دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
معاون فرهنگی ارشاد: كتاب حافظه جمعی ملت را محافظت می‌كند/ کتاب عصاره تمدن سازی است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب آذربایجان‌شرقی ضمن بیان نقش بسزای این استان در ارتقای فرهنگ عمومی کشور گفت: كتاب حافظه جمعی ملت را محافظت می‌كند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دویست و شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی (دوازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب آذربایجان شرقی) امروز هفتم مهرماه با حضور دکتر سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی، امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، سعید شبستری معاون سیاسی امنیتی استانداری، علی‌اکبر صفی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و جمعی ازمدیران اجرایی استان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان افتتاح شد.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: تبريز برای كل ملت ايران خاطره‌انگيز و شعف‌ساز است، چرا كه هويت جديد ايران از دوره صفويه به بعد، از اين نقطه آغاز شده و آذربايجان همواره چون دژ محكمي در برابر نگاه‌های متجاوزگرانه در سده‌ها مختلف بوده است. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که آذربايجان‌شرقی جايگاه بی‌بديلی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد افزود: پاسداشت از ادبيات زبان فارسی، نقش‌آفرينی در حوزه معرفت دينی، جهان تشيع و جهان اسلام و جنبش‌های سياسی و اجتماعی ايران در ١٥٠ سال گذشته از جمله ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این استان است. 

صالحی در ادامه سخنانش برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز را یک اتفاق فرهنگی در این استان عنوان کرد و گفت: اميدواريم این نمايشگاه که با كمک خود استان برگزار می‌شود، به دسترسی بهتر كتاب برای عموم مردم بينجامد. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هيچ چيز جای كتاب را نمی‌گيرد. كتاب حافظه جمعی ملت را محافظت می‌كند و مادر و عصاره تمدن‌سازی است. اگر كتاب خوب توليد شود، كتاب خوب ديده شود و اگر كتاب خوب خوانده شود می‌تواند باعث شكوفايی فرهنگ ايران شود. 

صالحی‌امیری: نمايشگاه كتاب بستر مناسبی براي توسعه فرهنگی است
در ادامه مراسم، سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پایین بودن مصرف فرهنگی در کشور به پیشرفت نکردن فرهنگی جامعه می‌انجامد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مصرف فرهنگی، زيست ‌فرهنگی و توسعه فرهنگی را لازمه پیشرفت جامعه دانست و گفت: جوهر توسعه، فرهنگ است و جوهر فرهنگ، اخلاق است. مهم‌ترين نياز ما زيست فرهنگی است و نمايشگاه كتاب بستر مناسبی برای توسعه فرهنگی است. 

صالحی‌امیری افزود: آمارهای طلاق و خشونت در كشور بيانگر اين است كه از زيست فرهنگی فاصله گرفته‌ايم. زيست فرهنگی صورت نمی‌گيرد مگر اين كه با كتاب اُنس بگيريم. حتی توسعه فرهنگی می‌تواند به توسعه اقتصادی منجر شود.

در این نمایشگاه بیش از 700 ناشر داخلی 108 هزار و 669 عنوان کتاب و 150 ناشر خارجی نیز 50 هزار عنوان را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. همچنین برای این نمایشگاه مبلغ 800 میلیون تومان بُن خرید کتاب با یارانه 20 درصد در نظر گرفته شده است و ناشران نیز کتاب‌های خود را در این نمایشگاه با 10 درصد تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای این نمایشگاه برنامه‌های جنبی مختلفی در نظر گرفته که «اجرای تئاتر خیابانی با موضوع‌های دفاع مقدس، کتاب، فلسطین»، «اجرای موسیقی محلی»، «برنامه کودک با عید قربان»، «نمایشگاه عکس و خوشنویسی با موضوع مشاهیر و طبیعت آذربایجان»، «کارگاه نقاشی»، «شعرخوانی» و «تجلیل از خادمان صنعت چاپ و پیشکسوتان این حوزه» از مهم‌ترین این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان آذربایجان شرقی تا 13 مهرماه به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر برپاست. این نمایشگاه از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط