جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
از دوره نوجوانی آرزو داشتم کتابی درباره امام حسین(ع) بنویسم

جعفر ابراهیمی شاهد، با اشاره به اینکه در خلوتش به عظمت واقعه عاشورا می‌اندیشد به نوجوانان توصیه می‌کند در روزهای کرونایی در خانه بمانند و درباره چرایی و چگونگی قیام امام حسین (ع) بیاندیشند و معارف دینی‌شان را افزایش دهند.

جعفر ابراهیمی شاهد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثارش درباره امام حسین (ع) و واقعه عاشورا گفت: من دو کتاب با موضوع امام حسین (ع) و واقعه عاشورا دارم که کاملا دلی و احساسی بوده و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر افزود: یکی از آن‌ها منظومه شعر بلندی به نام «فصل خون مهتاب» است و نوجوانی را به تصویر می‌کشد که در خیابان مشغول تماشای دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی است و همزمان صحنه‌ها و وقایع کربلا در ذهنش مجسم می‌شود. اشعار این منظومه کاملا احساسی است و با صدای میررحمانی به صورت صوتی هم در نوارهای کاست تولید کرد.
 
وی درباره کتاب «آسمان خون گریه کن» نیز گفت: از دوره نوجوانی آرزو داشتم روزی کتابی درباره امام حسین (ع) بنویسم و بالاخره با مطالعه منابع فراوان این کار را کردم. هدف من به تصویر کشیدن وقایع عاشورا بود اما به مقتل نوجوانان معروف است.
 

سفارشی‌نویسی در حوزه آثار دینی 
ابراهیمی در ادامه به چالش‌های آثار دینی در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حکومت ما اسلامی است، به تولید آثار دینی و مذهبی چه در حوزه کودک و نوجوان و چه در حوزه بزرگسال توجه شده است اما اغلب کارهایی که در این زمینه نوشته شده، سفارشی‌نویسی است و کمتر می‌بینیم کار دلی در این حوزه نوشته شده باشد و شاید اگر حکومت دیگری داشتیم می‌توانستیم بگوییم نویسندگانی که به سراغ این حوزه رفته‌اند صرفا از روی عشق و علاقه شخصی بوده نه سفارشی‌نویسی.
 
وی با اشاره به اینکه کمتر نویسنده جدی ادبیات کودک و نوجوان را سراغ دارد که کار دلی در این حوزه نوشته باشد، گفت: نهادها و موسساتی که سفارش تولید آثار دینی و مذهبی می‌دهند، سخت‌گیری‌هایی دارند و ایرادهایی می‌گیرند و نویسنده‌ را محدود می‌کنند و دست نویسنده باز نیست که بتواند کاری دلی بنویسد و این مساله نه تنها در تالیف بلکه در تصویرگری آثار دینی و مذهبی هم وجود دارد.  
 
 

کرونا با همه بدی‌هایی که دارد اتفاقات خوبی هم در جهان رقم می‌زند
ابراهیمی همچنین به شرایط حاضر در جامعه و شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا با همه بدی‌هایی که دارد اتفاقات خوبی هم در جهان رقم می‌زند. یکی از این اتفاقات این است که شرایطی فراهم آورده تا نوجوانان با ماندن در خانه راجع به چگونگی و چرایی قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا بیشتر بیاندیشند و با مطالعه کتاب‌های خوبی که در این زمینه تولید شده و مشاهده برنامه‌های عاشورایی که از صدا و سیما پخش می‌شود، معارف عاشورایی خود را افزایش دهند و برای امام حسین (ع) عزاداری کنند.
 
عاشورا عظمتی دارد که گویی هرسال تاریخ در این لحظه تکرار می‌شود
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور در هیات‌های مذهبی کمتر شده و مردم در خانه‌های‌شان برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند اما من سال‌های قبل هم همین کار را می‌کردم و روزهای محرم در خانه با خود خلوت می‌کردم و به عظمت این واقعه بزرگ می‌اندیشیدم. عاشورا عظمتی دارد که گویی هرسال تاریخ در این لحظه تکرار می‌شود.

 
جعفر ابراهیمی، شاعر و نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان، در سال 1330، در اردبیل متولد شد. وی نخستین شعر خود را در 13 سالگی به تقلید از پروین اعتصامی سرود و آن را با عنوان «آن شب باران آمد»، در مجله سروش کودکان چاپ کرد. وی به تدریج سرودن برای گروه سنی کودک و نوجوان را آغاز و از سال 1358، نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان را به شکل اختصاصی دنبال کرد. ابراهیمی تاکنون 120 جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان در زمینه داستان، شعر و‌ زندگینامه نوشته و برای تألیف برخی آثار، جوایزی را نیز دریافت کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها