یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
خبرنگاران کتاب ارسال آثار را به روز آخر جشنواره موکول نکنند

مسعودی بیان کرد: فرایند داوری‌ها هم‌زمان با ارسال آثار آغاز شده‌است؛ بنابراین خبرنگاران ارسال آثار را به روزهای آخر جشنواره موکول نکنند تا داوران با تراکم آثار ارسالی مواجه نشوند.

امیدعلی مسعودی، دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت ثبت‌نام‌ها و ارسال آثار در این دوره از جشنواره که از پنجم آبان آغاز شده است، گفت: از همان روز اعلام ارسال آثار، ارسال آثار شده‌است و شاهد ارسال آثار با کیفیتی هم در این دوره از جشنواره بوده‌ایم. البته بیشتر آثار ارسالی در حوزه دفاع‌مقدس و سوادرسانه‌ای بوده‌اند و خبرنگاران تخصصی کتاب کمتر آثار خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند.
 
وی افزود: یکی از دیگر موضوعات مهم در این دوره از جشنواره کتاب و رسانه، جوایز برگزیدگان جشنواره است. امیدواریم نسبت به سال گذشته، بتوانیم جوایز نفیسی را به برگزیدگان و منتخبان نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه اهدا کنیم.
 
دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه درباره داوری آثار خبرنگاران حوزه کتاب در جشنواره توضیح داد: داوری آثار هم‌زمان با ارسال آثار آغاز شده؛ یعنی تا پایان مدت زمان فراخوان ارسال اثر صبر نمی‌کنیم و داوری‌ها در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، دو داور کارها را بررسی می‌کنند و نظر می‌دهند؛ اگر نظر دو داور مثبت بود، اثر به مرحله نهایی می‌رود. اگر نظر دو داور مرحله نخست منفی بود، اثر کنار گذاشته می‌شود و اگر یک نظر مثبت و دیگری منفی بود، کار به داور سوم برای داوری ارسال می‌شود.
 
وی ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم همزمانی داوری با ارسال آثار را به خوبی پیش ببریم. البته تعداد داوران در این دوره از جشنواره، بالا است تا اگر داوری نتوانست فرایند داوری را انجام بدهد، داور دیگری جایگزین او شود.
 
مسعودی عنوان کرد: خوشبختانه روند کار خبرنگاران حوزه کتاب در طول 18 سال گذشته این جشنواره نشان می‌دهد که همیشه آثار خبری از نظر کیفی، حرکتی روبه‌جلو بوده و تنوع آثار نیز افزایش پیدا کرده‌است. طبق اطلاعاتی که از دوستان گرفته‌ایم، در سال‌های نخست جشنواره کتاب و رسانه، بیشتر ارسال آثار در قالب خبر بوده‌ اما در ادامه قالب‌های دیگری چون مصاحبه، گزارش، عکس و ... به بدنه اصلی جشنواره اضافه شده است.
 
به گفته مسعودی، هر اثری که انتخاب ‌شود، به‌عنوان یک شاخص و الگو برای دیگر خبرنگاران تلقی می‌شود و این موضوع کار داوری را سخت‌تر می‌کند.
 
دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه درباره ارسال آثار خبرنگاران تخصصی حوزه کتاب به جشنواره در روزهای باقی‌مانده گفت: ما ایرانی‌ها هنگامی که می‌خواهیم برای دانشگاه ثبت‌نام کنیم، آن را برای لحظه آخر می‌گذاریم؛ اما وقتی برای اتومبیل می‌خواهیم ثبت‌نام کنیم، در دقیقه‌های نخست اقدام می‌کنیم. فرایند ارسال آثار نیز معمولا به‌ این شکل بوده‌است که خبرنگاران دقیقه‌های آخر کارهای خود را ارسال می‌کنند و این موجب تراکم آثار برای داوری در روزهای آخر می‌شود. همچنین باعث می‌شود که زمان اعلام اسامی برگزیدگان را به زمان دیگری موکول و با تاخیر مراسم اختتامیه را برگزار کنیم.
 
وی افزود: توصیه ما این است که خبرنگاران هرچه زودتر آثار خود را ارسال کنند و ارسال اثر را به روزهای آخر جشنواره موکول نکنند.
 
مسعودی در ادامه بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در این دوره از جشنواره رخ داده‌است، واگذاری داوری بخش شهروند-خبرنگار جشنواره به خبرگزاری کتاب ایران است. به‌این صورت که خبرنگاران این خبرگزاری در یک بخش میزبان و در بخش دیگری به‌عنوان شرکت‌کننده در جشنواره حضور دارد. تلاش ما این است که بهترین و با کیفیت‌ترین آثار در هر دو بخش جشنواره انتخاب شوند.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها