چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
اسامی هیات داوران کتاب سال برای شفاف‌سازی معرفی شود

سید حسن اسلامی اردکانی، سردبیر فصلنامه «نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روان‌شناسی» گفت: برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات احتمالی موجود در روند داوری جایزه کتاب سال، باید اسامی هیات داوران اعلام شود.

سید حسن اسلامی اردکانی، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره  اعلام معرفی داوران کتاب سال، بیان کرد: جایزه کتاب سال از مهم‌ترین جوایز و برنامه‌های حوزه فرهنگ و کتاب در کشور است که 35 دوره از برگزاری آن می‌گذرد و نقش مهمی در معرفی آثار برتر در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی داشته و در بخش بین‌الملل نیز به‌ویژه در سال‌های اخیر بازتاب مناسبی داشته است. لذا با توجه به اهمیت این رویداد و حساسیت‌های موجود در این زمینه، لازم است درباره وجوه مختلف اجرایی آن از جمله بحث داوری، به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود.
 
این پژوهشگر حوزه دین و اخلاق، افزود: درباره این موضوع به دو شکل می‌توان صحبت کرد؛ اعلام کلی اسامی هیات داوران و اعلام نام داور هر کتاب به تفکیک. در جامعه ما، ظرفیت اعلام اسامی به این‌صورت که هر کتاب را کدام داور بررسی کرده، وجود ندارد. ممکن است با مشخص شدن نام افراد به این شکل، تصوراتی همچون اِعمال اغراض و سلایق شخصی در امتیازدهی به کتاب‌ها در ذهن جامعه و به‌ویژه صاحبان آثار، ایجاد شود.
 
اسلامی اردکانی، گفت: در جشنواره نقد کتاب نیز اسامی هیات داوران گروه‌های مختلف به‌طور کلی و به شکل شفاف اعلام می‌شود که می‌توان این شیوه اطلاع‌رسانی را درباره جایزه کتاب سال نیز عملی کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط