مهدی سعیدیکیا، مدیرمسئول انتشارات «آها» در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده نوشته است: بیشتر از هر کس دیگر ناشران میدانند که حال و هوای کتاب و کتابخوانی و صنایع وابسته به آن خوب نیست علت این نابسامانی را نیز میتوانیم غیر از خودمان به هزاران هزار علت ربط دهیم.
به نظر میرسد کتاب و کتابخوانی را از دو منظر عرضه و تقاضا باید بررسی کرد. بیشتر دوستان و صاحبنظران بخش عرضه را مورد توجه قرار میدهند که باید جلوی عرضه غیر قانونی فایلهای PDF کتابها و کتابهای کپی گرفته شود و قوانین محکمتری نوشته شود و یا اینکه قوانین فعلی با جدیت بیشتری اجرا شود اما به نظر میرسد در حوزۀ تقاضا قصه مغفول مانده است و آن این است که چه کنیم با وجود عرضه غیر قانونی مخاطب به سمت کتاب روی آورد؟ چطور میشود مخاطب را تحریک به خرید کتاب و خواندن آن نمود؟ چه ارزش پیشنهادی میتوان به کتاب اضافه کرد که مخاطب را تشویق به تقاضای بیشتر آن کرد؟ چه خدماتی را بعد از فروش کتاب میتوان به مخاطب ارایه داد تا وفاداری آن را نیز به کتاب و ناشر آن مستحکمتر کرد؟ چه نیازهایی در کنار خواندن کتاب در راستای فهم و یادگیری بیشتر و لذت بیشتر از کتاب در مخاطب جستجو و آن را مرتفع کرد؟
یکی از راه حلهاي موجود که از چندی قبل توسط ناشران بزرگ دنیا شروع شد و ارایه خدمات افزون برکتاب است که راه حلی برای تحریک تقاضای کتاب است. چندی است که برخی ناشران دانشگاهی تحت نام و نشان کتاب پلاس(سادانا) این تجربه را در کشور عینیت بخشیدهاند و افزونههایی علاوه بر کتاب به مخاطب ارایه میدهد که این افزونهها گاهی در راستای فهم بیشتر و بهتر کتاب است و تسهیل یادگیری و یاددهی آن است که به آن پلاسهای کارکردی میگوییم کاری که بسیاری از ناشران بزرگ دنیا همچون مکگراهیل، وایلی، پیرسون سالیان سال است انجام میدهند. و گاهی در راستای رضایت و خرسندی خریدار از کتاب است که به آن پلاسهای غیر کارکردی میگوییم که مشتری از خرید کتاب مشعوف میشود از اینکه کتاب را خریداری کرده و قسمت عمده پول کتاب را پلاس دریافت کرده است. از اینرو کتاب پلاس میتواند یکی از راهکارهای علمی و عملی برای رونق بخشیدن به صنعت نشر باشد و همچنین سبب جلوگیری از کپی غیر قانونی کتاب چه در حوزه عرضه و چه در حوزه تقاضا خواهد شد.
نظر شما