دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۸
زندگينامه شاعر بزرگ تركمن فيلم مي شود

سفير ايران در تركمنستان با بيان اينكه «مختومقلي فراغي» حق بسيار بزرگي بر گردن قوم تركمن دارد، گفت: بزودي زندگينامه اين شاعر بزرگ ايراني تركمن در قالب يك فيلم به تصوير كشيده مي شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «محمدرضا فرقاني» در دومين كنگره بين المللي تبيين انديشه‌هاي «مختومقلي فراغي» در گنبدكاووس افزود: فيلمنامه اين فيلم آماده شده و در صورت امكان به صورت مشترك بين ايران و تركمنستان و در غير اين صورت توسط ايران توليد خواهد شد.

وي با بيان اينكه اكران زندگينامه «مختومقلي فراغي» تا پايان سال جاري آغاز مي شود، گفت: در اين فيلم زندگي واقعي و مستند مختومقلي فراغي به تصوير كشيده خواهد شد.

فرقاني تصريح كرد: فيلم‌هايي كه تاكنون توسط كشورهاي خارجي در مورد مختومقلي ساخته شده عليه ايران و تحريف آشكار تاريخ است.

دومين كنگره بين‌المللي مختومقلي فراغي شاعر شهير ايراني تركمن با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور انديشمندان داخلي و خارجي در گرگان افتتاح شد.

«مختومقلي فراغي» شاعر و عارف بزرگ تركمن در سال ‪۱۱۴۶‬هجري قمري در روستاي «حاجي قوشان» گنبدكاووس در خانواده مذهبي به دنيا آمد، پدرش دولت محمد آزادي و مادرش آرازگل نام داشت. 

مختومقلي در سن ‪۵۷‬ سالگي و در سال ‪ ۱۲۰۴‬هجري قمري در كنار چشمه عباساري دردامنه كوه سونگي فوت كرد و پيكر او را در روستاي آق توقاي در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپردند.

شهرستان ‪ ۲۹۰‬هزار نفري كلاله در شرق استان گلستان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط