یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
بانوان برای هر تغییر کوچک در بدنشان به پزشک مراجعه کنند

سپیده مشایخ امیری گفت: امروزه اطلاعات بانوان از بیماری‌های زنان افزایش یافته و این کار را برای پزشک هم راحت می‌کند و هم دشوار. بهتر است افراد در زمینه بهداشت عمومی اطلاعات خود را افزایش دهند نه در زمینه تشخیص و درمان.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، دوشنبه 26 آبان با معرفی 5 برگزیده و 15 شایسته تقدیر در بخش‌های مختلف، به‌صورت مجازی برگزار شد. یکی از کتاب‌های برگزیده‌ این دوره، «درسنامه پروتکل بالینی مامایی و زنان» در بخش پزشکی اثر مشترک مولود آقاجانی دلاور، صدیقه اسماعیل‌زاده و سپیده مشایخ امیری است.  

سپیده مشایخ امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در معرفی این اثر برگزیده، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل تألیف این اثر، پراکندگی محتوایی در علم و اطلاعات زنان و مامایی بود. لازم به ذکر است که بیشتر دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد رشته مامایی و دکتری حتی پزشکانی که مشغول گذراندن دوره رزیدنتی هستند، این شکاف و پراکندگی محتوایی را احساس می‌کردند. در حقیقت همواره نیاز به کتابی که از یک‌سو به‌طور کامل به تشریح مسائل پرداخته باشد و از سویی دیگر دارای عکس‌های متناسب با محتوا باشد، حس می‌شد. بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مامایی به سختی به محتوایی منسجم درباره حوزه زنان و بیماری‌ها دسترسی پیدا می‌کردند و این افراد باید در اطلس‌ها یا کتاب‌هایی که دسترسی چندانی هم نمی‌شد به آن‌ها داشت، به دنبال این موضوعات می‌گشتند.
 
وی افزود: محوریت این اثر براساس درج محتوایی است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از اطلاعات زنان نیاز دارند. برای مثال اگر فردی خواهان اطلاعاتی درباره مامایی بود یا اگر اطلاعاتی درباره بهداشت بانوان می‌خواست بداند، باید سراغ دیگر کتاب‌ها می‌رفت که تعدادشان هم کم نیست. این محتوای پراکنده خود دلیل مهمی بود برای اینکه ضروری‌ترین اطلاعات در یک مجموعه درج شوند.
 
 
این پژوهشگر تأکید کرد: در کل جای خالی کتابی که هم برای دانشجویان و هم برای شرکت‌کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری مامایی باشد، حس می‌شد. بنابراین نخست باید فهرستی تهیه می‌شد که تمام مباحث مامایی  و بیماری‌های زنان و تشخیص‌ها  را پوشش دهد؛ به همین دلیل مباحث درج شده در کتاب چندان طولانی نیست و در حد رفع نیاز اطلاعاتی خوانندگان است.  تمام مباحث به صورت بالینی شرح داده شده است. برای مثال، برای بیان هر بیماری، ابتدا تعریفی از آن ارائه شده و در مرحله بعد مباحث مربوط به درمان درج شده است.
 
مشایخ امیری گفت: یکی از مشکلات ماماها در مطب‌هایشان، نسخه‌نویسی است. این افراد در نوشتن نسخه استاندارد برای بانوان باردار و افرادی که به بیماری‌های ویژه زنان مبتلا شده‌اند، مشکلاتی داشتند؛ در انتهای کتاب مبحثی به‌عنوان نسخه‌نویسی بیماری‌های زنان آورده شده است. این افراد می‌توانند در این زمینه از کتاب استفاده لازم را ببرند. اینکه هر ماما یا پژوهشگری در این عرصه کتابی را داشته باشد که بتواند بر اساس آن مهم‌ترین اطلاعات مامایی و زنان را دریافت کند، ضروری بود.
 

 
به بیان وی، حتی اگر مبحثی هم فراموش کردند به راحتی می‌توانند با رجوع به این اثر تعریف و تشخیص و درمان آن‌را به‌کار گیرند. همچنین در این اثر تلاش شده تمام نکاتی که برای کنکور دکتری یا حتی کارشناسی ارشد مهم است، درج شود. برای مثال، نماهای بیماری‌ها اینکه اولین نشانه‌های بیماری‌ها چیست را در این کتاب آوردیم. در واقع افرادی که می‌خواهند مهم‌ترین مباحث را برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد کسب کنند، می‌توانند تنها با خواندن این اثر به خواسته خود برسند؛ نیاز نیست که چند کتاب را کنار یکدیگر بگذارند و پراکنده‌خوانی کنند.
 
این پژوهشگر افزود: با توجه به اینکه این اثر هم ترجمه و هم تألیف بوده، در انتها تمامی منابع کتاب درج شده است.
 
مشایخ امیری در ادامه با اشاره به اهمیت ترویج علم برای زنان، اظهار کرد: امروزه به علت سهولت دسترسی به اینترنت، زمانی که بانوان دچار علائمی شوند، ابتدا در اینترنت به دنبال تشخیص و درمان بیماری خود هستند و همین امر سبب می‌شود که خودسرانه فرایندهای درمانی را پیش گیرند که این امر به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چراکه تشخیص و درمان بیماری فقط با مراجعه به پزشک و از طریق معاینه و روش‌های تشخیصی امکان‌پذیر است. 

وی افزود: اطلاعات بانوان از بیماری‌های زنان افزایش یافته و این کار را برای پزشک هم راحت می‌کند و هم دشوار. بهتر است افراد در زمینه بهداشت عمومی اطلاعات خود را افزایش دهند، نه در زمینه تشخیص و درمان. در حقیقت هیچ فردی به‌جز پزشک نمی‌تواند به تشخیص بیماری بپردازد، چراکه این امر از سوی پزشک باید انجام شود. بنابراین ترجیح داده می‌شود که افراد تنها نسبت به نشانه‌های بیماری هوشیار باشند و اطلاعات کسب کنند.
 
به گفته این پژوهشگر، کتاب نمی‌تواند نقشی مهمی در تشخیص و در درمان برای افراد داشته باشد.
 
نسبت به سرطان‌ها هوشیار باشید
وی ادامه داد: موضوع مهم برای کسب اطلاعات عمومی برای بانوان، محتوایی درباره سرطان دهانه رحم و پستان است. گفتنی است غربالگری آن‌ها بسیار مهم است. همچنین خودارزیابی پستان‌ها هم دیگر موردی است که بسیار اهمیت دارد و فرد می‌تواند با کسب اندک اطلاعاتی خودش انجام دهد. 
 
مشایخ امیری گفت: یکی دیگر از بیماری هایی که زنان و دختران باید به آن توجه داشته باشند، ابتلا به زگیل تناسلی است. بسیاری از بانوان در مطب‌ها اذعان می کنند که نمی‌دانستند که چینین بیماری هم در اثر تماس جنسی وجود دارد و می‌توانند پیش از هر رابطه‌ جنسی خود را واکسیناسیون کنند. بهتر است از روابط جنسی پرخطر پرهیز کنند.
 
این پژوهشگر بیان کرد: اطلاعات بانوان در امر بیماری باید اینگونه باشد که نسبت به هر تغییر یا واکنشی در بدن خود حتما به پزشک مراجعه کنند. برای مثال اگر فردی که در سن یائسگی به سر می‌برد، وقتی دچار خونریزی می‌شود، باید بداند که در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها