سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۵
كسادي بازار كتاب، مانع از ايجاد تعامل است

مديرمسوول نشر علم و حركت، وضعيت نامطمئن فروش كتاب در بازار نشر را مهم‌ترين مانع بر سر راه ايجاد تعامل قانوني بين مولف و ناشر مي‌داند.

روبن شاهوردي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: بسياري از مشكلاتي كه در جريان همكاري ناشر و مولف به وجود مي‌آيد، خارج از حوزه اختيار ناشر و مولف است. مثلا وقتي قيمت كاغذ در بازار دچار نوسانات زيادي مي‌شود يا استقبال خوبي از آثار منتشر شده از سوي مخاطبان نمي‌شود، چرخه توليد و فروش كتاب كه تضمين كننده بازگشت سرمايه به ناشر و مولف است، لنگ مي‌زند و در نتيجه مشكلات مالي به شكل‌هاي مختلف بروز مي‌كند.

وي افزود: وقتي ناشر به راحتي به پول و سود خود از انتشار كتاب دست  نمي‌يابد، نمي‌تواند به تمام تعهدهاي خود عمل كند. پس اگر مي‌خواهيم زمينه ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف پديد بيايد، ابتدا بايد به وضعيت چاپ، پخش و فروش كتاب در كشور سر و سامان بدهيم. همچنين بايد رسانه‌ها، از جمله رسانه ملي را موظف كرد به تبليغ در حوزه محصولات فرهنگي از جمله كتاب بپردازد تا مردم از آنچه منتشر مي‌شود، آگاه شوند. ضمن اين‌كه بايد اوضاع كتاب‌فروشي‌ها را سر و سامان داد و دكه‌هاي كتاب‌فروشي را براي در دسترس قرار گرفتن بيش‌تر كتاب، در مكان‌هاي عمومي ايجاد كرد.

شاهوردي همچنين خواستار حضور فعال‌تر بخش خصوصي در حوزه چاپ و نشر، پخش و فروش كتاب شد و آن را زمينه‌اي براي قانونمندتر شدن تعامل ناشر و مولف دانست.

مديرمسوول نشر علم و حركت همچنين از انعقاد قراردادهاي قانوني با پديدآورندگان آثار منتشر شده در نشر خود خبر داد و گفت: گاهي اوقات مؤلف به قانون و حقوق خود آگاه نيست، اما اين ناآگاهي از قانون هرگز وظيفه او را در كسب اطلاعات در اين زمينه منتفي نمي‌كند و نمي‌تواند اشتباهات وي را هنگام عقد قرارداد با ناشر توجيه كند. لذا ضرورت دارد مؤلفان هنگام عقد قرارداد با ناشران، آگاهانه به اين كار اقدام كنند تا در آينده مشكلي پيش نيايد.

شاهوردي نيز مانند اكثر ناشران، از توافق شفاهي با ساير پديدآورندگان يك اثر نظير ويراستاران خبر داد و البته تاييد كرد كه اگر با اين افراد هم مانند نويسندگان و مترجمان قرارداد كتبي نوشته شود، بهتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط