پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
خطر کم‌آبی خودخواسته در کمین ورزشکاران

افرادی که خودخواسته از کم‌آبی به‌عنوان روشی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، باید بدانند که خود را به خطر می‌اندازند. درجه و سرعت کم‌آبی، عوامل اصلی مرتبط با عوارض تهدیدکننده زندگی هستند. ورزشکارانی که کم‌آب هستند و سعی می‌کنند به سرعت آب بیشتری از دست دهند،‌ در معرض خطر بالاتر مشکلات بالینی کشنده هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ورزشکاران مانند بسیاری از افراد معمولی، به دنبال دستیابی به وزن ایده‌آل، کاهش یا افزایش سریع وزن با استفاده از رژیم‌های غذایی متفاوت هستند. ممکن است بسیاری از روش‌های افزایش و کاهش وزن را آزموده باشید که غیرقابل اجرا بودند یا در عملکردتان اختلال ایجاد کردند. ورزشکارانی که هدفشان کاهش یا افزایش وزن، تغییر ترکیب بدنی و عملکرد بهینه است، مراحل مختلفی را باید طی کنند. هر مرحله شامل اقداماتی است که مستقیما با هدف موردنظر در ارتباط است.
 
میشل ای. مسیدونیو و ماری دونفورد در کتاب «راهنمای سر وزن رسیدن ورزشکاران» بیان می‌کنند که ورزشکاران باید از سه رهنمود برای رسیدن به وزن و ترکیب بدنی ایده‌آل، عملکرد بهینه و سلامتی پیروی کنند. برای رسیدن به اهداف، رعایت گام به گام مراحل الزامی است.
 
نویسندگان کتاب، برای آسان‌تر کردن این مراحل، آن‌ها را به چهار گام تقسیم کرده‌اند؛ گام اول: ارزیابی، باید نسبت به وضعیت پایه خود آگاهی داشته باشید و سپس در گام دوم،‌ هدف موردنظر خود را از جمله بالا بردن سطح عملکرد، سلامتی، تنظیم وزن و غیره در برنامه‌تان مشخص کنید. در گام سوم، بسیاری از ورزشکاران علیرغم تلاشی که برای کاهش یا افزایش وزن می‌کنند، به دلیل پیروی از اقدامات ناگهانی اشتباه با شکست روبه‌رو می‌شوند، بنابراین تعیین برنامه‌ای اصولی الزامی است. گام چهارم، مرحله بسیار مهم ارزیابی دوباره است تا در صورت نیاز، ‌تغییراتی ایجاد شود.
 

این کتاب با ترجمه دکتر حمید اراضی؛ استاد دانشگاه گیلان و مدرس آکادمی فیتنس اروپا با همکاری آیدا نصیری و الهه دیانتی در سه بخش و 13 فصل تدوین شده است.
 
بخش اول با عنوان «وزن بهینه، عملکرد بهینه» به مباحثی مرتبط با تنظیم وزن به دلخواه شما، شناسایی اولویت‌های رشته ورزشی شما، آنالیز بدن و ارزیابی وزن شما و طبقه‌بندی دوره‌ها برای موفقیت، می‌پردازد. مسیدونیو و دونفورد، در بخش دوم با عنوان «راهبردهای دستیابی به وزن هدف» موضوعاتی همچون پایه‌گذاری یک تغذیه اصولی، عضله‌سازی و افزایش حجم، چربی‌سوزی و نتایج دلخواه، سروزن رسیدن با تغییرات وزن آب و بررسی مصرف مکمل را برای مخاطبان توضیح می‌دهند. عضله‌سازی، چربی‌سوزی، عضله‌سازی و چربی‌سوزی، همچنین روش برنامه‌ریزی دقیق وعده‌‌های غذایی نیز سرفصل‌های مورد بحث در سومین بخش کتاب هستند.


اهمیت آنالیز بدن و ارزیابی وزن
«ارزیابی بدن، تصویری از آنچه هستید ارائه می‌دهد که شامل اندازه‌گیری‌های فیزیکی مانند قد، وزن، سوماتوتایپ (تیپ بدن)، رشد و ترکیب بدن و ارزیابی‌های فیزیولوژی همانند میزان سلامتی، انرژی (کالری) دریافتی و انرژی (کالری) مصرفی است. رژیم غذایی دریافتی باید به‌طور کامل برای محاسبه انرژی و مواد مغذی مصرفی ثبت شود. اندازه‌گیری فعالیت بدنی و سطح متابولیسم، راهی برای محاسبه انرژی مصرفی محسوب می‌‌شود. تمام ارزیابی‌ها باید تا حد ممکن دقیق و کامل باشند. با استفاده از این اطلاعات پایه می‌توان برنامه تمرین را تنظیم کرد. ارزیابی، اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

- امکان مقایسه بدن ورزشکار با استانداردهای رشته موردنظر را فراهم کند.
- هدف‌گذاری قابل اجرا براساس تیپ بدنی ارائه دهد.
- از تعیین اهدافی که عملکرد را تضعیف می‌کند، جلوگیری کند.
- میزان تغییرات مورد نیازتان را برآورد کند.
- مدت زمان معین برای رسیدن به هدفتان را مشخص می‌کند.
- برنامه‌هایتان دقیق ارزیابی شود و با توجه به نیازها، برنامه تنظیم شود.

با استفاده از اندازه‌گیری‌ها، می‌توانید هدفتان را با رشته ورزشی و جایگاه ورزشی‌تان به‌خوبی تطبیق دهید. همچنین می‌توانید از برخی اندازه‌گیری‌ها برای مقایسه‌های بعدی و تعیین کارایی راهبردهای مدیریت وزن خود استفاده کنید.»


روشی خطرناک برای کاهش وزن!
«افرادی که خودخواسته از کم‌آبی به‌عنوان روشی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، باید بدانند که خود را به خطر می‌اندازند. درجه (چقدر) و سرعت (با چه سرعتی) کم‌آبی عوامل اصلی مرتبط با عوارض تهدیدکننده زندگی هستند. ورزشکارانی که کم‌آب هستند و سعی می‌کنند به سرعت آب بیشتری از دست دهند،‌ در معرض خطر بالاتر مشکلات بالینی کشنده هستند. استفاده از کاهش زیاد و سریع آب برای رسیدن به وزن معین به‌عنوان کاهش وزن سریع شناخته می‌شود.
 
بوکسورها، ورزشکاران پرورش اندام، سوارکاران، قایق‌رانان سبک‌وزن، ورزشکاران رزمی و کشتی‌گیران، ورزشکارانی هستند که بیشتر با کاهش وزن درگیر هستند. با این وجود، تغییرات قوانین کشتی به کاهش میزان وزن آبی رقابت‌کنندگان کمک کرده است. از آنجایی که زمان لازم برای کاهش وزن پیش از وزن‌کشی کم است، این ورزشکاران آب بدن را کاهش می‌دهند. روشی که این افراد برای کاهش وزن به‌کار می‌برند، شامل محدودیت مایعات، ناشتایی، کاهش دریافت سدیم، ورزش شدید در گرما یا با لباس زیاد، دیورتیک، ملین، استفراغ و نشستن در سونا است.»


فردی‌سازی برنامه و الگوی غذایی
«انسان‌ها مخلوق عادت هستند. ما تمایل داریم روتین‌هایی تشکیل دهیم و الگوهای رفتاری مشابهی را هر روز دنبال کنیم. در طول زمان، رفتارهای روتین به عادت تبدیل می‌شوند. اگر الگوهای رفتاری سازنده نباشند، باید تغییراتی به‌وجود آوریم. ایجاد یک الگوی غذایی، چهارچوب مناسبی برای بهبود عادت‌های غذایی تأمین می‌کند که اهداف تمرین، آماده‌سازی و عملکرد را پوشش می‌دهد.
 
سیستم برنامه‌ریزی دقیق وعده‌ها باید به‌صورت زیر باشد:
- منعطف باشد: بر این اساس می‌توانید غذاهای متنوعی مصرف کنید.
- شخصی باشد: بنابراین می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید.
- دقیق باشد: زیرا تناسب درست کربوهیدرات، پروتئین و چربی در این سیستم لحاظ شده است.
- با کالریِ کنترل‌شده باشد: بنابراین می‌توانید به هدف عضله‌سازی، چربی‌سوزی یا هر دو برسید.
 
نخستین چاپ کتاب «راهنمای سر وزن رسیدن ورزشکاران» در 370 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 150 هزار تومان از سوی نشر شناسنامه راهی بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان به خرید این کتاب می‌توانند به سایت www.shpub.ir نیز مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها