شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
نمایشگاه مجازی کتاب بستر تعامل بهتر ناشران با پُست را فراهم کرد

مدیر انتشارات «مبانی» در شهرستان میاندوآب گفت: برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، زمینه‌ای را فراهم کرد تا ناشرانی که با شرکت پُست در زمینه مرسولاتی کتابی خود مشکلاتی داشتند، رابطه بهتری با یکدیگر برقرار کنند.

مسعود مبانی، مدیر انتشارات «مبانی» میاندوآب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، با اشاره به وضعیت فروش خود در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از فروش بیش از 132 عنوان کتاب به مبلغ 6 میلیون 500 هزار تومان در این نمایشگاه خبر داد.

وی همچنین گفت: مشکل اصلی و نخست کتاب در کشور ما، در دسترس نبودن آن نیست؛ زیرا امروزه از طریق فروش آنلاین و فضای مجازی به‌راحتی کتاب‌ها در دسترس قرار می‌گیرند، بلکه باید در زمینه تشویق مردم به کتابخوانی برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی کرد.

مبانی افزود: دومین مشکل در نمایشگاه مجازی کتاب تهران این بود که ثبت سفارش‌ها به‌صورت تکی انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال من روزی 30 ثبت سفارش داشتم و مجبور بودم برای هر کدام از سفارش‌ها فاکتور جدا صادر کنم و این موضوع وقت‌گیر بود؛ می‌توانستند برای این مورد گزینه تجمعیی را در سایت تعریف کنند.

این ناشر، نبود امکان گزارش‌گیری مالی را مشکل دیگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد و ادامه داد: کتاب‌های ناشر عمدتا زمانی به فروش می‌رسد که جامعه هدف، ناشر را بشناسد؛ انتشارت ما مختص علوم ورزشی است؛ حال اینکه، در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران دسته بندی همه انتشاراتی‌ها را عمومی زده بودند.

مبانی ادامه داد: با وجود اینها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، مزیت‌های زیادی هم داشت؛ ازجمله اینکه مردم در خانه خود از طریق مراجعه به سایت می‌توانستند با تخفیف و ارسال رایگان کتاب‌های موردنظرشان را خریداری و دریافت کنند.

این ناشر افزود: همچنین در این نمایشگاه فرصتی ایجاد شد که ناشرها در فضای جدید قرار گیرند و انتشارات ما قبلا با اداره پُست مشکلاتی داشت که برگزاری این نمایشگاه باعث شد که اداره پست با ناشرها رابطه‌ای خوبی پیدا کند.

وی گفت: یکی دیگر از عمده مشکلات ما این بود که همه مراحل و لوازم بسته‌بندی و ارسال کتاب بر عهده خود ناشر بود و باید از لحاظ کارتن بسته بندی و هزینه پست به ناشرها کمک می‌کردند.

مبانی با بیان اینکه فروش در وب سایت خود انتشارات ما به مراتب از نمایشگاه بهتر بود، افزود: بیشتر مخاطبان که برای خرید کتاب به انتشارات ما مراجعه می‌کردند، از پیچیده بودن و سخت بودن مراحل ثبت کتاب، گلایه داشتند و عنوان می‌کردند که خرید از وب سایت را ترجیح می‌دهند.

مدیر انتشارات «مبانی» در میاندوآب با اشاره به عرضه 45 عنوان کتاب ازسوی این انتشارات در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: همچنین ما در نمایشگاه حدود 77 شابک (نسخه چاپی و نسخه الکترونیکی) دریافت کردیم که از این تعداد 15 عنوان اعلام وصول برای سال 1399 و 38 عنوان ما برای سال 1398 بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم در دوره‌های بعدی نمایشگاه مجازی، با استفاده از تجربیات این دوره و رفع نواقص و توسعه زیرساخت‌ها، شاهد رونق بیشتری در فرایند برگزاری نمایشگاه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها