سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
95 درصد ناشران، سرمايه‌گذاري در نشر را مقرون به صرفه نمي‌دانند

نويسنده پايان‌نامه «بررسي مشكلات ناشران استان تهران طي سال‌هاي 1376 تا 1386» گفت: بر اساس تحقيقاتي كه انجام داده‌ام، 6/94 درصد ناشران استان تهران، سرمايه‌گذاري در كار انتشارات را از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نمي‌دانند.

طاهره مفتخري نظري‌پور، كه اخيرا از پايان‌نامه خود در مقطع كارشناسي ارشد رشته اطلاع‌رساني دفاع كرده است، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: روش من در اين پژوهش، پيمايشي، توصيفي و ميداني بوده و خودم با ناشران مصاحبه و وضعيت كاري آن‌ها را از نزديك مشاهد كرده‌ام.

وي كه مديرمسوول نشر "صنم" و كتابدار است، با بيان اين‌كه براي بررسي و اولويت‌بندي مشكلات ناشران استان تهران از روش «تاپيس» استفاده كرده است، افزود: 6/94 درصد ناشران استان تهران، سرمايه‌گذاري در كار انتشارات را از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نمي‌دانند و مشكلات اقتصادي، در راس مشكلان اين ناشران براي فعاليت در عرصه چاپ و نشر قرار دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه «چطور با وجود مقرون به صرفه نبودن، همچنان افراد زيادي در اين حرفه باقي مانده‌اند و بازهم جذب اين حرفه مي‌شوند»، گفت: طبق آماري كه من به دست آورده‌ام، بيش از 96درصد ناشران استان تهران، علاقه به انجام كارهاي فرهنگي و اهل قلم بودن را انگيزه اصلي خودشان از ورود به اين حرفه و ادامه كارشان اعلام كرده‌اند. در حقيقت، اين‌ها افرادي‌اند كه براي فعاليت در اين حوزه انگيزه مالي نداشته، اما به مشكلات اقتصادي برخورده‌اند.

نويسنده كتاب «نجيب‌زاده» نبود تبليغات مناسب در حوزه كتاب و كتاب‌خواني را از ديگر مشكلات مهم اين عرصه ذكر كرد و گفت: ناشران تهراني معتقدند تبليغ كتاب در رسانه‌هاي مختلف خصوصا رسانه ملي خيلي گران است و از آنجا كه كتاب يك كالاي مصرفي نيست، اساسا بايد هزينه تبليغ آن در رسانه‌ها پايين‌تر از اين‌گونه كالاها درنظر گرفته شود تا با انجام تبليغات مناسب و ارزان بتوان مردم را به كتاب‌خواني تشويق كرد و در نتيجه سرانه مطالعه را در كشور بالا برد تا وضعيت ناشران نيز بهبود يابد. بايد پذيرفت كه بين هزينه تبليغ يك كتاب با يك كالاي مصرفي مثل پودر رختشويي بايد تفاوت قائل شد.

اين ويراستار با بيان اين‌كه ناشر بايد صبر و تمكن مالي داشته باشد تا با خيالي راحت فعاليت كند، درباره راهكارهاي به دست آمده در پايان‌نامه‌اش براي بهبود وضعيت ناشران گفت: ابتدا بايد زمينه انجام تبليغات كتاب را با قيمت ارزان و به شكل گسترده فراهم آورد. در اين مورد مي‌توان حتي يك شبكه اختصاصي مربوط به چاپ و نشر ايجاد كرد تا در آن شبكه علاوه بر معرفي تازه‌هاي نشر، ناشران و نويسندگان نيز حضور يابند تا مردم با صدا و تصوير آن‌ها نيز آشنا شوند. متاسفانه اغلب مردم با چهره و صداي ناشران و نويسندگان ناآشنايند و به اين خاطر اين افراد، اغلب در كشور ما گمنام باقي مي‌مانند. اين شبكه تخصصي مي‌تواند به اطلاع‌رساني كتاب در تمامي شهرستان‌ها نيز كمك كند.

وي افزود: همچنين بايد در مدارس، زنگ كتاب‌خواني ايجاد كرد تا بچه‌ها در اين زنگ با كتاب و كتاب‌خواني خو بگيرند. از سوي ديگر از همان ابتداي تحصيل نيز كارشناسان افراد علاقه‌مند و مستعد را براي ادامه تحصيل در رشته كتابداري انتخاب كنند.

وي همچنين از تخصصي شدن مميزي كتاب و حضور متخصصان هر حوزه براي بررسي كتاب قبل از چاپ به عنوان راه حلي ديگر به منظور بهبود وضعيت نشر نام برد .

مفتخري نظري‌پور با اشاره به اين‌كه از پايان‌نامه‌ 334 صفحه‌اي خود در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال دفاع كرده است، از تصميمش براي انتشار آن در قالب كتاب خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط