شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
بررسی فنی و بیولوژیک اثرات آلاینده‌ها بر آبزیان

رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران، گفت: کتاب «سمیت‌شناسی ترکیبات آلی در ماهیان» به‌صورت فنی از دیدگاه بیولوژیک، آلاینده‌های مختلف را تقسیم‌بندی و اثرات آن‌ها را روی قسمت‌های مختلف بدن ماهی شرح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سمیت‌شناسی ترکیبات آلی در ماهیان» تألیف ک. ‌ب. تیرنی، آ. ‌پ. فارل و ک. ‌ج. براونر با ترجمه علیرضا میرواقفی و فاتح معزی در گروه علوم خالص شاخه زیست‌شناسی در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال به‌عنوان اثر شایسته‌ تقدیر معرفی شد. این کتاب در سال 1398 در 417 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

علیرضا میرواقفی؛ دارای مدرک دکترای تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان، استاد گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره ترجمه این کتاب، بیان کرد: علاقه‌مندی من در زمینه سمیت‌شناسی و شاخه اکوتوکسیکولوژی است که مباحث کلی آن درباره اثرات آلاینده‌ها در محیط آبی به‌ویژه روی آبزیان و مشخصا ماهیان است. از طرفی، مطالعات اثرات آلاینده‌های روی ماهیان در سه چهار دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است. ماهیان به دلیل فراوانی و گستردگی، نمونه‌های مناسبی برای بررسی آلاینده‌ها در محیط‌های آبی هستند.
 

وی ادامه داد: ازجمله موارد آلودگی آب‌ها در کشور، ورود پساب‌ها است که از طریق روان‌‌آب‌ها،‌ آب‌های زیرزمینی و ... وارد محیط‌های آبی می‌شوند. زمانی که آلاینده‌ها غلظت بالایی دارند، خیلی در چشم و مشخص هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند، اما وقتی غلظت آلاینده‌ها پایین است، کمتر به چشم می‌آیند، اما اثرات پایداری دارند و به تدریج روی ماهیان تأثیر و اکوسیستم را تخریب می‌کند.
 
این استاد دانشگاه گفت: این کتاب به‌صورت فنی از دیدگاه بیولوژیک، آلاینده‌های مختلف را تقسیم‌بندی و اثرات آن‌ها را روی قسمت‌های مختلف بدن ماهی شرح می‌دهد. این اطلاعات به ما نشان می‌دهند چه کارها و آزمایش‌هایی را در زمینه بررسی آلاینده‌ها و اثرات تدریجی آن‌ها می‌توانیم انجام دهیم. فلزات سنگین، آفت‌کش‌های کشاورزی در شمال و آلاینده‌های نفتی در جنوب، بخش‌هایی از آلاینده‌ها هستند که در آب رها و به اکوسیستم صدمه می‌زنند.
 
میرواقفی با اشاره به برخی از ویژگی‌های شاخص این اثر، بیان کرد: دسته‌بندی جداگانه و مشخص اثرات آلاینده‌ها، امکان ردیابی پاسخ‌های بیولوژیک در ماهیان، بررسی تفاوت‌های دوره‌های زمانی و میزان اثرگذاری آلاینده‌ها در آبزیان، ازجمله ویژگی‌های این کتاب است. این اثر برای سطوح اولیه تا سطوح تخصصی در شاخه‌های محیط زیست و شیلات و پژوهشگرانی که در حوزه اکوسیستم‌ها کار می‌کنند، می‌تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها