چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
خرید حضوری و تورق کتاب انگیزه خرید را برای مخاطب بیشتر می‌کند

مدیر کتابفروشی شرق اهواز معتقد است: مراجعه حضوری مخاطب به کتابفروشی، دیدن عناوین تازه و تورق کتاب‌ها، انگیزه خرید او را بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با اینکه چهار روز از آغاز اجرای پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی کتاب (پاییزه کتاب 99) می‌گذرد و شهرستان اهواز در وضعیت مساعدی از حیث شیوع ویروس کرونا به سر نمی‌برد، خیل مشتاقان کتاب راهی کتابفروشی‌های شهر می‌شوند تا در فرصت اندک باقیمانده بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

اعلام ساعت کاری 18 صنوف از سوی ستاد کرونا و یکسره شدن ساعات کاری کتابفروشان اهوازی، فرصت مناسبی را فراهم کرد تا کسانی که با محدودیت زمان مواجه‌اند، در زمان خلوتی به کتابفروشی بروند تا بتوانند از مزایای طرح پاییزه کتاب بهره‌مند شوند.

در چهارمین روز اجرای طرح پائیزه کتاب 99 سراغ کتابفروشی شرق اهواز رفتیم که تاکنون براساس آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بین 7 کتابفروشی پُرفروش این دوره در سطح کشور قرار گرفته است.

منصور رئیسی مدیر کتابفروشی شرق اهواز یکی از نکات مثبت طرح پاییزه کتاب را افزایش میزان خرید یارانه  20 درصدی کتاب‌ها بیان کرده و می‌گوید: افزایش مبلغ سقف خرید برای هر نفر از 150 به 200 هزار تومان یکی از امتیازات برجسته این دور  و حمایت مخاطبان جهت خرید بیشتر کتاب است.

به گفته وی، کتابفروشی شرق از دو روز قبل از اجرای طرح پائیزه کتاب، تبلیغات مربوطه را در فضای مجازی و نیز از طریق پنل پیامکی به مشتریان ثابت‌ خود انجام داده است.

رئیسی توضیح داد: با توجه به اینکه برخی از مخاطبان در دوره‌های پیشین طرح از اجرای آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، تصمیم گرفتیم با راه اندازی پنل پیامکی و اطلاع‌رسانی به مشتریان دو روز قبل از اجرا، این مشکل را حل کنیم. طرح سامانه پیامکی از چند دوره در حال اجرا است که خوشبختانه خیلی هم خوب جواب داده است.   
 

وی در پاسخ به این سوال که گنجاندن کتاب‌های دانشگاهی که از دوره تابستانه به طرح‌های فصلی اضافه شده است، چه بعایدی برای کتابفروشی‌ها دارد؟، عنوان می‌کند: خرید کتاب‌های دانشگاهی و آوردن آن در طرح که با درصد کمی تخفیف ازسوی ناشران به کتابفروشان داده می‌شود، شاید برای کتابفروشان خیلی توجیه نداشته باشد، اما به هر حال این کتابفروشی از دوره گذشته 20 درصد تخفیف را برای کتاب‌هایی که در سایت خانه کتاب موجود است به دانشجویان ارائه داده است. به ویژه که در این دوره به علت دیر شروع شدن ترم یک دانشگاه‌ها، با اجرای طرح همزمان شد.

مدیر کتابفروشی شرق ادامه می‌دهد: برای ترغیب کودکان و نوجوانان، کتاب‌های بخش کودک و عمومی را علاوه بر 20 درصد تخفیف طرح نیز 10 درصد ازسوی کتابفروشی به آن اضافه کردیم که با تخفیف 30 درصدی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.  

رئیسی ضمن قدردانی از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به‌خاطر اقداماتی که در زمینه تبلیغات محیطی این طرح در سطح شهر انجام داده است، می‌گوید: با توجه به اینکه بیشتر افراد از برنامه‌های هفته کتاب و طرح‌های فصلی بی‌خبرند، اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی که توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان انجام شد در بازنشر آگاهی‌رسانی مردم نقش موثری را ایجاد کرد.
 
 
 
«ندا عباسی» که به‌تازگی در رشته گیاه‌پزشکی فارغ‌التحصیل شده است، ازجمله مخاطبینی است که همواره در طرح‌های فصلی شرکت کرده است. وی نظرش را در مورد این دوره طرح با خبرنگار ایبنا در میان گذاشت: «معمولا تلاش می‌کنم کتاب‌های مورد نیازم را از طرح‌های فصلی خریداری کنم. در شرایط بد اقتصادی که گرانی بیداد می‌کند و قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است، انگیزه خرید کتاب هم به دنبال آن کم می‌شود.«

وی ادامه می‌دهد: اجرای طرح‌های فصلی می‌تواند فرصت مناسبی برای اقشاری که بضاعت کمی دارند اما علاقه‌مند به مطالعه هستند، ایجاد کند. اما مشکل طرح تمام شدن یارانه کتابفروشان است که اگر نتوانیم در روزهای اول موفق به خرید شویم، به جای تخفیف 30 درصد باید از 20 درصد تخفیف استفاده کنیم.

«علی غلامی» دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی هم که مشغول چرخیدن در قفسه کتاب‌ها است، در این رابطه به خبرنگار ایبنا می‌گوید: طرح‌های فصلی ما را بد عادت کردند، از طرفی علاقه‌مند به خرید کتاب هستیم اما از سوی دیگر جیب‌مان این اجازه را نمی‌دهد به ناچار چشم انتظار طرح‌ها می‌مانیم.

وی بیان می‌کند: کاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به افزایش قیمت کتاب‌ها بتواند راهکاری اتخاذ کند که به جای سه فصل، در طول سال به مناسبت‌های دیگر هم از تخفیف این طرح‌ها برخوردار شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها