یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
عضويت رايگان 105  نفر در كتابخانه‌هاي عمومي كشور

هر ساعت به تعداد اعضاي افتخاري كتابخانه‌هاي عمومي كشور اضافه مي‌شود اين تعداد تا اواسط روز چهارم به 105 عضو رسيد._

 غلامحسين نفيسي، درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر توضيح داد: 20 درصد استقبال كنندگان از طرح عضوگيري افتخاري غرفه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي جوانان شهرستاني اند. نهاد كتابخانه‌هاي عمومي از علاقه‌مندان به عضويت در كتابخانه‌هاي زيرپوشش خود در اين غرفه نام‌نويسي و براي افراد كارت عضويت در كتابخانه محل اقامت متقاضيان را صادر مي‌كند.

مدير غرفه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ادامه داد: طراحي غرفه به‌گونه‌اي است كه نمايي از كتابخانه عمومي را به نمايش مي‌گذارد. در بخش نابينايان و كم‌بينايان دستگاه‌هاي تايپ بريل،‌رايانه برجسته‌نگار، به‌ديد و چاپگر بريل تعبيه شده كه با استقبال نابينايان روبرو شده است. تاكنون از سوي بخش نابينايان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كتاب‌هاي«زيارتنامه حضرت معصومه»، سه عنوان كتاب كودك، «چگونه فكري سازنده داشته باشيم» و «مجموعه اشعار مريم حيدرزاده» به چاپ رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: اين بخش از نمايشگاه با استقبال ناشران نيز روبرو شده و سفارش‌هاي گوياكردن كتاب را از سوي بسياري از ناشران دريافت كرده‌ايم. بخش نابينايان غرفه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور از سوي كتابخانه آيت الله خامنه اي قم حضور و 226 عضو نابينا دارد.

نفيسي‌ اضافه كرد: بخش پرسش‌نامه قسمت ديگر غرفه است كه دو قالب مجزا دارد. بخشي شامل پرسش‌هايي براي مديران ستادي و مديران كل امور كتابخانه‌هاي استان‌ها ست كه در بازديد از غرفه ما ديدگاه‌هاي خود را درباره پژوهش موثر و راه‌كارهاي رفع چالش‌هاي پيش‌روي گسترش مطالعه مفيد ،بيان مي‌كنند.

وي اظهار داشت: پرسش‌نامه بعدي ديدگاه‌هاي بازديدكنندگان را درباره گسترش فرهنگ مطالعه مفيد، ترويج مراجعه به كتابخانه‌هاي عمومي، نقش كتابخانه عمومي در نوآوري و شكوفايي و راه‌كارهاي نوآوري در كتابخانه‌ها را جويا مي‌شود، 10 روز پس از پايان نمايشگاه، برگزيرگان اين بخش سكه بهار آزادي جايزه مي‌گيرند.

نفيسي، با بيان اين مطلب كه بازديدكنندگان مي‌توانند از دو هزار نسخه كتاب موجود در قفسه‌هاي غرفه استفاده كنند، گفت: در بخش كودك و نوجوان، خردسالان در كنار آشنايي با كتاب و مطالعه، در مسابقه‌هاي نقاشي و بازي‌هاي فكري شركت مي‌كنند و جايزه مي‌گيرند. 

مسوول غرفه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، به بخش منابع اين غرفه اشاره كرد و توضيح داد: اين بخش براي آشنايي مراجعه‌كنندگان با شيوه تامين كتاب نهاد كتابخانه‌هاي عمومي تعبيه شده است. كتاب‌ها پس از خريداري به صورت نمونه و محدود در جلسه‌هاي كارگروه‌هاي تخصصي بررسي و پس از تصويب به صورت انبوه براي كتابخانه‌هاي درجه يك تا چهار(روستايي) خريداري مي‌شوند.

وي اضافه كرد: در بخش نمايه، فعاليت‌هاي موسسه فرهنگي و پژوهشي موسسه نمايه وابسته به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به نمايش گذاشته شده است. مقاله‌ها و نشريه‌هاي موجود در كتابخانه‌ها به صورت لوح فشرده در اين بخش عرضه مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها