سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
عارفان ایرانی چهره جهانی شدند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت چهار چهره ایرانی در فهرست مشاهیر یونسکو در جریان برپایی سی و هفتمین اجلاس عمومی یونسکو خبر داد. «نجم‌الدین کبری» عارف،‌ «عبدالقادر مراغه‌ای» موسیقیدان، «میر سیدعلی همدانی» شاعر، ادیب و عارف و «فخر‌الدین عراقی» شاعر و ادیب ایرانی، مشاهیری‌اند که نامشان در فهرست یونسکو ثبت شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، امروز (سه‌شنبه 5 آذرماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سعیدآبادی در ابتدای این نشست با ارایه گزارشی از سی و هفتمین اجلاس عمومی یونسکو که ماه گذشته برگزار شد، به تشریح تاریخچه تاسیس یونسکو با دو هدف عمده «صلح جهانی» و «زندگی بهتر مردم» پرداخت و با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های مختلف در مباحث تخصصی علمی، آموزش و فرهنگی در یونسکو طی جلسه اخیر،  یادآور شد: با تغییر دولت، نگاه جدیدی به موضوعات مختلف جهان شکل گرفته است و به نوعی شاهد تغییر نگاه و تاکتیک برای تعامل با جهانیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در مراسم افتتاحیه اجلاس عمومی یونسکو و قهر آمریکا در این دوره از اجلاس عمومی یونسکو، از ثبت چهار شخصیت ایرانی در فهرست مشاهیر یونسکو خبر داد و گفت: با ثبت این چهار شخصیت ایرانی، این افراد نه تنها به ایران بلکه به همه جهان تعلق خواهند داشت. به همین دلیل یونسکو این شخصیت‌ها را تنها متعلق به ایران نمی‌داند چراکه نوشته‌ها و افکار این چهره‌ها برای همه جهان مفید است.

سعیدآبادی اظهار کرد: با وجود همکاری نکردن سازمان‌ها و نهادهای متولی در ایران، کمیسیون ملی یونسکو سعی کرد تا در تعامل با مشاهیرشناسان و متخصصان این حوزه تعدادی از چهره‌ها را شناسایی کند. علاوه بر این، باید سال تولد این افراد مضربی از 50 یا 100 باشد تا می‌توانستیم این افراد برای فهرست مشاهیر جهانی معرفی کنیم. از همین رو، چهار شخصیتی را که با این معیار تطابق داشتند، انتخاب شدند.

وی افزود: 800 سال زندگی فعال «نجم‌الدین کبری» عارف و انسان‌شناس بزرگ، 600 سال زندگی «عبدالقادر مراغه‌ای» نخستین ردیف‌نویس موسیقی ایرانی، 700 سال زندگی «میر سیدعلی همدانی» شاعر، ادیب و عارف بزرگ و 800 سال زندگی «فخر‌الدین عراقی» شاعر و ادیب ایرانی در این فهرست ثبت شدند.

سعیدآبادی سپس به تشریح نقش مهم عبدالقادر مراغه‌ای و میرسید علی همدانی پرداخت و گفت: آثار مراغه‌ای در بسیاری از کتابخانه‌های ترکیه نگهداری می‌شوند و به همین دلیل کشورهای دیگری نیز می‌خواستند در این پرونده با ایران شریک باشند.

وی ادامه داد: اهمیت شخصیت همدانی نیز به دلیل تاثیرات این شخصیت در کشورهای هند و تاجیکستان است. پرونده این شخصیت فرهیخته به نام ایران ثبت شده است اما به دلیل حضور وی در کشورهای هندوستان و تاجیکستان، این دو کشور به عنوان حامیان این پرونده ثبت شدند.

تصویب سه قطعنامه توسط ایران 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش به تصویب سه قطعنامه توسط ایران در کمیسیون‌های مختلف یونسکو اشاره کرد و افزود: ایران در کمیسیون ارتباطات، تقویت و حمایت یونسکو از کمیته حافظه جهانی را یادآور شد چراکه این حافظه میراث مستند و مکتوب ملت‌هاست و باید یونسکو از آن حمایت مالی و معنوی کند.

سعیدآبادی همچنین از تاسیس سه مرکز منطقه‌ای طی پنج سال گذشته توسط کمیسیون ملی یونسکو خبر داد و گفت: مرکز اقیانوس‌شناسی در این دوره از اجلاس عمومی یونسکو ایجاد شد و دو مرکز پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد و مرکز مطالعات میراث ناملموس در دوره‌ پیشین اجلاس عمومی ثبت شدند.

وی در ادامه از تاسیس کرسی‌های دانشگاهی یونسکو در ایران به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های مهم این مرکز یاد کرد و افزود: همچنین ما روی ثبت مشاهیر و جوایز یونسکو به صورت طولانی‌مدت هدفگذاری کردیم که البته دچار مشکلاتی بودیم.

وی اضافه کرد: پیش از این، جایزه ابن‌سینا در حوزه اخلاق در علوم را پیشنهاد کردیم که تصویب شد و این بار نیز دو جایزه فردوسی و شیخ بهایی را پیشنهاد کردیم اما چون جوایز یونسکو به دلایلی متوقف شده‌اند، این دو جایزه نیز هنوز ثبت نشده است.

عرضه کتاب‌های مشاهیر ایرانی کار یونسکو نیست
بخش پایانی این نشست به پاسخ سعیدآبادی به سوالات اصحاب رسانه اختصاص داشت. وی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «برای ثبت مشاهیر ایرانی در فهرست یونسکو با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید؟» گفت: در زمینه معرفی مشاهیر متاسفانه هیچ سازمان متولی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی مشارکتی نداشتند و با وجود مکاتبات ما  اقدامی صورت نگرفت و این یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما بود چراکه باید طی 60 ماه پرونده این افراد آماده و برای یونسکو ارسال می‌شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «آیا کمسیون ملی یونسکو برای عرضه کتاب‌های این چهار شخصیت ایرانی اقدامی صورت داده است؟» گفت:  این کار وظیفه یونسکو نیست و همان‌طور که گفتم با وجود این‌که ما متولی اصلی برای معرفی مشاهیر ایرانی به یونسکو نیستیم این کار را انجام دادیم. 

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی مشاهیر در ایران باید در سطح ایران، منطقه و جهان همایش‌هایی را برای بزرگداشت این افراد برگزار کند و در آن از آثار و کتاب‌های این افراد رونمایی شود. معتقدم این یکی از وظایف وزارت ارشاد، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌هاست.

سعیدآبادی همچنین در پاسخ به سوال سوم خبرنگار «ایبنا» درباره آثار جدید ارایه شده برای ثبت در کمیته حافظه جهانی یونسکو، اظهار کرد: تعدادی از آثار مکتوب در این کمیته در دست بررسی‌اند که من اطلاع دقیقی از عناوین آن‌ها ندارم.

وی یادآور شد: در آخرین دوره، کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» و «نقشه‌های تاریخی» ایران که در آن نام خلیج فارس نیز وجود دارد در کمیته حافظه جهانی به ثبت رسیدند و به زودی لوح‌ آن‌ها در مراسمی به کتابخانه‌های مربوطه اهدا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط