شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
قزلی: جشنواره شعر فجر امسال قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست/ امینی: باید از پنجره‌های مجازی دور شویم

جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت که این جشنواره قدم‌های جدی را در دهمین دوره خود برداشته است و با سال گذشته قابل مقایسه نیست. همچنین اسماعیل امینی عنوان کرد که همه‌ چیز اینترنت و دنیای مجازی نیست، باید از این پنجره‌های مجازی دور شویم و شاعران بزرگ خودمان را به دنیا معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ظهر امروز شنبه 17 بهمن (1394) با حضور مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و اسماعیل امینی، دبیر جشنواره در انجمن بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد. 
 
مهدی قزلی در ابتدای این نشست در توضیح پیشرفت‌های این جشنواره گفت: جشنواره بین‌المللی شعر فجر قدم‌های جدی را در دهمین دوره خود برداشته است و با سال گذشته قابل مقایسه نیست. جشنواره دهم با محفل قم که در 26 دی‌ماه برگزار شد کار خود را آغاز کرد. نامزدهای جشنواره امسال در هر سه بخش رقابتی جشنواره انتخاب شده‌اند.
 
وی ادامه داد: محفل قم، محفل شهرری، محفل ایلام، محفل جوانان تهران، محفل شعر طنز ارومیه، محفل خراسان شمالی و دو محفل برون‌مرزی در لبنان و افغانستان از جمله برنامه‌هایی است که تا  امروز برگزار شده است. همچنین ما محفل شعر کودک و نوجوان در استان همدان، محفل شعر کرمان در شهر بم و محفل شیراز را نیز در برنامه داریم.
 
دبیر اجرایی دهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به استقبال مناسب از دهمین جشنواره شعر فجر اظهار کرد: خوشبختانه استقبال از این دوره جشنواره بسیار خوب بوده چراکه در هیچ دوره‌ای استقبال تا این حد استمرار نداشته است و امیدوارم تا پایان این محفل‌ها استقبال از نظر کمی و کیفی همچنان در همین سطح باشد.
 
در ادامه برنامه، قزلی به معرفی نامزدهای بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره پرداخت و گفت: در بخش «درباره شعر» پنج نامزد داریم که بعد از داوری از میان 320 اثر انتخاب شده اند. علیرضا فولادی، محمدسرور مولایی و بهادر باقری داوران این بخش بودند. در بخش شعر کودک و نوجوان نیز هیات داوران از 70 اثر به هفت نامزد نهایی رسیده است. هیات داوران این بخش عبارت‌اند از مصطفی رحماندوست، مریم جلالی و انسیه موسویان.
 
وی در ادامه افزود: در بخش شعر بزرگ‌سال نیز هیات‌داوران از 2500 اثر تنها 10 را به عنوان نامزدهای این بخش معرفی کردند. هیات‌داوران این بخش را سعید بیابانکی، مصطفی علی‌پور و بهمن ساکی تشکیل می‌دادند.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در توضیح معیارهای انتخاب شاعران حاضر در محافل خارجی جشنواره اظهار کرد: افرادی که نامزد جشنواره سال گذشته بوده‌اند، برگزیده شعر پروین بوده‌اند، در جامعه مبدأ حضورشان مثمر ثمر بوده است. تخصص شاعر و اینکه مورد توجه جامعه ادبی بوده یا خیر از جمله معیارهای ما برای انتخاب بود. از همین‌رو شاعران عرب‌سرا را به لبنان بردیم یا سال گذشته شاعران ترک را به باکو بردیم.
 
وی ادامه داد: وقتی به لبنان رفتیم، میزبانان ما هیچ شناختی از شاعران عرب‌زبان ایرانی نداشتند اما بعد از شعرخوانی 6 شاعر ایرانی، افراد حاضر در سالن تمام قد به افتخار شاعران عرب‌زبان ایرانی ایستادند و آنها را تشویق کردند و از شاعران می‌خواستند که بیشتر برایشان شعر بخوانند.
 
نباید بر کاستی‌ها چشم ببندیم

در ادامه نشست اسماعیل امینی، با اشاره به ملی بودن جشنواره شعر فجر گفت:  دلیل برگزاری این نشست این است که رسانه‌ها کار ما را داوری کنند؛ چراکه کار رسانه‌ها بسیار مهم است. هدف این نیست که رسانه‌ها تنها از این جشنواره تعریف و تمجید کنند و نقد هم باید صورت بگیرد. جشنواره شعر فجر نه برای من است نه برای بنیاد شعر و ادبیات داستانی و نه برای وزارت ارشاد، بلکه یک جشنواره ملی و متعلق به جامعه ادبی کشور است. پس همه باید برای بهتر برگزار شدن آن تلاش کنیم چراکه اگر خوب برگزار شود، ادبیات و شعر ما رشد خواهد کرد و شاهد شکوفایی ادبی خواهیم بود، به همین دلیل نباید بر  کاستی‌ها چشم ببندیم.
 
دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در توضیح دلایل حضور در محافل خارجی اظهار کرد: برای خود ما نیز جای سؤال است که این محافل خارجی چه تأثیری بر شعر ما خواهد داشت. به نظر من بخشی از تأثیرات شرکت در این محافل  این است که ما از احوال شعر کشورهای دیگر باخبر می‌شویم، چراکه گاهی نه شاعران کشورهای دیگر ما را می‌شناسند و نه ما آنها را می‌شناسیم؛ برای مثال در یکی از کشورهای همسایه، تنها اخوان و چند شاعری را که صفحه‌های مجازی قوی داشتند  می‌شناختند و فکر می‌کردند شعر ایران تنها همین است.

 وی ادامه داد: همه چیز اینترنت و دنیای مجازی نیست. باید از این پنجره‌های مجازی دور شویم و شاعران بزرگ خودمان را به دنیا معرفی کنیم، چهره‌های برجسته‌ای در شعرمان داریم که شناخته شده نیستند باید تلاش کرد تا آنها معرفی شوند. نکته مهم دیگر در این‌گونه سفرها این است که زمینه‌های همکاری مشترک فراهم می‌شود.
 
امینی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: بنیاد ادبی هرات با 85 سال سابقه در فاصله 100 کیلومتری ایران قرار دارد و ما فارغ از جشنواره شعر فجر می‌توانیم با چنین بنیادهایی رفت و آمد داشته باشیم تا شعر و ادبیات منطقه خود را بهتر درک کنیم.
 
آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره شعر فجر، ساعت 15  روز شنبه، اول اسفندماه در سالن همایش رفاه واقع در خیابان مردم برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط