چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
دیدگاه‌های هنرمندان هنرهای مفهومی گردآوری شد

کتاب «آغاز بی‌پایان» شامل سلسله مقالات و نوشتارهایی از هنرمندانی مختلفی چون فیلیپو توماسو مارینتی، سل لوویت، آنتونن آرتو، جان کیج، رابرت اسمیتسون، مارینا آبراموویچ و هنرمندانی دیگر، درباره هنرهای مفهومی با ترجمه علیرضا امیرحاجبی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیرحاجبی گفت: کتاب «آغاز بی‌پایان» مجموعه مقالاتی از هنرمندان مختلف هنرهای مفهومی درباره این هنرها و ریشه‌های آن است. 

وی افزود: پیش از این کتاب، در ایران صرفا به تعریف یا تئوری هنر مفهومی پرداخته شده بود، اما در این کتاب به جز تعاریف ریشه‌ها، سوابق، تاریخچه و عقبه هنرهای مفهومی نیز شرح و بررسی شده‌اند. 



امیر حاجبی ادامه داد: مقاله‌های «بیانیه فتوریسم» از فیلیپو توماسو مارینتی، «تاریخ پیدایش دادا» از هانیس ریشتر، «یادداشت‌هایی از جان کیج»، «پاراگراف‌هایی درباره هنر مفهومی» و «جملاتی درباره هنر مفهومی» هر دو از سل لوویت و «گزارشی از پرفورمنس آنتونن آرتو به نام طاعون» بخشی از مطالب کتاب هستند. 

این مترجم همچنین به نوشته‌هایی از هنرمندان دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «گفت‌وگویی با مارینا آبراموویچ درباره آثارش»، «مقاله‌ای از آلن کاپرا درباره هنر اتفاقی» و «یادداشتی‌ از رابرت اسمیتسون درباره هنر زمینی» مطالبی از هنرمندان متاخرتر است که در این کتاب منتشر شد. 

یک ویژگی مهم این کتاب در استفاده نکردن از متون منتقدان یا مفسران هنر است و برای به سرانجام رسیدن این کتاب تنها مقاله‌ها، نوشتارها و گفت‌وگوهای خود هنرمندان ترجمه شده است. 

امیرحاجبی در پایان گفت: از سه سال پیش مقالاتی را درباره هنر مفهومی گردآوری کرده‌ام که ترجمه تعدادی از آن‌ها به کتاب «هنر مفهومی» ختم شد. بر این اساس این کتاب مجلدات بعدی نیز خواهد داشت و  هم‌اکنون مشغول کار همزمان روی جلدهای دوم تا چهارم آن هستم. 

کتاب «آغاز بی‌پایان؛ هنر مفهومی» مجموعه مقالات از نویسندگان مختلف با ترجمه علیرضا امیرحاجبی با شمارگان هزار و 200 نسخه، 96 صفحه و بهای 16 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر شده است.

یکی از معدود مطالب انتشار یافته به فارسی درباره «مارینا آبراموویچ» زاده شهر بلگراد و هنرمند مشهور پرفورمنس در سطح جهان، در این کتاب گنجانده شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط