پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
منابع ایستگاه‌های مطالعه در فضاهای شهری تبریز به‌روز می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز، از به‌روزرسانی کتاب‌های مورد نیاز ایستگاه‌های مطالعه در مجتمع‌های مسکونی و اتوبوس‎های مسیر BRT خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، در نشست مشترکی که میان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذرباجان شرقی و معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز برگزار شد، کلیات تفاهم‌نامه‌ مشترک میان این دو نهاد مطرح شد و به امضا رسید.
 
بر پایه این تفاهم‌نامه که به امضای شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی و حجت‌الاسلام و المسلمین احمد حمیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز رسید، دو طرف متعهد شدند در همکاری‎های متقابل برای افزایش سرانه مطالعه و توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی اقدامات مشترکی را سامان دهند و به‌تناسب مفاد مندرج در این سند برای غنابخشی به برنامه‌های مرتبط با این حوزه همکاری کنند.

بر اساس این تفاهمنامه، عضوگیری رایگان کتابخانه‌های تبریز از افراد برگزیده‌ بخش خلاصه‌نویسی، ارائه کتاب‌های جدیدالانتشار به‌صورت دو ماه یک بار در ایستگاه‌های کتاب و توجه به جنبه‌های ارزشمند ادبی، علمی، داستان و شعری کتاب‌ها در بحث توزیع، ازجمله تعهدات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی است.

همچنین، تلاش برای به‌روز کردن کتاب‌های موجود در ایستگاه‌های مطالعه کتاب در مجتمع‌های مسکونی و اتوبوس‎های مسیر BRT، تشویق شهروندان به کتابخوانی و خلاصه‌برداری کتاب‌های مطالعه شده و ارائه آن به سازمان، توسعه ایستگاه‌های کتاب و کتابخوانی در نقاط مختلف شهر و نیز بازدیدهای دوره‌ای و منظم از کتابهای موجود در این ایستگاه‌ها و به‌روزرسانی کتاب‌های ارائه شده ازسوی اداره‌کل کتابخانه‌های استان آذربایجان شرقی، ازجمله تعهدات سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در  نشست عقد همکاری بین کتابخانه مرکزی استان و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز، از عزم راسخ حوزه فرهنگی شهرداری تبریز به منظور افزایش سرانه مطالعه در میان شهروندان تبریزی قدردانی کرد.
 
شهرام خدایی، استقرار ایستگاه‌های مطالعه را از طرح‌های ارزنده‌ای دانست که به رغم نوپا بودن، موجب تشویق شهروندان به امر کتابخوانی شده است و اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان متعهد می‌شود تا زمینه به‌روزرسانی کتاب‌های موجود در این فضاها را فراهم کند تا از ظرفیت این اداره‌کل نیز در کتابخوان کردن شهروندان استفاده شود.
 
وی گفت: توجه به موضوع کتاب که در روزگار همه‌گیری کرونا، موجب رکود نسبی فعالیت‌های فرهنگی شده است، جای تشکر دارد و از اینکه رخدادهای مناسبتی با هدف توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به توجه عمیق به این موضوع شده است، نشان‌دهنده درک بنیادین الزامات فرهنگی جامعه ازسوی مجموعه فرهنگی شهر تبریز است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: یکی از دلایل بنیادین در توفیق این طرح آن است که نگرش مثبت به امر کتابخوانی موجب خلق ایده‌های نو و جدید در این حوزه شد و مجموعه فرهنگی شهرداری به سمتی رفت که بتواند این ایده‌ها را اجرایی کند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز در این دیدار گفت: همکاری‌های فیمابین در حوزه کتابخوانی، به رونق و بالندگی این امر در میان شهروندان کمک خواهد کرد.
 
حجت الاسلام احمد حمیدی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با این نهاد در تجهیز ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهر گفت: سابقه این همکاری در حوزه کتاب به فعالیت‌های مشترکی بازمی‌گردد که از آغاز امسال تاکنون در جریان بود و توانستیم در موضوع مسابقات کتابخوانی نیز با همراهی این مجموعه فرهنگی که در حوزه تخصصی کتاب فعالیت می‌کنند، به نتایج درخشانی برسیم.

وی افزود: به رغم آنکه کرونا شرایط نامطلوبی را برای همه شهروندان به رقم زده است،  اما این ویژگی را داشت که بتوانیم با توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی، زمینه ساز اقدامات موثری در راستای افزایش سرانه شهروندان مطالعه باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در همین راستا، اقدامات خلاقانه جدیدی از سوی خود شهروندان به سازمان و مجموعه فرهنگی شهرداری تبریز پیشنهاد کردند که مواجهه با این حجم از خلاقیت، ما را نسبت به آینده فرهنگی تبریز بشارت داد.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: یکی از این پیشنهادات موثر، طرح «خانه‌داران کتاب‌خوان» بود که در آن افراد علاقمند کتابهایی را به دست بانوان خانه‌دار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌رسانند تا زمینه تلاش برای ارتقای سرانه مطالعه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین علاوه برای تجهیز ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهر، باکس‌های مطالعه در اتوبوس‌های BRT را نیز تجهیز و با کتاب، غنی خواهیم کرد تا محتوای لازم برای مسافران این مسیر در تردد عمومی نیز فراهم شود.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته توسط حوزه فرهنگی شهرداری تبریز در حوزه کتاب و کتابخوانی برنامه‌های این حوزه در 19 محور برگزار می‌شود که تنها در یک مورد، موفق به برگزاری 38 عنوان مسابقه کتابخوانی با مشارکت بیش از یکصدهزار نفر از شهروندان شده‌ایم که این در نوع خود یک رکورد قابل توجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها