سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
چه چیزی اصفهان را به دومین استان پرفروش «تابستانه کتاب» تبدیل کرد؟

با استقبال مردم اصفهان، این استان با فروش 31 هزار و 409 نسخه کتاب به مبلغ 8 میلیارد و 870 میلیون و 200 هزار و 82 ریال تاکنون در جایگاه دوم پرفروش‌ترین استان‌ه در طرح تابستانه کتاب 98 قرار گرفته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان - الهام شهیدان: این روزها و به بهانه اجرای «تابستانه کتاب»، در اصفهان 79 کتابفروشی در نقاط مختلف شهر از سیتی‌سنتر در حاشیه شهر گرفته تا خیابان‌های مرکزی و کتابفروشی‌های قدیمی مانند فرهنگسرا در چهارباغ اصفهان، محل رفت و آمد عده زیادی از خریداران کتاب شده است.

در گذر فرهنگی چهارباغ چندین کتابفروشی در این طرح شرکت کرده‌اند. نخستین کتابفروشی که سهمیه طرح تابستانه آن تمام شده است، پردیس کتاب، از کتابفروشی‌های مدرن اصفهان است که در مرکز خرید سیتی‌سنتر واقع شده است که با وجود فاصله‌ای که از مرکز شهر دارد، روز جمعه سهمیه آن تمام شد؛ هرچند ساعاتی بعد وبسایت این مجموعه، از تمدید طرح تابستانه خبر داد.
 

«مریم هرندی» که در حال خرید از این کتابفروشی است، می‌گوید: من به علت اینکه زیاد به این مرکز خرید می‌آیم و کتابفروشی آن هم کنار سینما است و دسترسی خوبی دارد، ترجیح می‌دهم کتاب‌های مورد علاقه‌ام را از اینجا تهیه کنم.

وی نظرش را درباره طرح تابستانه کتاب هم اینگونه بیان می‌کند: این طرح برای کتابخوان‌های حرفه‌ای، طرح خوبی است چون با وضعیت گرانی کتاب، هر فصل منتظر شروع طرح‌های ویژه‌ای از این دست هستیم تا از تخفیف‌های آن استفاده کنیم.

هرندی ادامه می‌دهد: برگزار نشدن طرح عیدانه برای ما که دانشجو هستیم، یک آسیب بود و به نظرم تخفیف‌های خانه کتاب در این طرح‌ها، فرصت مغتنمی است. چون در سایر بازه‌های زمانی، گرانی کتاب باعث شده که نتوانیم خیلی از کتاب‌های مورد نیازمان را خریداری کنیم.

شهرکتاب اردیبهشت، از دیگر کتابفروشی‌های محبوب اصفهان است که در همین سال اول تاسیس، مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است؛ اما با مراجعه به این کتابفروشی و گفت‌وگو با «ایمان بنان»، مدیر فروش کتاب شهرکتاب اردیبهشت، متوجه می‌شویم که به دلیل نقص مدارک، این کتابفروشی در طرح تابستانه امسال شرکت نکرده است!

بنان در این رابطه می‌گوید: ما تابستان و پاییز سال گذشته در طرح فروش با تخفیف کارت ملی، شرکت کردیم و در همان روزهای اول هم میزان یارانه تخصیص داده شده به ما، به‌سرعت به پایان رسید اما امسال به دلیل نقص مدارک، شهرکتاب در این طرح شرکت نکرد و ما تنها تخفیف سالگرد کتابفروشی را که در روز جمعه 28 تیرماه بود، به مخاطبانمان ارائه کردیم.
 

وحید ریاحی از مشتریان ثابت شهر کتاب است که در حال خرید از این کتابفروشی است. آقای ریاحی می‌گوید: به تصور اجرای طرح تابستانه کتاب، به شهرکتاب مراجعه کردم اما متوجه شدم که این کتابفروشی در این طرح شرکت نکرده است. با این حال امسال با قیمت پشت جلد کتاب‌ها، مبلغ تخفیفی که در این طرح در نظر گرفته شده بود، جزیی محسوب می‌شود و به نظر من، بود و نبود آن زیاد فرقی به حالمان نداشت.

کتابفروشی و انتشارات نوشته که کتاب‌های متعدد و متنوعی برای کودکان دارد و چندین سال ناشر برگزیده کتاب کودک شده، دومین کتابفروشی است که به آن سر می‌زنیم تا از حال و هوای طرح تابستانه در آن مطلع شویم. «مهدی صاحب‌فصول»، مدیر این انتشارات استقبال از طرح تابستانه کتاب در اصفهان را بسیار خوب توصیف می‌کند.

وی در عین حال ابراز امیدواری می‌کند که این استقبال نه تنها در زمان تخفیف‌های طرح تابستانه و پاییزه، که در طول سال کار فرهنگی پررونق و راضی‌کننده باشد تا کتابفروشی‌ها بتوانند به کارشان ادامه کار بدهند.

«سارا میرعظیمی» که به همراه دخترش در حال انتخاب کتاب کودک از قفسه رده سنی کودکان در این کتابفروشی است، به ما می‌گوید: مدت‌ها بود می‌خواستم برای دخترم کتاب کودک تهیه کنم. زمانی که متوجه شدم طرح تابستانه برقرار است، بیشتر ترغیب شدم که به این کتابفروشی بیایم و خوشحالم که این کتابفروشی که کتاب ویژه کودک و نوجوان و کتاب‌های روانشناسی دارد هم، در این طرح شرکت کرده است.
 

از کتابفروشی نوشته در خیابان فلسطین به سمت طالقانی می‌روم. مدیر شهر کتاب شعبه ارگ جهان‌نمای اصفهان درباره طرح تابستانه کتاب می‌گوید: شهرکتاب ارگ، سومین باری است که در طرح‌های فصلی فروش کتاب شرکت می‌کند و با توجه به تخفیفی که این طرح دارد استقبال مردم خیلی خوب بوده است و خریداران زیادی به این کتابفروشی مراجعه کرده‌اند.

«آقاشریفیان» می‌افزاید: به دنبال گرانی قیمت کتاب در ما‌ه‌های اخیر کتابفروشی‌ها دچار افت فروش شده‌اند و این طرح در آستانه سال جدید تحصیلی فرصت خوبی برای خرید کتاب توسط خانواده‌ها بود. البته موضوعی که در این طرح برای کتابفروش اهمیت دارد، تنها فروش بالا نیست؛ اینکه یارانه بعد از زمان طولانی به ما برمی‌گردد، برای کار یک کتابفروش تا حدودی زیان‌آور است.

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی خانه کتاب، با گذشت بیش از یک هفته از اجرای «تابستانه کتاب» تاکنون 236 هزار و 648 نسخه کتاب به مبلغ 66 میلیارد و 759 میلیون و 67 هزار و 112 ریال به فروش رسیده است که اصفهان بعد از خراسان رضوی، و با فروش 31 هزار و 409 نسخه کتاب به مبلغ 8 میلیارد و 870 میلیون و 200 هزار و 82 ریال، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین استان‌های کشور در این طرح است. تهران در جایگاه سوم این رده‌بندی قرار دارد.

در این طرح، هر فرد می‌تواند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو به میزان 120 هزار تومان کتاب خریداری کند که کتاب‌های تالیفی با یارانه ۲۵ درصدی و کتاب‌های ترجمه‌ای با یارانه ۱۵درصدی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

«تابستانه کتاب 98» با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» با 653 کتابفروشی عضو در سراسر کشور، شامل 497 کتابفروشی در مراکز استان و 156 کتابفروشی در شهرستان‌ها از 25 تیرماه در استان‌ها و از 27 تیرماه در تهران آغاز به کار کرده است و تا سوم مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زرين ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    اين طرح تخفيف باعث شد با پرديس كتاب سيتي سنتر آشنا بشم. هرچند با توجه به قيمت هاي كتاب اين تخفيفات ناچيز محميشود ولي برخورد و صبوري پرسنل سيتي سنتر رغبت مراجعه مجدد را در مشتريان برمي انگيزاند و از اعضاي پرديس بابت راهنمايي و اخلاق خوبشون تشكر ميكنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها