چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
نوجوان در کتابفروشی‌ها دچار ‌سوء‌هاضمه ادبی می‌شود

معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه وقتی نوجوان و خانواده‌اش در کتابفروشی حضور پیدا می‌کنند، نمی‌توانند کتاب خوبی پیدا کنند، گفت: نوجوان در کتابفروشی‌ها دچار ‌سوء‌هاضمه ادبی می‌شود.

علی جانباز معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان درباره همکاری با مجموعه فرهنگی «خانواده عقیق» قم و برگزاری کارگاه رمان نوجوان «هزارتو» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) قم، گفت: تلاش در زمینه تولید رمان نوجوان وظیفه کسانی است که در عرصه ادبیات فعالیت می‌کنند؛ اما این وظیفه تا به امروز به‌گونه‌ای انجام شد که وقتی به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنیم غرفه کتاب‌های کودک و نوجوان هیچ رده‌بندی دقیق ندارد.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که کتاب‌ها در دهه 60 در کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها بر اساس رده‌بندی تقسیم می‌شد؛ اما در سال‌های گذشته اثری از این رده‌بندی‌ها نیست، این به معناست که ما محصولی که قابل رده‌بندی باشد هم نداریم و کتاب‌هایمان تبدیل ‌شده است به کتاب‌هایی که زیستگاهش تغییر کرده است.
 
جانباز تصریح کرد: وقتی نوجوان و خانواده‌اش در کتابفروشی حضور پیدا می‌کند، دچار این ‌سوء‌هاضمه ادبی است و نمی‌تواند کتاب خوبی پیدا کند؛ به‌طوری‌که بر اساس کار پژوهشی در یکی دو سال گذشته انجام دادیم نزدیک حدود 74‌درصد آثاری که در این زمینه وجود دارد کتاب‌های ترجمه است که بعضاً نوع ترجمه‌هایی آن با مضمون‌های داخلی هم هماهنگ نیست.
 
معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اضافه کرد: مسئله ادبیات نوجوان حیاتی است و برای غنای این بخش از ادبیات، ما در «هزارتو» تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه با 20 ادبیاتی معروف برای نوشتن کتاب نوجوان قرارداد ببندیم، با افرادی که استعداد و توانمندی نوشتن را دارند کار کنیم و آنها را در یک مسیر هدایت کنیم که به انتشار کتاب نوجوان برسند.
 
وی یادآور شد: بچه‌های ما امروز کمتر نویسنده‌های برجسته نوجوان را می‌شناسند، یک روزی سلبریتی‌های ما کسانی بودند که داستان‌های خوبی برای ما می‌گفتند اما امروز سلبریتی‌ها کسانی شده‌اند که برای ما به‌جای اینکه داستان بگویند داستان درست می‌کنند درحالی که ما باید در این عرصه قهرمان ادبی حوزه نوجوان بسازیم.
 
این فعال حوزه فرهنگ در پایان بیان کرد: نیاز ادبی و هنری نوجوان به یک متولی مشخص احتیاج دارد تا بحران اصلی نوجوان‌ها که بحران خودشناسی و هویت‌شناسی است را در اولویت خودش قرار بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها