دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۹
ایرلندي‌هاي قحطی‌زده‌ تا آمریکای‌هاي آواره

کنجکاوی برای پی‌بردن به شجره‌نامه خانوادگی، موجب خلق یکی از بهترین و جذاب‌ترین کتاب‌های تاریخی در مورد هویت ایرلندی‌های مقيم آمریکا شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ماساچوست پرس، نتیجه کنجکاوی خانم «ماری لی دان»، ایرلندی تبار ساکن کوئینسی برای کشف ریشه خانوادگی و پیدا کردن اقوام خود به تالیف کتابی 250 صفحه‌ای با عنوان «خیزش بالی کیلکلاین؛ از ایرلند قحطی‌زده تا آمریکای آواره» انجامید.

در حقيقت همه چیز در ابتدا یک سرگرمی بود. « ماری لی دان» به عنوان یک کار تفریحی به بررسی ریشه خانوادگی خود پرداخت. او این کار را با روشی معمولی آغاز کرد. «دان» اسناد و آرشیو کتابخانه‌های شهر کوئینسی را مطالعه و آمارهای سرشماری را بررسی کرد تا این‌که یکی از بستگان او در زیر یک شیروانی چند نامه پیدا کرد که مادر بزرگ «دان» آنها را در دهه 1870 در ایرلند نوشته بود.

سپس « دان» مصمم شد در مورد گذشته خود اطلاعاتی به دست آورد. وی مدارک ثبت شده را به دقت مطالعه کرد و با بررسی اسناد توانست کشف کند که در اثر قحطی‌های سال های 1834 ، 1845 و 1847، کشاورزان گرسنه و قحطی‌زده ایرلندی، زمین‌ها را رها کرده و با کشتی به نیویورک رفتند. اين افراد سپس در شهرهای مختلف آمریکا ساکن شدند، اگرچه عده‌اي از آنها نیز در این میان از بین رفتند.
خانم « دان» 10 سال قبل سایتی در این باره راه‌اندازی کرد و توانست از این طریق با دو پژوهشگر دیگر که در باره این موضوع نیز تحقیق می‌کردند، آشنا شود. این سه نفر، گروهي را تشکیل دادند و در نهایت به گردآوری صدها نفر و در اختیار گذاشتن اطلاعات منجر شد.

دان احتمال می‌دهد اجداد او با اجداد «سارا پیلین»(معاون جان مک کین، نامزد شکست خورده جمهوری‌خواهان در انتخابات اخير رياست جمهوري آمريكا) یکی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط