یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
چشم‌انداز ادغام موسسات فرهنگی

اسماعیل امینی، شاعر و مدرس دانشگاه در یادداشتی به ادغام موسسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته و آن را در اختیار ایبنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل امینی: سلسله‌ای از علل و زمینه‌ها شرایطی فراهم آورده که به ادغام موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان منجر شده است. از منظر مدیران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، این ادغام برای تطبیق با شرایط جدید ناشی از وضعیت بودجه و تحولاتی است که در آئین‌نامه‌ها و مقررات ساختاری رخ داده است.

بر این اساس مدیران ارشد وزارتخانه اعلام کرده‌اند که نگرانی‌های اهل قلم، ناشران و دوستداران شعر و داستان و کتاب را درک می‌کنند و برای جلوگیری از فرسایش تدریجی رهاوردهای چندین ساله این موسسات، تمهیداتی اندیشیده‌اند؛‌ چندان که با ساختار اداری جدید، چابکی و کارآمدی موسسات ادغام شده افزایش یابد.

این نوید خوشایندی است؛ به‌ویژه آن که هم وزیر ارشاد و هم معاون فرهنگی وزیر، خود از اهل قلم و علم و اندیشه‌اند و دل‌بسته کتاب و نشر و مطالعه. اما نگرانی دوستداران کتاب و ادبیات و فرهنگ از تجربه‌های ناخوشایند گذشته است که همواره به هنگام تنگناهای مالی و اعتباری، فرهنگ، اندیشه و کتاب از جدول هزینه‌ها حذف می‌شوند و غالباً‌  نظام اداری، پشتیبانِ توسعه دیوانسالاری، و تثبیت اقتدار و حکمرانی بر اهل قلم و اندیشه است.

ادغام موسسات زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر تمهیدی است برای کاهش هزینه‌ها و تمرکز مدیریتی و ارتقاء کارآیی آن‌ها برای خدمت‌رسانی به فرهنگ و ادبیات و کتاب و ناشران و مؤلفان، طبعاً‌ با اقبال و همراهی و پشتیبانی صاحبان قلم و اندیشه مواجه خواهد شد. 

اما ... ادامه این «اما» را فعلاً نانوشته می‌گذارم تا با گذر زمان و مشاهده و ارزیابی عملکرد موسسه جدید و بازتاب آن در جامعه، آن را کامل کنم.

امیدوارم که دیری نگذرد و من بتوانم با خرسندی تمام از موفقیت‌ها و خبرهای خوب برای دوستداران کتاب و اندیشه و فرهنگ، بنویسم و تمام تجربه‌های ناخوشایند پیشین را فراموش کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها