سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
پنج کتاب به فهرست چهارمین دوره کتاب سال شعر جوان افزوده شد

دبیرخانه چهارمین دوره کتاب سال شعر جوان (قیصر امین‌پور) اعلام کرد: با اضافه شدن پنج عنوان کتاب به لیست راه یافتگان مرحله نهایی ، تعداد نامزدها به ۱۵ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از دبیرخانه این جایزه، در حاشیه مشکلات ناشی از شیوع کرونا، که در این چند ماه بسیاری از برنامه ها و امور فرهنگی- اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده است، همه مراحل برنامه کتاب سال نیز (از اعلام خبر و اطلاع رسانی تا دریافت کتابها و داوری ها و...) با تاخیر انجام شده است.

در پی بروز این مشکلات، متاسفانه تعدادی از کتاب‌های دریافت شده، دیرتر از زمان مقرر به دست داوران مرحله نخست رسید. از آنجا که خود را در برابر حقوق همه شرکت‌کنندگان مسوول می‌دانیم، علی‌رغم اعلام لیست نامزدها، این پنج عنوان منتخب را نیز به مجموع اسامی افزودیم تا همه جوانب اخلاقی را رعایت کرده باشیم و شان و جایگاه این جایزه نیز محفوظ بماند.

با افزوده شدن اسامی این پنج عنوان، لیست کتاب‌های راه یافته به مرحله نهایی از این قرار خواهد بود:
۱. مرتاضه عصر۲۰۲۰/ سیده شیدا آیت اللهی/ انتشارات فصل پنجم
۲. دهاندره / علی ارجمند/ نشر نزدیک تر
۳. راوی/ علی اکبریان میمند/ انتشارات فصل پنجم
۴. بی نظمی/ احسان انصاری/ انتشارات سوره مهر
۵. خواب های قضا شده/ مصطفی بخشش/ انتشارات فصل پنجم
۶. دختر تاک/ پانیذ حیدرگوی/نشر نزدیک تر
۷. اشراق در تغزل باران/مارال دلدار/انتشارات فصل پنجم
۸. زاویه/ رحمت الله رسولی مقدم/ نشر ایهام
۹. این موسیقی قطعی نیست/ شکوفه رضایی/ نشر شانی
۱۰. چندسال بعد/ سید سعید صاحب علم/ انتشارات فصل پنجم
۱۱. این کوه سرش همیشه زیر برف است/ محمدعالی زاده/انتشارات سوره مهر
۱۲. ردیف کرکس های مرده/ محمد قلی نسب/ انتشارات فصل پنجم
۱۳. قار/ اکبر قنبر زاده / نشر ایهام
۱۴. آدمهای غایب/ نوید کاوریزاده/ نشر سیب سرخ
۱۵. بلانسبت/ بهنام کیانی/ نشر نزدیک تر

این جایزه با هدف شناخت استعدادهای جوان و تشویق و معرفی آنها به جامعه ادبی برگزار می شود.

انتشار نخستین چاپ کتاب در سال قبل (پیش از هر دوره) و سقف سنی زیر ۳۰ سالِ شاعر (در زمان چاپ کتاب) از جمله شروط راهیابی کتاب‌ها به این جایزه است.

جایزه کتاب سال شعر دفتر جوان از سال ۸۵ آغاز به کار کرد و از سال ۸۷ این جایزه با نام گذشته و به یاد قیصر امین‌پور (۱۳۳۸ تا ۱۳۸۶) به کار خود ادامه داد ولی یک سال بعد به دلیل تغییر مدیر عامل وقت دفتر شعر جوان (محمدرضا عبدالملکیان) برگزاری آن متوقف شد و از سال ۹۶ با مدیریت جدید برگزار می‌شود.

شاعران متولد سال ۶۸ و ۶۸ به بعد که در سال ۹۸ کتاب چاپ کرده‌اند، از روز پنج‌شنبه (۳۰ مرداد ۹۹) تا ۱۰ مهر ۹۹ وقت داشتند با ارسال آثار خود (از هر کتاب چهار جلد) به دفتر شعر جوان به نشانی: تهران، خیابان شریعتی،  خیابان شهید کلاهدوز، نبش خیابان نعمتی، خانه شاعران ایران، دفتر شعر جوان در این جایزه شرکت کنند. داوری این دوره از جایزه را در مرحله اول خانم‌ها سمانه کهربائیان و راضیه بهرامی و در مرحله دوم، آقایان محمدباقر کلاهی اهری، سیدعلی میرافضلی و خانم فاطمه سالاروند برعهده دارند.

قیصر امین‌پور از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر است که آثار زیادی از جمله آینه‌های ناگهان، تنفس صبح، دستور زبان عشق، گل‌ها همه آفتابگردان اند طی بیش از سه دهه فعالیت شاعری از او به جا مانده است. وی علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی استاد دانشگاه نیز بود و جلسات مختلف ادبی را از ابتدا در حوزه هنری و بعد دفتر شعر جوان راه انداخت و اداره کرد. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و هدایت آثار آنان از عمده فعالیت‌های زنده‌یاد امین‌پور بود.

هدف دفتر شعر جوان از برگزاری این جایزه معرفی شعر خوب و شاعر خوب به جامعه است و آثار ارسالی محدودیتی از نظر موضوع و قالب شعری ندارند. همه کتاب‌های شعر چه در قالب‌های کهن و چه قالب‌های نوین، نیمایی و سپید در این داوری بررسی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها