دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
دیابت، بیماری شیرین!

تغییر در شیوه زندگی، رژیم غذایی و ورزش، سه عامل مهم در درمان بیماری دیابت نوع 2 است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ناگفته پیداست که عصر جدید عرصه فراوانی غذاهایی است که بشر تا پیش از این کمتر به همه آن‌ها دسترسی داشته است. این دسترس‌پذیری موادغذایی سبب بروز تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی شده است، به نحوی که افراد بدون توجه به نیازهای بدن، اقدام به مصرف موادغذایی می‌کنند. بیماری‌های فراگیری که امروزه در دنیا وجود دارند، از جنس بیماری‌های گذشته نبوده و با عادات غذایی افراد مرتبط است؛ به‌عبارت دیگر، در این بیماری‌ها نمی‌توان ردی از میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا یافت.

کتاب «غذا و دیابت» نوشته مشترک زهرا لطیفی، پیمان ابراهیمی و مهرنوش ابراهیمی ولدانی در هفت فصل با موضوعاتی همچون «دیابت چیست؟»، «مواد موثر در درمان دیابت»، «مشکلات ناشی از بیماری دیابت برای بیماران» به‌تازگی از سوی انتشارات اوستای پارسیان راهی بازار نشر شده است.


دیابت، اختلالی شایع در جهان امروز
«دیابت شیرین یک اختلال متابولیک می‌باشد. در این بیماری، توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین، پایین آوردن قند خون توسط مکانیسم‌های مختلفی است. اختلال در عملکرد انسولین باعث ازدیاد قند خون به‌صورت مزمن همراه با نظمی در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین می‌شود. به دنبال پیشرفت بیماری، آسیب‌های بافتی و عروقی منجر به انواع عوارض جانبی شامل اختلال در بینایی، کلیه، قلب و عروق، عصب و ایجاد انواع زخم‌ها می‌شود. بنابراین می‌توان گفت بیماری دیابت موجب طیف وسیعی از اختلالات می‌گردد. پژوهشگران معتقدند عوامل دیگری مانند اختلالات ژنتیکی سلول‌های بتا پانکراس و یا اختلال در بلوغ گیرنده‌های انسولین در درجه اول و همچنین انواع بیماری‌های غدد برون‌ریز مانند پانکراتیت و سیستیک فیبروزیز باعث ایجاد دیابت شیرین می‌شود.»


عوارض دیابت
«بیماری دیابت علاوه بر عوارض حاد متابولیک با عوارض طولانی‌مدت وخیمی از قبیل عوارض چشمی، عوارض کلیوی، عوارض عصبی، عوارض قلب و عروق و پای دیابتی همراه است. هرچند بسیاری از محققان، عوارض خطرناک این بیماری را گزارش کرده‌اند، ولی دیابت با حفظ مقادیر قند خون، قابل کنترل است. شاخص‌ترین علامت کلینیکی بیماری دیابت نوع 2، افزایش قند خون است که منجر به گلیکوزیته شدن پروتئین‌های مختلف بدن می‌شود.»

عواول مهم در کنترل دیابت
«براساس مطالعات، تغییر دادن سبک زندگی تا میزان زیادی می‌تواند بر عوارض ناشی از دیابت تأثیر بگذارد... فعالیت منظم فیزیکی، مهم‌ترین عامل در کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت شیرین نوع 2 می‌باشد. کاهش وزن و افزایش مصرف روزانه انرژی، موجب کاهش مقاومت انسولین و افزایش تحمل گلوکز می‌شود. در حقیقت رژیم غذایی و ورزش، بخش بسیار مهمی از درمان دیابت شیرین نوع 2 می‌باشد.
 

برخلاف دیابت نوع 2، در دیابت نوع 1، ورزش تأثیر چندانی در درمان بیماری ندارد و انجام دادن ورزش به شکل منظم در افراد مبتلا منجر به کنترل بهتر قند خونشان نخواهد شد، چراکه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در هنگام ورزش، پاسخ به افزایش قند خون با افزایش سطح انسولین به‌طور فیزیولوژیک همراه نمی‌باشد. بنابراین افزایش قند خون در این افراد بیشتر از افراد غیردیابتی نمایان می‌شود و به طول می‌انجامد.»

رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی
«رژیم غذایی و تغییر در شیوه زندگی، دو عامل مهم در درمان دیابت نوع 2 می‌باشند. افراد مبتلا به این بیماری اضافه وزن دارند و اغلب به اختلالات متابولیکی مربوط به سندرم مقاومت انسولین مبتلا هستند؛ بنابراین هدف اصلی رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و کاهش وزن، کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرنر می‌باشد. حتی کاهش وزن نسبتا کم هم باعث کاهش مقاومت انسولین و به دنبال آن کاهش تولید گلوکز در کبد و بهبود عملکرد سلول‌های بتا می‌شود.»

نخستین چاپ کتاب «غذا و دیابت» در 288 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات اوستای پارسیان راهی بازار نشر شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها