چهره انقلابی وی داشت. قیصر یک استعداد ذاتی داشت و از دورن کودکی در مراسم شاهنامه‌خوانی فعال بود و این ذوق نیز به وی کمک کرد. شاید جالب باشد که بدانید، زنده‌یاد قیصر با دو دست نقاشی و چهره‌نگاری می‌کرد و من این را در فیلمنامه‌ام آورده‌ام که معلم‌ها می‌نشستند و او با دو دست چهره‌ آنها را نقاشی می‌کرد.
احمدی در پایان گفت: قیصر روی شعر و ادبیات انقلاب خیلی تاثیر داشت و به عنوان شاعر برتر انقلاب و دفاع مقدس نیز انتخاب شد، بنابراین وظیفه ماست که به او بپردازیم. به اعتقاد من قیصر متعلق به قشر خاصی نیست و ما باید او را به خوبی معرفی کنیم و درباره‌اش حرف بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها