یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۰
تجلیل از سعیدرضا عاملی؛ مردی از جنس رسانه و ارتباطات

همزمان با دهمين کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران که (دوشنبه 23 دی) برپا خواهد شد از پروفسور سعیدرضا عاملی، استاد و نویسنده فعال حوزه رسانه قدردانی می‌شود. عاملی تاکنون بیش از 34 عنوان کتاب تالیف کرده است. «مطالعات جهانی شدن: دو جهانی شدن‌ها و دو فضایی شدن‌ها» و «روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» از کتاب‌های وی به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قدردانی از پروفسور عاملی در قالب اعطای پنجمین «جایزه بین‌المللی دکتر حمید نطقی» بنیانگذار روابط عمومی ایران در دهمين کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران انجام می‌شود. 

جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی از سال 1383 در دو سطح ملی و بین‌المللی پایه‌گذاری شد، این جایزه تاکنون به چهار شخصیت علمی بین‌المللی شامل پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات نوین ایران، پروفسور جیمز گرونیگ، استاد ممتاز روابط عمومی در گروه ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا، پروفسور علی‌اکبر جلالی، پدر علم فناوری اطلاعات ایران و پروفسور علی‌اکبر فرهنگی، پدر مدیریت رسانه ایران اعطا شده است.

پروفسور سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، عضو وابسته گروه مطالعات آمريکاي - دانشکده مطالعات جهان و رییس انجمن علمی مطالعات جهان است که علاوه بر تدریس در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تا به حال صدها مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی، چینی، ژاپنی و عربی منتشر کرده است.

وی همچنین در زمینه‌های ارتباطات، فناوری اطلاعات و روابط عمومی بیش از 18 جلد کتاب به زبان فارسی، 16 جلد کتاب به زبان انگلیسی چاپ کرده و آخرین کتاب او با عنوان «روابط عمومی دو فضایی: مفاهیم، نظریه‌ها و برنامه عمل» به زودی منتشر خواهد شد.

دکتر عاملی تحصیلات دبیرستانش را در دبیرستان جان. اف. کندی سکرمنتو، دوره مهندسی مکانیک خود را در دانشگاه ایالتی سکرمنتو، همچنین مدرک کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی را با پایان‌نامه‌ای با عنوان «حکومت از راه وسایل ارتباط جمعی» از دانشگاه تهران دریافت کرد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته جامعه‌شناسی ارتباطات با گرایش تلویزیون در سال 1374 از دانشگاه دوبلین و دکتری جامعه‌شناسی ارتباطات با گرایش جهانی شدن و فضای مجازی را از دانشگاه لندن در سال 1380 کسب کرد. پشت سر گذاشتن 12 سال دروس حوزوی در سطوح مقدماتی، سطحی و خارج نیز همزمان با دروس دانشگاهی از دیگر اقدامات او به شمار می‌آیند.

عاملی اکنون معاون برنامه‌ريزي و فن‌آوري اطلاعات دانشگاه تهران است و علاوه بر آن عضو هيات امناي موسسه اسلامي حقوق بشر ـ لندن و كميته بين‌المللي مطالعات جهاني در لندن است. عضویت در شوراي پژوهشي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تاسیس و ریاست انجمن مطالعات جهان دانشگاه تهران، مدیر مسوولی فصلنامه «مطالعات جهان»، عضویت در شورای عالي نظارت بر توسعه شهر تهران، عضویت در كارگروه ويژه فرهنگ ارتباطات و رسانه وزارت علوم تحقيقات و فناوري از دیگر مسوولیت‌های وی است. 

تاسیس هیات امناي كالج اسلامي مطالعات پيشرفته لندن، تاسیس موسسه مطالعات اسلامي در لندن و ریاست بر آن، تاسیس موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در دانشگاه تهران و ریاست بر این موسسه، عضو پژوهشي گروه مطالعات آمريکایي و کانادایي دانشگاه بيرمنگام، عضو هيات تحريريه «پژوهشنامه جهاني شدن»، عضویت در هيات تحريريه «دانشنامه علوم اجتماعي»، تاسیس دانشكده مطالعات جهان در دانشگاه تهران، سردبيری فصلنامه علمي - پژوهشي «تحقیقات فرهنگی ايران»، عضویت در شوراي هماهنگي اجرايي همايش بين‌المللي پيشبرد علوم و فناوري در جهان اسلام و ریاست «مركز پژوهشي سياست‌هاي فضاي مجازي» دانشكده مطالعات جهان در دانشگاه تهران از دیگر اقدامات وی به‌شمار می‌آیند.

پروفسور سعیدرضا عاملی همچنین تاکنون جوایز علمی بسیاری را به‌دست آورده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جايزه ويژه بنياد ملي نخبگان (جایزه علامه طباطبایی) که به دانشمندان و استادان نخبه كشور اهدا می‌شود، اشاره کرد.

وی همچنین در سال 1387 به عنوان استاد پيشگام روابط عمومي الکترونيک توسط دبيرخانه دایمي همايش روابط عمومي الکترونيک انتخاب شد، در سال 1388 نیز به عنوان پژوهشگر نمونه طرح‌های کاربردي دانشگاه تهران و پژوهشگر برتر طرح‌های پژوهشی شهرداری تهران برگزیده شد. این استاد حوزه ارتباطات در سال 1390 جایزه کتاب فصل را به دلیل نگارش کتاب «رویکرد انتقادی به استعمار مجازی آمریکا» دریافت کرد و در همین سال رتبه نخست پژوهش فرهنگی سال در حوزه ارتباطات فرهنگی و بین‌المللی را به دلیل نگارش این کتاب از آن خود کرد.

عاملی در سال 1392 به عنوان مولف برتر بين‌المللي دانشگاه تهران در بخش كتاب، با ارایه 15عنوان كتاب به زبان انگلیسی و 50 مقاله در كنفرانس‌هاي بين‌المللي انتخاب شد. همچنین در این سال جایزه استاد پژوهشگر نمونه را دریافت کرد و نشان درجه 2 پژوهشی دانشگاه تهران در بیست و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را به دست آورد. برگزیده شدن در بخش ویژه نخستین جایزه ملی ایسپا برای اجرای نخستین مطالعه پیمایشی الکترونیک در ایران نیز از دیگر افتخارات دکتر عاملی در سال جاری به شمار می‌آید.

تاکنون کتاب‌های «روابط عمومی الکترونیک (روابط عمومی دوفضایی: مفاهیم، نظریه‌ها و برنامه عمل»، «مطالعات تلفن همراه: زندگی در حال حرکت»، «مطالعات شهر مجازی تهران (رویکرد تحلیلی به فضاهای عمومی)»، «زمان مجازی، تحول در نهادهای مجازی»، «متن مجازی»، «شبکه‌های علمی مجازی،» «مطالعات مقایسه‌ای آمادگی الکترونیک»، «رویکرد دوفضایی به آسیب‌ها، جرائم، قوانین و سیاست‌های فضای مجازی»، «میراث تمدنی ایران: از ایران باستان تا ایران انقلاب اسلامی»، «مطالعات جهانی شدن: دو جهانی شدن‌ها و دو فضایی شدن‌ها»، «محتوای ملی در فضای مجازی»، «دو فضایی شدن نشر؛ مبانی نشر الکترونیک» و «روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» به قلم این استاد حوزه رسانه تالیف و منتشر شده است.

دهمين کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران 23 و 24 دی‌ماه در سازمان ايراني مجامع بين‌المللي وزارت امور خارجه برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها