سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
تولد ماشین‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند

با ظهور نوآوری‌ها، مهندسان متوجه شدند که می‌توانند به‌جای آموزش دادن به کامپیوترها و ماشین‌ها، چگونگی یادگیری را به خود آن‌ها واگذار کنند تا با ساختن کُدهایی، توانایی فکر کردن همچون انسان را کسب کنند. کتاب «یادگیری ماشین» نوشته نکیسا کیانی به اهمیت یادگیری ماشین و تفاوت آن با هوش مصنوعی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که برنامه کامپیوتری از طریق کسب دانش می‌تواند هوشمند نامیده شود، اما این برنامه هرگز نمی‌تواند خلاق و نوآور باشد، زیرا فقط توانایی انجام کارهایی را دارد که افراد دیگر برای آن شرح می‌دهند. دانش در هوش مصنوعی به اطلاعاتی که برنامه‌نویس وارد می‌کند وابسته نیست، بلکه مصنوعی هوشمند خودآموز است، به‌گونه‌ای که عملکردهایی را انتخاب و اجرا می‌کند که ازنظر برنامه کامپیوتری صحیح است. از این منظر هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان مطالعه و طراحی عامل‌های هوشمند درنظر گرفته شود.

کتاب «یادگیری ماشین» نوشته نکیسا کیانی به اهمیت یادگیری ماشین و تفاوت آن با هوش مصنوعی می‌پردازد. در واقع یادگیری ماشین زیرمجموعه‌ای از فناوری هوش مصنوعی است که عمدتا روی یادگیری ماشین‌ها براساس تجربیات خود ماشین و پیش‌بینی‌های مبتنی بر این تجربیات استوار است. این فناوری، کامپیوترها و به‌طور کلی ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا صرف‌نظر از انجام یک کار مشخص، براساس برنامه‌ریزی‌های ویژه، تصمیمات داده‌محور و قابل اطمینانی را اتخاذ کنند. چنین برنامه‌ها و الگوریتم‌هایی به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که در طول زمان و دریافت داده‌های جدیدتر یادگیری را ادامه داده و بهبود می‌یابند. در واقع این کتاب که به یادگیری ماشین و انواع روش‌های یادگیری هوشمند می‌پردازد، برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین استفاده در پایان‌نامه‌ها مقالات و کارهای تحقیقاتی مفید خواهد بود.


 
عامل هوشمند در یک سیستم باید قادر به شناخت محیط و انجام فعالیت‌ها برای رسیدن به اهدافش باشد، این موضوع طراحی اشیای هوشمند نیاز دارد که نه تنها قادر به درک ماهیت هستند، بلکه جهت بهبود روند اجرای کار مطالعه و بررسی نیز می‌کنند.

درباره تفاوت هوش مصنوعی با یادگیری ماشین باید گفت که هوش مصنوعی مفهوم گسترده‌ای از ماشین‌ها که قادر به انجام وظایف به‌گونه‌ای که ما آن را هوشمند یاد می‌کنیم، است و یادگیری ماشینی کاربرد فعلی از هوش مصنوعی که بر مبنای ایده ایجاد توانایی برای ماشین‌ها به منظور دسترسی به اطلاعات و اجازه خودآموزی با آن‌ها بنا شده است. در واقع هوش مصنوعی، تاریخچه‌ای طولانی دارد یک اسطوره یونانی شامل داستان‌هایی درباره مردان مکانیکی است که برای تقلید رفتار انسانی طراحی شده بودند.

دانشمندان درباره تفاوت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین معتقدند که هوش مصنوعی یک مفهوم بزرگتر از ماشین لرنینگ و با هدف ایجاد ماشین‌های هوشمند است که می‌تواند توانایی رفتاری و تفکر انسان را شبیه‌سازی کند، درحالی‌که یادگیری ماشین یک برنامه یا زیرمجموعه هوش مصنوعی است که به ماشین‌ها اجازه می‌دهد از داده‌ها و اطلاعات بیاموزند، بدون اینکه از قبل برنامه‌ریزی شوند.

کتاب «یادگیری ماشین» در 9 فصل با عناوین کلیات و مفاهیم پایه در یادگیری ماشین، روش‌های کلاسیک یادگیری، شبکه‌های عصبی، ارزیابی فرضیه‌ها، یادگیری تقویتی مونت کارلو، یادگیری، تفاوت زمانی الگوریتم، ژنتیک و خوشه‌بندی نوشته شده است.

با توجه به مباحث درج شده باید گفت که دو پیشرفت مهم باعث به‌کارگیری یادگیری ماشین در وسیله نقلیه شد که این دو پیشرفت موجب پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی نیز شد یکی از آن‌ها قابلیت درک و تفهیم است که آرتور ساموئل در سال 1959 آن را احراز کرد. به‌جای آموزش دادن به کامپیوتر‌ها باید همه‌چیز را در مورد جهان و نحوه انجام وظایف به آن‌ها فهماند تا با این روش خودشان به یاد گرفتن مسلط شوند. در دهه‌های اخیر ظهور اینترنت و افزایش میزان اطلاعات دیجیتالی که تولید ذخیره و آماده تجزیه و تحلیل هستند، نیز دومین پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

هنگامی که این نوآوری‌ها پدید آمد مهندسان متوجه شدند که می‌توانند به‌جای آموزش دادن به کامپیوترها و ماشین‌ها چگونگی یادگیری را به خود آن‌ها واگذار کنند؛ ساخت کُدهایی که به ماشین‌ها توانایی فکر کردن همچون انسان را بدهد، به‌گونه‌ای که فقط کافی باشد آن‌ها را به اینترنت متصل کرد تا به کلیه اطلاعات موجود در جهان دسترسی داشته باشند، مقداری سخت و البته بسیار کارآمد محسوب می‌شود.

پژوهشگران در بیشتر پژوهش‌هایشان معتقدند که یادگیری ماشینی هنوز در مراحل اولیه در سراسر جهان است و پروژه‌های زیادی وجود دارد که باید انجام شود و کارهای بسیاری نیز برای بهبود وجود دارد. زمانی که شروع به‌ کار روی ایده‌های خود در پروژه‌های ماشین لرنینگ می‌کنید، نه تنها می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را آزمایش کنید، بلکه در معرض دید قرار می‌گیرید و همینطور می‌تواند فرصت مناسبی جهت تقویت شغل شما باشد.

کتاب «یادگیری ماشین» در 162 صفحه مصور با شمارگان یکصد نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات مدید راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها