پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
صنعت چاپ ما توجیه اقتصادی ندارد

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل در گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ در اردبیل گفت: در نگاه نخست، صنعت چاپ توجیه اقتصادی ندارد؛ هر صنعت دیگری نفع مالی بیشتری دارد و اگر غیر از عشق در بین بود، این صنعت دوامی نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

عبدالله بحرالعلومی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در منقبت صنعت چاپ اظهار کرد: صنعت چاپ در تاریخ فرهنگ انقلاب کرد؛ هنوز هم در عرصه رسانه این تأثیر را به دست گرفته و بعید می‌دانم به این زودی فراموش شود.

وی افزود: ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ بود، اما به سبب شرایط نتوانستیم مراسمی به این مناسبت داشته باشیم و امروز با محدودیت بسیار، این همنشینی رقم خورده است تا با حمایت پیشکسوتان، از ۱۵ فعال این عرصه تجلیل و تقدیر ‌کنیم؛ گرچه تقدیر واژه‌ای در شأن شما و زحماتی که در این عرصه متحمل می‌شوید نیست.

بحرالعلومی تصریح کرد: از میان پروانه‌ چاپ‌هایی که تا امروز صادر شده، ۱۲ واحد افست و باقی دیجیتال هستند و وزارتخانه ارشاد توانسته است در قالب وام و تسهیلات، گام‌هایی با هدف حمایت بردارد که گام خوبی به شمار می‌آید  و امید که بخشی از مشکلات این عرصه را حل کند.

وی اضافه کرد: لازم است از شهردار اردبیل سپاسگزاری کنیم که بخشی از مجموعه شهرداری به موزه صنعت چاپ اختصاص داده است و امید است این فعالیت‌ها گسترش یابند تا جایگاه لازم و همسو با پتانسیل‌های منطقه را در بخش ملی پیدا کنیم.

اگر غیر از عشق در بین بود، این صنعت دوامی نداشت
 محمد سیمزاری، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل نیز گفت: تمامی افرادی که در زمینه چاپ و نشر کتاب و مطبوعات و نشریات فعالیت دارند و حاصل اندیشه مردان و زنان معاصر را به هم‌نسلان و نسل بعدی خود منتقل می‌کنند، جنس کارشان عشق است، صنعت نیست.

وی افزود: پیشتر، صدور مجوز چاپ، از اختیارات اداره کل صنایع بود و از انتقال این امر به اداره ارشاد می‌شود به این نتیجه رسید که موضوع با دید هنر و عشق بازنگری شده است.

سیمزاری ادامه داد: در نگاه نخست، صنعت چاپ توجیه اقتصادی ندارد؛ هر صنعت دیگری نفع مالی بیشتری دارد و اگر غیر از عشق در بین بود، این صنعت دوامی نداشت.

وی گفت: در طول تاریخ، غربال هنر و اندیشه، کسانی را که قرار نبود در این عرصه عشق کافی داشته و خادم اندیشه‌ورزی و قلم و نور و فهم باشند کنار گذاشته است و ما امیدواریم فرصت و توفیق خدمت را به رزمندگان جبهه فرهنگی داشته باشیم.


تعطیلی گسترده چاپخانه‌ها و بیکاری خیل عظیمی از چاپخانه‌داران
در حاشیه مراسم، سرائی رئیس اتحادیه ناشران، چاپخانه‌داران و کتابفروشان اردبیل درباره وضعیت چاپ و نشر این استان به خبرنگار ایبنا اظهار کرد: وضعیت به مراتب بدتر از سال گذشته است.

وی اضافه کرد: از ستاد مبارزه با کرونا انتظار می‌رفت نگاه ویژه‌تری به این صنعت داشته باشند چرا که در این دوره کتاب می‌توانست نقش ممتازتری داشته باشد و اساس کتاب هم چاپ است؛ در حالی که چاپخانه‌های ما در وضعیت ورشکستگی قرار گرفته‌اند و هیچ فرجی برای آن متصور نیست.

سرائی افزود: به نظر می رسد اگر دولت سوبسیدی برای این بخش در نظر نداشته باشد، با تعطیلی گسترده چاپخانه‌ها و بیکاری خیل عظیمی از چاپخانه‌داران مواجه شویم زیرا همانطور که مسئولان هم پشت تریبون فرمودند در شرایط امروزی چاپ توجیه اقتصادی ندارد و تنها عشق آن را سرپا نگه داشته است.

وی درباره تسهیلاتی که در اختیار این صنف قرار داده شد نیز اظهار کرد: ارائه تسهیلات، سنگ‌اندازی بسیار دارد و البته مبلغی هم نیست. شاید به اندازه یک ماه حقوق یک کارگر یا حتی بیمه رقم‌درشت او هم نباشد.

رئیس اتحادیه ناشران، چاپخانه‌داران و کتابفروشان اردبیل گفت: امروز ۴ تا ۵ چاپخانه بزرگ ما به تعطیلی ۹۲درصدی رسیده و واحدها ۷۰ درصد کارگران خود را تعدیل کرده‌اند.
وی تصریح کرد: مشکل صنعت چاپ تنها محدود به استان و منطقه نیست؛ دچار همه‌گیری شده‌ایم و اگر آفتاب بتابد نور آن شامل همه ما خواهد شد.
 

در بخشی از مراسم، از کتاب «تاریخ هنر صحافی و مجلدسازی اردبیل» حاصل همت و تلاش «حیدر محمدیان اردی» در تحقیق و نگارش این اثر، رونمایی و از پیشکسوتان و فعالان استان در عرصه صنعت چاپ تجلیل شد که اسامی آنها به این شرح است:

پیشکسوت صنعت چاپ؛ محمد حسین مقصودی، فرزند مرحوم مغفور مقصودی از چاپخانه فردوسی/ سال تأسیس چاپخانه، ۱۳۳۸

در بخش مهر و کلیشه:
مهرداد سیف‌اللهی، فرزند مرحوم نادر سیف اللهی، سال تأسیس گراورسازی در اردبیل، ۱۳۶۶
مهرسازی حریّت؛ به مدیریت عوض عبداللهی که در سال ۶۹ توسط مرحوم بی‌صدا تأسیس شد.
مهرسازی نعمتیان؛ که در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد.

پیشکسوتان عرصه صحافی:
باقر اسحاق‌زاده؛ که پدرش مرحوم شیخ هدایت و پدربزرگش میرزا محمد باقر صحاف و پدر پدر پدربزرگش مرحوم میرزا اسحاق صحاف از دوره زندیه در اردبیل مشغول صحافی بوده‌اند.
نادر سبزعلی‌زاده؛ پدرش مرحوم کاظم سبزعلی‌زاده و برادرش پرویز صحاف که سال تأسیس صحافی ایشان به دوره پهلوی باز می‌گردد.

در بخش چاپخانه:
تجلیل از چاپ ملخی فعال؛ محمود قنبرزاده از چاپخانه سبلان

در بخش چاپخانه‌های فعال در حوزه چاپ کتاب به مناسبت هفته کتاب:
حمید صفری از چاپ نگین و شهروز گلدوست از چاپ آریتان

در بخش لیتوگرافی؛ تجلیل از خانواده اصولی، بنیانگذار نخستین لیتوگرافی در اردبیل

در بخش تجلیل از کارگران چاپخانه:
بهزاد اروج‌زاده از چاپخانه شیران‌نگار
سعید آبی‌زاده از چاپ آریتان

در بخش تجلیل از فعال‌ترین چاپخانه‌های شهرستان‌ها:
چاپ بهرامی خلخال که از سال ۵۲ در صنعت چاپ فعالیت دارند
و منصور رستمی دارای مدرک کارشناسی چاپ از چاپ وحدت گرمی
 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها