دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
برنامه‌های هفته کتابی وزارت جهاد کشاورزی درقالب وبینار برگزار می‌شود

شهرمیرزادی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و عدم برپایی اجتماعات، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مانند سنوات گذشته، امسال هم مراسم هفته کتاب را در دستور کار خواهد داشت؛ اما این رویداد به شکل وبینار و مجازی برگزار می‌شود.

طیبه شهمیرزادی، نماینده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره برنامه‌های جهاد کشاورزی در بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مانند سنوات گذشته، امسال هم مراسم هفته کتاب را در دستور کار خواهد داشت؛ ولی با توجه به اینکه در این دوره علاقمندان نمی‌توانند فعالیت‌هایشان را به‌صورت حضوری ارائه بدهند، این رویداد به شکل وبیناری و مجازی برگزار می‌شود.
 
شهمیرزادی با اشاره به برنامه‌های امسال این سازمان برای انتخاب کتاب برتر در حوزه کشاورزی افزود: با توجه به اینکه امسال دومین هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی است، انتخاب کتاب برتر تنها در سطح وزارت جهاد کشاورزی انجام نخواهد گرفت و با همکاری وزارت‌خانه‌های علوم و تحقیقات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رویداد در سطح ملی برگزار می‌شود که در این فرایند، کتاب‌های برتر از بین کتاب‌هایی که تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی و مراکز و موسسات پژوهشی ارسال می‌کنند، انتخاب خواهد شد.
 
وی در ادامه گفت: این کتاب‌ها حتماً باید در پرتال ثبت‌نام کنند و فرمت فیزیکی و الکترونیکی کتاب هم برای دبیرخانه ارسال شود تا آثار در جلسات کمیته‌های تخصصی، در حوزه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی ارزیابی شوند و در نهایت طی یک جلسه، انتخاب کتاب برتر و کتاب‌های شایسته تقدیر صورت بگیرد.
 
نماینده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به‌اضافه شدن بخش انتخاب مجله برتر به دومین هفته ملی کتاب کشاورزی ادامه داد: وزارت علوم که متولی سامانه ارزیابی نشریات علمی کشور است، مسئولیت انتخاب مجله برتر در حوزه کشاورزی را برعهده گرفته است. در این بخش هم مثل بخش کتاب، سه مجله انتخاب خواهد شد که یکی از آن‌ها رتبه برتر را کسب می‌کند و دو مجله دیگر به‌عنوان مجلات شایسته تقدیر شناخته خواهند شد.
 
شهمیرزادی قسمت سوم کار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در هفته کتاب، تقدیر از آثار ترویجی برتر دانست و عنوان کرد: تولیدات علمی سازمان، تنها در راستای فراهم کردن نیازهای علمی پژوهشگران محققان نیست؛ بلکه به بهره‌برداران و کشاورزان هم اهمیت خاصی داده شده است. فعالیت‌های ترویجی، مربوط به زمینه‌های اپلیکیشن و درس‌نامه و نشریات ترویجی است که از بین آن‌ها هم آثاری به عنوان برتر و یا شایسته تقدیر شناخته خواهند شد. همچنین از کتابخانه برتر که نسبت به کتابخانه‌های دیگر در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت‌های بیشتری را در نشر علم و پاسخگویی به مراجعه‌کنندگانش داشته و به علاوه، از پرتال برتر که در سطح وزارت جهاد کشاورزی و نه در سطح ملی بررسی می‌شود، قدردانی خواهد شد.
 
شهمیرزادی در توضیح شکل برگزاری اختتامیه هفته ملی کتاب کشاورزی بیان کرد: در ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹، ساعت ۹ الی ۱۱ صبح، مراسمی با حضور بزرگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود که تعداد بسیار محدودی از افراد در آن حضور خواهند داشت و برای حاضران سقف معینی بین ۱۰ الی ۱۵ نفر در نظر گرفته شده که شامل اهداء کنندگان و دریافت کنندگان جوایز می‌شود. این برنامه به صورت وبینار پخش خواهد شد و تمام علاقمندان می‌توانند در آن حضور مجازی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در هفته کتاب، تبلیغات محیطی مرتبط با هفته کتاب است. همچنین، در سربرگ‌ نامه‌های اداری وزارت جهاد کشاورزی، شعارهایی مربوط به کتابخوانی قرار داده می‌شود و مسابقه کتابخوانی بین اعضای سازمان برگزار خواهد شد. شعار محوری امسال در هفته کتاب «کتاب، دانایی توانایی کشاورزی» است اما امسال به دلیل انتشار کووید ۱۹ برنامه‌هایی از قبیل برپایی نمایشگاه و بازدید همکاران، از برنامه‌های هفته کتاب لغو شده‌اند.
 
نماینده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به انتشار ویروس کرونا، نشر علم توسط ابزارهای مجازی بسیار گسترش پیدا کرده و می‌توان انواع ورکشاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی را از این طریق برگزار کرد؛ اما برنامه‌ها و کتاب‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معمولاً برای عامه مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر مخاطبان آن کشاورزان و بهره‌برداران حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هستند.
 
به گفته شهمیرزادی، تدارکی که سازمان برای این مخاطبان دیده، ایجاد سامانه‌های مختلفی است که بتواند این محمل‌های اطلاعاتی را ایجاد کند. از جمله اپلیکیشن، نشریات ترویجی، کتاب دستورالعمل، درس‌نامه یا نرم‌افزارهای دیجیتالی و پوستر و هر نوع منبع اطلاعاتی دیگر که بتواند موارد مورد نیاز را به کشاورزان ارائه بدهد. تالار ترویج که تقریباً تمام اطلاعات آن به زبان ساده و گویا برای کشاورزان قرار داده شده است، یک اقدام دیگر در این زمینه به‌حساب می‌آید.
 
وی در پایان گفت: کار بزرگ دیگری که سازمان  در شریورماه ۱۳۹۹ انجام داد، راه‌اندازی شبکه اجتماعی کشاورزی یا همان «تاک» است که در آن علاوه بر منابع اطلاعاتی به زبان ساده، کانال‌های تخصصی تدارک دیده شده و همچنین یک پیام‌رسان برای کل مخاطبین حوزه کشاورزی که می‌تواند جنبه عام داشته باشد و در گروه‌های تخصصی آن اطلاعات تبادل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها