سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۱
تصحيح «روضه الانوار» كرماني با پنج نسخه خطي كهن

کتاب كهن «روضه الانوار» خواجوي كرماني که به تازگي در مرکز پژوهشي ميراث مکتوب تصحيح و منتشر شده، عصر روز بيست ‌و ‌نهم مهرماه چهره‌گشايي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست شصت ‌و هفتم از سلسله نشست‌هاي تخصصي مرکز پژوهشي ميراث مکتوب به رونمايي، نقد و بررسي کتاب «روضه الانوار» اثر خواجوي کرماني اختصاص دارد. اين کتاب توسط دکتر «محمود عابدي» استاد ادبيات فارسي دانشگاه تربيت معلم تصحيح شده است.

اين نشست با حضور و سخنراني دکتر «مظاهر مصفا» مصحح و استاد ادبيات دانشگاه تهران، دکتر مهدي نوريان استاد ادبيات دانشگاه اصفهان و دکتر محمود عابدي(مصحح اثر) برگزار مي شود.

روضه‌الانوار منظومه‌اي كهن است كه ريشه‌هاي تاريخي، عرفاني، اخلاقي و اجتماعي، در بحر سريع، بر وزن مخزن‌الاسرار نظامي در آن مشاهده مي‌شود. اين كتاب در بيست مقاله كه هر يك از آن‌ها موضوع خاصي را دربردارد و با حكايتي تبيين و تأييد مي‌شود.

خواجوي كرماني اين منظومه را در برابر مخزن‌الاسرار ساخته و اين اثر در جمع نظيره‌هاي متعدد مخزن‌الاسرار منظومه‌اي دلنشين و داراي ارزش‌هاي استثنايي است. زبان آراسته‌اش، گذشته از آن كه خود مشحون از تازگي‌هاست، بعضي از تعابير نوشده نظامي را هم با خود دارد و در بسياري از موارد، راه فهم زبان حافظ را هموار مي‌كند.

در تصحيح اين اثر از پنج نسخه خطي استفاده شده و تعليقات و توضيحات ارزشمند مصحح، سودمندي اين اثر را دوچندان كرده است.

دکتر محمود عابدي تأليفاتي چون تصحيح و تعليق «کشف‌المحجوب» (تنها اثر ادبي برنده جايزه کتاب سال 84)، «جست‌وجويي در نهج‌البلاغه»، «فرمان مالک اشتر» و «نهج‌البلاغه از کيست؟» را در کارنامه خود دارد.

از ديگر کتاب‌هاي وي مي‌توان به آثاري چون «يک حرف صوفيانه»، «درويش گنج‌بخش»، و «تکمله نفحات‌الانس» اشاره کرد.

عابدي همچنين نويسنده کتاب‌هايي چون «مطلوب کل طالب من کلام علي‌بن ابي‌طالب(ع)» و «نفحات‌الانس من حضرات‌القدس» را نيز تصحيح کرده است.

شصت‌ و هفتمين نشست تخصصي مرکز پژوهشي ميراث مکتوب عصر روز بيست و نهم مهرماه ساعت 16 تا 18 برگزار مي شود.

علاقه‌مندان براي شرکت در اين نشست به مرکز پژوهشي ميراث مکتوب واقع در خيابان انقلاب، ‌روبه‌روي سينما سپيده، ساختمان فروردين(شماره 1304)، طبقه دوم مراجعه کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط