یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
خطر جدی کم‌آبی در کمین سبزیجات

مترجم کتاب «فیزیولوژی تنش‌های غیرزیستی در محصولات باغبانی»، گفت: مقاومت محصولات در بحث آسیب‌پذیری از تنش‌های زیستی و غیرزیستی اهمیت زیادی دارد. سبزیجات حساسیت زیادی به تنش‌های غیرزیستی موجود در کشور ما دارند. در حقیقت این نوع گیاهان در معرض خطر جدی کم‌آبی هستند.

فرهاد بیرانوند، پژوهشگر و مترجم کتاب «فیزیولوژی تنش‌های غیرزیستی در محصولات باغبانی» و شایسته تقدیر بیست‌وهفتمین جشنواره کتاب سال دانشجویی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این اثر بیان کرد: از آنجایی که تنش‌ها به دو دسته زنده و غیرزنده تقسیم‌بندی می‌شوند، تنش‌های غیرزنده شرایط آب‌وهوایی، گرمای هوا و شرایط خاک که بحث شوری و غرقاب در آن اهمیت دارد را شامل می‌شوند. گفتنی است، به دنبال این تنش‌ها کاهش منابع آبی به‌وجود می‌آید.
 
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به افزایش روزانه رشد جمعیت و شرایط زیستی نامساعد، بدون شک شناخت ما از فیزیولوژی گیاهان نسبت به تنش‌ها کمک زیادی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت گیاهان می‌کند. 
 
این پژوهشگر توضیح داد: تنش‌های زیستی و غیرزیستی در بحث گیاهان زینتی هم اهمیت زیادی دارد و تنها برای گیاهانی که در بحث امنیت غذایی مهم هستند، مورد توجه دانشمندان نیست.
 
بیراوند گفت: امروزه با توجه به مدرنیزه شدن زندگی، بشر با طبیعت فاصله زیادی پیدا کرده است. ما باید در بحث فیزیولوژی گیاهان مطالعات دقیق‌تری داشته باشیم تا بتوانیم مصرف آب را کم کنیم. حال این می‌تواند جزو برنامه‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت دانشمندان باشد.
 
وی با اشاره به تعریف و تقسیم‌بندی تنش‌های غیرزیستی و زیستی افزود: تنش‌های غیرزیستی توسط موجودات زنده اعمال می‌شوند مانند آفات، بیماری‌ها یا حتی در برخی مکان‌ها پرندگان هم می‌توانند به‌عنوان تنش‌های زیستی محسوب شوند. تنش‌های غیرزیستی یا غیرزنده به دمای بالا یا افزایش دی‌اکسید کربن اطلاق می‌شود که در این شرایط معمولا خشکی یا غرقاب شدن زمین مطرح است. گفتنی است یخ‌زدگی هم جزو تنش‌های غیرزیستی است.

این مترجم، درباره تنش‌های موجود در کشور ما، بیان کرد: بیشتر تنش‌هایی که معمولا در کشور ما رخ می‌دهد مربوط به کم‌آبی است که به دنبال آن شوری و خشکی آب رخ می‌دهد، این تنش‌ها معمولا در مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است کشور ما بیشتر تحت‌تأثیر تنش‌های غیرزیستی است که تغییر اقلیم مهمترین آن است. با توجه به اینکه بارش‌های ما در سال‌های اخیر غیر به‌صورت ناهمگون اتفاق افتاده، این خود در زمره تنش غیر‌زیستی است و چون کنترل نمی‌شوند باعث هدررفت آب می‌شود.


بیرانوند ادامه داد: امروزه ما نیازمند جمع‌آوری آب‌های سطحی هستیم، چراکه بحث خشکی که به دنبال آن شوری هم در پی می‌آید، آسیب جدی به گیاهان ما وارد می‌کند، بنابراین باید به آن توجه ویژه‌تری نسبت به دیگر تنش‌ها داشته باشیم.
 
به گفته وی، مقاومت محصولات در این زمینه اهمیت زیادی دارد؛ برای مثال سبزیجات حساسیت زیادی به تنش‌هایی دارند که در کشور ما بیشتر از هر مولفه دیگری خودنمایی می‌کند. در حقیقت سبزیجات در کشور ما در معرض خطر جدی کم‌آبی هستند.
 
این پژوهشگر اظهار کرد: ترجمه این اثر مدت زمان زیادی به طول انجامید و روند چاپ زمان زیادی از ما گرفت. مخاطبان این کتاب پژوهشگرانی هستند که در موضوعاتی چون کشاورزی فعالیت‌های پژوهشی دارند. فصل دوم کتاب می‌تواند برای باغداران هم موثر باشد که حاوی اطلاعات مفیدی است.
 
بیرانوند گفت: تنش‌های زیستی و غیرزیستی موضوعی است که در کتاب‌ها کمتر به آن پرداختند چراکه در اغلب موارد در مقالات و پژوهش‌ها به آن پرداختند. تمرکز نویسنده بیشتر روی محصولات نیمه گرمسیری است، چراکه وی یک پژوهشگر هندی‌تبار است. به همین دلیل به محصولاتی که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می‌کنند در این کتاب توجه زیادی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها