شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کتابداران حلقه اتصال مخاطبان و میراث فرهنگ مکتوب ما هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کتابداران در خط مقدم ارتباط بین حوزه مخاطبان و حوزه میراث فرهنگی مکتوب ما قرار دارند و در این حلقه اتصال تلاش می‌کنند که فرهنگ مکتوب ایرانی بتواند جایگاه خود را بیش از گذشته پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین ملی بزرگداشت روز «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» با حضور علیرضا مختار‌پور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی و دبیر بیست‌و‌هشتمین دوره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شنبه(24 آبا‌ن‌ماه) در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.  

متن پیام سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این آئین به شرح زیر است؛         
  
«بسم الله الرحمن الرحيم
وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

 سلام عرض مي‌كنم خدمت همه شما بزرگواران و ایّام مبارک ربيع‌الاول، ماه ولادت حضرت ختمي مرتبت و  شادی اهل بیت عصمت علیهم‌السلام را حضور همه دوستداران آل طاهر رسول اسلام صلی‌الله علیه و آله تبریک و تهنیت می‌گویم.

همچنين، آغاز بيست‌و هشتمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران را كه به شعار پرمفهوم «دانايي، مانايي» مزيّن است و نيز روز پراهميت «كتاب، كتابخواني و كتابدار» را؛ به همه جهادگران عرصه فرهنگ، كتابداران، كتابخوانان و كتاب‌دوستان تبريك عرض مي‌كنم كه بي‌شك؛ اين رويداد براي اهالي كتاب، مهم‌ترين اتفاق فرهنگي قلمداد مي‌شود.

کتاب، با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما عجین است و به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است، کتاب و نویسنده، ناشر، خواننده و كتابدار و خدمت‌گزاران اين عرصه نيز اهميت مي‌يابند. اهميت كتاب و كتابخواني آنچنان بالاست كه مقام معظم رهبری كه خود از اهالی اندیشه و از شیفتگان کتاب و کتابخوانی هستند، همواره در اين خصوص دغدغه داشته و آن را در سخنان خویش ابراز کرده‌اند.

بی‌شک، تبديل کتابخوانی به فرهنگ عمومي و تبيين آن به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، صرفا از طريق توجه رسانه‌اي و اجرای برنامه‌هایی نمادين در اين هفته، فراگیر نخواهد شد و نیاز به فرهنگ‌سازی؛ همكاري همه جانبه متوليان اين امر؛ برنامه‌ریزی بلندمدت و کار فرهنگی مؤثر و مفید دارد. مقام معظم رهبری مي‌فرمايند “عرصه فرهنگی، عرصه جهاد است “، لذا در شرایط كنوني و شبیخون و جنگ فرهنگی، تلاش در اين عرصه اهميت صدچندان مي‌يابد و بار مسئوليتي براي همگان، ازجمله آحاد مردم در كنار مسئولين ايجاد مي‌كند، كه خداوند به نيّات ماه آگاه است و به فضل خود راه را هموار و مسير صحيح طي خواهد شد، ان شاءالله.
امروز در مراسمي گردهم آمده‌ايم كه به گواه هرساله، بزرگترين اجتماع اهالي حوزه كتابخانه‌هاي عمومي بوده‌است، اما امسال به‌دليل شرايط اجتماعي رخ داده ناشي از شيوع ويروس كرونا، حال و هواي متفاوتي را به خود گرفته و محروم از وجود كتابداران پرتلاش عزيز از سراسر كشور، برگزيدگان حوزه كتابخانه‌هاي عمومي و مهمانان محترم ملي و استاني بصورت حضوري بوده و به‌جهت رعايت مصوبات ستاد ملي مبارزه با كرونا و سلامت عزيزان، از طريق پخش زنده و فضاي مجازي ميزبانشان هستيم.

طبيعتا، اين شرايط در نحوه ارائه خدمات كتابخانه‌هاي عمومي نيز اثرگذار بوده‌است و همان‌گونه كه انتشار هزاران محتواي ترويجي توليد شده در فضاي مجازي،‌ مويد مطلب است، همكاران پرتلاشمان با پايبندي به وجدان كاري و اهتمام در انجام وظايف، خدمت‌رساني را متوقف نكرده و براي غني‌سازي اوقات فراغت، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و تامين نيازهاي اطلاعاتي خدمت‌گيران؛ پيوسته و مستمر به توليد محتوا و انتشار آن در فضاي مجازي پرداختند و برگ زرين پرافتخار ديگري را در ارائه خدمات خلاقانه و خودجوش در ترويج فرهنگ كتابخواني رقم زدند.

کتابداران محترم بدانند این وضعیت اضطراری احتمالاٌ تا زمان نامعلوم همچنان ادامه خواهد داشت. این امر دو نکته را به همه اهالی نهاد تذکر می‌دهد:
 
  1. استفاده از این فرصت فراغت برای انس افزون‌تر با کتاب، دانستن و مهارت‌افزایی؛
    توجه به برنامه‌ریزی و تهیه اجراهای مناسب و تناسب برای روزهای پیش رو به منظور حفظ اعضاء.
 اين فضا موجب گرديد كه شاخص‌هاي انتخاب برترين‌هاي حوزه كتابخانه‌هاي عمومي نيز دستخوش تغييراتي گردد كه ذكر مواردي از آ‌ن‌ها ضروري به نظر مي‌رسد:
  • استفاده از فضاي مجازي در ارائه خدمات، توليد محتواي جديد و سودمند، ارتقا و روزآمدسازي سطح دانش و مهارت‌هاي كاري، خلاقيت در ارائه محتوا، جذب مخاطب و ايجاد شبكه‌هاي تعاملي، مشاركت با همكاران در توليد محتواي اثربخش، تلاش براي حفظ و ارتقاء جايگاه كتابخانه از طريق انتشار سودمند محتوا در فضاي مجازي و ... از جمله شاخص‌هاي انتخاب كتابداران برگزيده بوده است.

    برخلاف ادوار قبل، نفرات برترِ 5 سال گذشته از روند انتخاب برگزيدگان مستثني نشده و فعاليت همه كتابداران در فضاي مجازي مورد ارزيابي قرار گرفت.

    با توجه به محور بودن "فرد" در توليد محتوا و تعطيلي دوره‌اي كتابخانه‌هاي عمومي حسب ضوابط تعيين شده ستاد، "كتابخانه" از سرفصل هاي انتخاب نبوده است.

    به‌جهت نزديك‌تر شدن به اجراي اصل عدالت در انتخاب، آن هم در زماني كه بستر ارائه فضاي مجازي بوده و هر فرد با اهتمام فردي به توليد محتوا پرداخته است، "درجه كتابخانه" در دسته‌بندي و ارزيابي گزينه‌هاي حائز شرايط انتخاب نبوده است.

    "کتابدار نمونه وشايسته تقدير با رويكرد فرهنگي و ترويجي"، "كتابدار نمونه و شايسته تقدير در فضاي مجازي"، "خدمتگزار برتر"، "پیشکسوت برتر"، "کتابخوان برتر"، "خیرین کتابخانه‌ساز و اهداکننده کتاب"، "انجمن‌های برتر استاني و شهرستاني"، "فهرستنويس برتر" و "فعاليت‌هاي شاخص" از جمله دسته‌بندي هاي معرفي و انتخاب برترين‌ها در سال جاري هستند.
تاكيد مي‌نمايم:
  • زحمات و خدمات دلسوزانه كاركنان و كتابداران نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، در اين ايام ستودني و درخور تقدير است. تك‌تك عزيزاني كه با وجود محدوديت‌ها در اين عرصه تلاش كرده‌اند، نمونه بارزي از مسئوليت‌پذيري و دغدغه‌مندي را به منصه ظهور رساندند.

    از همه كتابداران محترم درخواست مي‌كنم در توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي، ترويجي، آموزشي و اطلاع‌رساني در فضای مجازی و نيز ايجاد شبكه‌هاي استاني و كتابخانه‌اي برای ترویج مطالعه، معرفی کتاب‌های خوب، ارائه محتواي اثربخش و تعامل مؤثر و مطلوب با کاربران استمرار ورزند و به اهميت فعاليت‌شان در تبيين ضرورت وجودي کتابخانه، ‌تبيين جايگاه كتابخانه به پايگاه فعال اجتماعي و نقش آن در ارتقاي کتابخوانی، بويژه در شرايط فعلي توجه ويژه نمايند.
    از خيرين محترم، اهداكنندگان كتاب، گروه‌هاي مروج كتابخواني، موسسات فرهنگي، جامعه دانشگاهی، صاحب‌نظران و پژوهشگران محترم و ساير دستگاه‌هاي متولي امر كتابخواني درخواست مي نمايم كه در طي مسير مقدس كتاب و كتابخواني، نهاد را ياري نمايند.  
 
در ایام هفته کتاب که آغاز آن را در این روز شاهد هستیم، به شرط پایداری شرایط، شاهد برگزاری مراسم گرامی‌داشت هفته کتاب در استان‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی، ترویجی، با محوریت کتابخانه‌های عمومی بر بستر فضای مجازی در سراسر کشور خواهیم بود؛ ان‌شاءالله.

در پایان ضمن تشكر از حمايت‌هاي همواره دبيركل محترم، از اعضاي محترم كميته انتخاب و واحدهاي مختلف نهاد كه زمینه برگزاری و اجرای این برنامه را به نحو احسن فراهم کرده‌اند، تشکر مي‌کنم.

اميد كه همواره با  همدلي و كوشش روزافزون، ترسيم‌گر افقي روشن در تحقق چشم انداز آینده نهاد و ايران اسلامي باشيم و در مسير روشن ترغيب اقشار مختلف مردم به كتابخواني گام برداريم.
والسّلام عليكم و رحمت الله و بركاته.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها