سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کتاب‌فروشی‌ها در تخصیص تسهیلات در اولویت باشند

محمدرضا توکل‌صدیق، معتقد است در قرنطینه مردم به کتاب توجه کردند اما کتاب‌فروشی‌ها باید در دریافت تسهیلات در اولویت قرار بگیرند.

محمدرضا توکل‌صدیق، مدیر انتشارات صابرین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره آینده نشر در دوره پسا‌کرونا بیان کرد: به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، فعالیت مشاغل بسیاری از‌جمله صنعت نشر متوقف شده است. این شرایط، توقف فعالیت کسب‌‌‌وکار‌ها، اختلال و تبعات قابل‌توجهی مثل کُندی در تعاملات اقتصادی، گردش مالی و تاخیر در وصول مطالبات را ایجاد کرده است.  

وی ادامه داد: در بحران‌ها، برخی توان ادامه و بقاء دارند اما آن دسته که ضعیف هستند با مشکلات سنگین‌تری مثل ضرورت کاهش نیرو‌ی انسانی و حتی نابودی برخی مشاغل مواجه خواهند شد.
 
وعده‌های دولت برای صنعت نشر مُسکن است
توکل‌صدیق درباره حمایت دولت از صنوف در دوران کرونا و پسا‌کرونا افزود: دولت وعده‌هایی برای حمایت از صنف نشر داده اما تا این وعده‌ها عملی نشده‌ و نمی‌توان درباره آن‌ها صحبت کرد. اگر اعتباراتی به صنف نشر اختصاص پیدا کند به‌عنوان مُسکن خواهد بود.

مدیر انتشارات صابرین، درباره شیوه تخصیص تسهیلات دولتی به فعالان صنف نشر بیان کرد: با توجه به آسیب وارده به کتاب‌فروشی‌ها در پی شیوع ویروس کرونا، توجه بیشتر به این حوزه ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد. حمایت بیشتر از کتاب‌فروشی‌ها به معنای گردش مالی در صنعت نشر در دوران پسا‌کرونا است. ارائه تسهیلات به کتاب‌فروشی‌ها موجب خواهد شد تا کتاب‌فروش توانایی پرداخت تعهدات به موزع، و موزع به ناشر و ناشر به تولیدکننده را پیدا کنند و به همین ترتیب صنایع وابسته به چاپ و نشر فعال خواهند شد.   
 
کتاب‌فروشی‌ها در اولویت قرار گیرند    
به گفته توکل‌صدیق، اگر کتاب‌فروشی‌ها در جریان تخصیص تسهیلات در اولویت قرار بگیرند، همه حلقه‌های نشر موجب توقف و آسیب بیشتر به سایر حلقه‌های نشر خواهد شد.

مدیر انتشارات صابرین بیان کرد: مشکل اصلی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در حوزه نشر، توقف فعالیت کتاب‌‌فروشی‌ها بود؛ اگر کتاب‌فروشی‌ها همچنان فعال بودند که البته ممنوعیتی برای این رسته به نظر نمی‌رسید، می‌توانستیم امید‌وارم باشیم سایر حلقه‌های نشر نیز ادامه دهند. بنابراین موضوع کرونا بیش از گذشته ثابت کرد، صنعت نشر به کتاب‌‌فروشی‌ها وابسته است، در‌حالی‌که کتاب‌فروشی‌های که می‌دانیم نقطه حساس و مهم صنعت نشر محسوب می‌شوند، در چند دهه گذشته هم کم دیده‌ شدند.               
 
توکل‌صدیق با تاکید بر ضرورت توجه به کتاب‌فروشی‌ها در دوران کرونا و پسا کرونا افزود: سیاست‌های کلان حوزه فرهنگ در دولت‌های مختلف با این تفکر که باید از تولید حمایت کرد، همواره حمایت از ناشر بوده است؛ در‌حالی‌که در صنعت نشر، عرضه مهم‌تر از تولید است. اگر مقوله عرضه تقویت شود تولید نیز تقویت خواهد شد.

بحران کرونا فقط به آسیب‌ها خلاصه نمی‌شود
توکل‌صدیق افزود: صنعت نشر می تواند در دوران پسا کرونا، آسیب‌های وارده را جبران کند. دولت نیز در تخصیص حمایت‌ها آخرین حلقه نشر که امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند را در اولویت قرار دهد.

 وی با اشاره به تاثیر قرنطینه خانگی بر موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: به‌نظر می‌رسد، قرنطینه‌ خانگی به‌عنوان یک تلنگر بود و موجب شد تا مردم بیشتر به ابعاد مختلف زندگی از‌جمله کتاب و کتابخوانی توجه کنند. قرنطینه خانگی را فرصت می‌دانم و بحران‌ کرونا، مانند دیگر صنوف به صنف نشر نیز آسیب وارد کرده اما این وضعیت در آسیب‌ها خلاصه نمی‌شود. 

مدیر انتشارات صابرین، ادامه داد: پیش‌بینی می‌‌کنم با بازگشایی کتاب‌فروشی‌ها بیش از سایر صنوف فروش خواهند داشت؛ چراکه مردم در دوران قرنطینه بیشتر به مسائل معنوی فکر کرده‌اند. تجربه نوروز نشان داد، فروش اینترنتی کتاب افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و کتاب از اقلام اصلی سبد خرید مردم قرار گرفت کسی دنبال خرید مبل نبود و با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته بود به کتاب نگاه ویژه پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها