پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مشکل توزیع صنعت نشر را رفع کرد

سیدعلیرضا بهشتی اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشکل توزیع در صنعت نشر را رفع کرد و یکی از دلایل موفقیت این نمایشگاه عرضه کتاب به دور افتاده‌ترین مناطق و ارائه ویترین گسترده برای عرضه همه کتاب‌ها است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدعلیرضا بهشتی، مدیر انتشارات روزنه در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نمایشگاه تجربه خوبی است و کاری بود که بخش خصوصی از عهده برنمی‌آمد تا بتواند انجام بدهد، هر چند بروز مشکل در ابتدای هر کاری طبیعی است ولی در کل می‌توان ارزیابی خوبی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران داشت.
 
وی افزود: ما فکر نمی‌کردیم که چنین استقبال خوبی از نمایشگاه مجازی کتاب شود و توصیه می‌کنم زیرساخت این نمایشگاه حفظ شده و از بین نرود؛ به واقع  باید این تجربه حفظ شود.
 
بهشتی، درباره دلیل استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: بحران مهم نشر ما مساله توزیع کتاب است، به تازگی مساله دیگری به آن اضافه شده و تقریبا ۵ درصد جمعیت کل کشور در معرض کتاب قرار دارند؛ درواقع در شمال و مرکز تهران کتابفروشی‌های بیشتری وجود دارد و در جنوب شهر کتابفروشی جدی نداریم.
 
این ناشر با بیان این‌که وضعیت در شهرستان‌ها هم همین‌گونه است، تاکید کرد: همین موضوع سبب می‌شود تعداد بسیار کمی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور در معرض کتاب قرار داشته باشند و این امر به تیراژ پایین کتاب منجر می‌شود. اما اکنون افرادی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند خیلی راحت از طریق نمایشگاه مجازی به کتاب دسترسی پیدا کردند.
 
او با اشاره به این که تعداد بالای عناوین کتاب در ایران مشکل دیگر صنعت نشر کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران در سال گذشته افزون بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده است در حالی که هر کتابفروشی در نهایت دو تا سه هزار کتاب را ارائه می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود بسیاری از کتاب‌ها دیده نشوند و فرصتی برای عرضه آن‌ها نباشد.
 
وی در ادامه بیان کرد: اما در فضای مجازی چنین مشکلاتی وجود ندارد و همه کتاب‌ها به شکل یکسان ارائه می‌شود؛ به‌نظرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران این دو مشکل اصلی را رفع کرد و دلیل موفقیت آن نیز همین موضوع است.
 
سیدعلیرضا بهشتی در پایان درباره درخواست کتاب از شهرهای خیلی دور در نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: این نمایشگاه فرصتی برای علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در دورافتاده‌ترین شهرهای کشور فراهم کرد؛ حتی فرصت آن‌ها از تهرانی‌ها نیز بیشتر بود هر چند معتقدم تخفیف ۲۰ درصدی هم مزیت خوبی برای خریداران به شمار می‌آید.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا دهم  بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها