یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
نقد و بررسی کتاب «آموزش عالی و تحولات فرهنگی اجتماعی زنان»

کتاب «آموزش عالی و تحولات فرهنگی اجتماعی زنان» در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و سومین نشست مجازی نقد و بررسی کتاب از مجموعه علم و جامعه پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کتاب «آموزش عالی و تحولات فرهنگی اجتماعی زنان» اختصاص دارد. این نشست دوشنبه ۱۷ شهریورماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌شود.

این نشست با حضور لیلا فلاحتی تدوین کننده کتاب و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و صدیقه شکوری‌راد عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی مطالعات زنان دانشگاه تهران و نسیم‌السادات شریعت‌پناهی پژوهشگر حوزه زنان و مدرس دانشگاه به عنوان منتقد برپا می‌شود.

بررسی مسائل اجتماعی به‌‌ویژه در حوزه زنان، امری تخصصی و نیازمند توجه متخصصان و صاحب‌‌نظران در حوزه مطالعات جنسیت و زنان است. یكی از موضوعاتی كه طی دو دهه اخیر در فضای دانشگاهی ایران مطرح است، افزایش حضور زنان در آموزش عالی است. مطالعات پیشین، حضور زنان را در آموزش عالی، مقدمه‌‌ای بر توانمندسازی آنها و تحقق یکی از راهبردهای اصلی توسعه همه‌جانبه برمی‌شمردند؛ براین‌اساس، بیشتر مطالعات، رویکردی کمّی‌نگر و مبتنی بر توسعه را در پیش گرفته‌اند.

حال پس از گذشت دو دهه از حضور دامن‌گستر زنان در آموزش عالی ایران، این پرسش مطرح است که زنان در این عرصه با چه چالش‌هایی روبه‌رویند و مهم‌ترین پیامدهای این حضور، در چه حوزه‌هایی قابل‌شناسایی است. تجربه‌‌ دهه‌‌های اخیر کشورهای درحال‌توسعه بیانگر آن است که افزایش سرمایه‌‌گذاری در نیروی انسانی، به‌ویژه در حوزه آموزش زنان، زمینه‌‌‌های لازم را برای دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر و رفاه اجتماعی بیشتر مهیا ‌‌می‌کند؛ بنابراین، حضور زنان در آموزش و ازبین‌بردن شکاف‌‌های جنسیتی در سطوح مختلف آن، نه‌تنها به برابری بیشتر، بلکه به «کارایی» بالاتر نیز می‌‌انجامد.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را در اتاق گفتگو پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به آدرس b۲n.ir/iscs و همچنین اینستاگرام و سایت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها